Wereldmissiedag - Ga en nodig iedereen uit

Pausboodschap voor zondag 20 oktober

gepubliceerd: zondag, 13 oktober 2024
Wereldmissiedag - Ga en nodig iedereen uit

In de maand ok­to­ber viert de Kerk Wereld­mis­sie­maand met de Wereld­mis­sie­dag op zon­dag 20 ok­to­ber. Paus Fran­cis­cus schreef hier­voor een bood­schap. Daarin roept hij iedere gedoopte op om deel te nemen aan de zen­ding van de Kerk. ‘Ga en nodig ie­der­een uit voor het feestmaal’ is de titel van zijn bood­schap.

De titel is een citaat (vgl. Matteüs 22, 9) uit de bijbel­tekst over een koning die een bruilofts­feest geeft. Nadat de beoogde gasten de uit­no­di­ging wei­ger­den, zond de koning zijn dienaren naar alle drukke ver­keerswegen en gaf hun de opdracht ie­der­een mee te nemen die ze von­den en hen uit te nodigen voor het bruiloftsmaal.

Paus Fran­cis­cus ziet in deze parabel ver­schil­lende be­lang­rijke aspecten van de evangeli­sa­tie. Hij verbindt dit met de synodale reis van de Kerk die erop gericht is de Kerk te laten focussen op haar be­lang­rijk­ste taak: de ver­kon­di­ging van het evan­ge­lie.

Iedere gedoopte is ge­roe­pen

Paus Fran­cis­cus bedankt in zijn bood­schap alle mis­sio­na­rissen die alles achter zich hebben gelaten om het Goede Nieuws overal te ver­kon­di­gen, of naar die gebie­den te gaan waar de Kerk pas geves­tigd is. Daar­naast schrijft hij dat iedere gedoopte ge­roe­pen is deel te nemen aan de uni­ver­se­le zen­ding van de Kerk, zodat de Kerk voort­du­rend naar de kruis­pun­ten van de moderne wereld kan gaan.

Paus Fran­cis­cus roept alle gedoopten op om een nieuwe missio­naire bewe­ging te starten net als bij de dageraad van het chris­ten­dom. Verwijzend naar de parabel schrijft de paus dat de dienaren de mensen moeten uit­no­di­gen. Zij moeten dit doen met een gevoel van urgentie, maar ook met respect en vrien­de­lijk­heid, nabij­heid, compassie en teder­heid. Hun stijl moet Gods eigen manier van doen weer­spie­gelen.

De komst van de Heer is nabij

‘We weten dat de eerste mis­sio­na­rissen leef­den vanuit de ver­wach­ting dat de komst van de Heer nabij was’, aldus paus Fran­cis­cus. Het is volgens hem ook vandaag van belang dit per­spec­tief voor ogen te hou­den: ‘Terwijl de wereld ons uitno­digt voor maal­tij­den van consu­mentisme, zelf­ge­noeg­zaam­heid, comfort en indi­vi­dua­lis­me, roept het evan­ge­lie ons op tot de god­de­lijke maal­tijd van vreugde, ge­rech­tig­heid en broe­der­lijk­heid in ge­meen­schap met God en de anderen.’

De paus noemt de eucha­ris­tie een vooraf­beel­ding van deze maal­tijd. Missie en eucha­ris­tie gaan dan ook samen. In een wereld die ver­scheurd wordt door ver­deeld­heid en con­flic­ten “nodigt het evan­ge­lie ons met vrien­de­lijke doch dringende stem uit elkaar te ont­moe­ten en te erkennen dat we broe­ders en zusters zijn,” aldus paus Fran­cis­cus.