Petrus en Pauluskerk Bergen 100 jaar

gepubliceerd: maandag, 19 augustus 2024

De geloofs­ge­meen­schap van Bergen viert op zon­dag 8 sep­tem­ber het eeuw­feest van hun HH. Petrus en Paulus­kerk aan de Dorps­straat. Het kerk­ge­bouw is eentje in een lange rij van katho­lie­ke gods­hui­zen in Bergen.

Het begon in de vroege Mid­del­eeuwen met een een­vou­dig houten gebouwtje, als kapel van de pa­ro­chie van Schoorl. In 1280 werd Bergen een eigen pa­ro­chie en in de tweede helft van de veer­tien­de eeuw kwam er een eerste stenen kerk, gewijd aan de HH. apos­te­len Petrus en Paulus (thans de Ruïnekerk). Deze kerk trok veel belang­stel­ling tot ver buiten Bergen, vooral na het Eucha­ris­tisch Mirakel van 1421-1422.

In 1574 werd deze kerk tij­dens de Tach­tig­ja­rige Oorlog verwoest en tij­dens de Re­for­ma­tie kerkten katho­lie­ken in schuil­kerken. Maar in 1810 verrees wederom een Petrus en Paulus­kerk in Bergen, nu aan de Dorps­straat. De eerste van drie kerk­ge­bouwen op die locatie. Rond 1860 bleek deze kerk te klein en werd er naast de kerk een nieuwe gebouwd en de oude gesloopt, om plaats te maken voor de (hui­dige) pastorie.

De ‘tweede’ kerk aan de Dorps­straat bleek snel aan ver­van­ging toe, ook omdat het aantal katho­lie­ken bleef groeien. De Bergense architect Jan Leijen werd gevraagd een nieuwe kerk te bouwen voor duizend gelo­vi­gen. Op 30 juli 1923 werd be­gon­nen met de sloop van de oude kerk en onder grote belang­stel­ling ging op 10 au­gus­tus de kerktoren om. Een jaar later, op 18 sep­tem­ber 1924, consa­creerde mgr. Au­gus­ti­nus Callier de nieuwe kerk voor de Bergenaren, een kerk welis­waar zon­der kerktoren. De grote stenen beel­den uit 1868 van de patroon­hei­ligen Petrus en Paulus aan de buitengevel sier­den weer de voor­ge­vel van deze kerk.

Eeuw­feest zon­dag 8 sep­tem­ber

10.00 uur Plech­tige Hoog­mis met pastoor Franklin Birgitha en Bene­dic­tus­koor o.l.v. Hanneke van Nee, organiste Ank Wesselius, sopraan Marja Dignum en trompettist Henk Meijer
aan­slui­tend Aubade door de Harmonie van Bergen o.l.v. P. Goosensen
11.45 uur Ceremoniële ont­hul­ling van de naam van de kerk
aan­slui­tend Koffie/thee en wat lekkers
15.00 uur Opening van de mid­dag door burge­mees­ter Voskuil
Reünie­con­cert Ritmisch Koor
Pre­sen­ta­tie his­to­rische beel­den
Tentoon­stel­ling Objets Trouvés
aan­slui­tend We heffen het glas en praten bij
17.30 uur Einde

Kunst

Bergen staat bekend als kunste­naars­dorp. Ook de katho­lie­ke kerk her­bergt mooie kunst. Zoals de glas-in-loodramen van Louis Asperlauch en de fresco’s van Jaap Min.

De glas-in-loodramen in de apsis zijn in 1924 ont­wor­pen en gemaakt door de in Den Haag geboren Louis Asperlauch en vervaar­digd in zijn eigen atelier. Louis is opgeleid in het glas-in-lood­cen­trum van Neder­land: de Prinsenhof te Leiden, waar de toen beroemde Jan Toorop les gaf. De ramen beel­den de zeven sacra­menten uit: v.l.n.r. de Doop, de Biecht, het Pries­ter­schap, de Eucha­ris­tie, het Huwe­lijk, de Zie­ken­zal­ving en het Vormsel.

Bergense kunste­naar Jaap Min maakte in 1944 vijf­tien fresco’s voor de kruis­wegs­ta­ties: de veer­tien gebruike­lijke afbeel­dingen en als vijf­tien­de de lij­densattributen. In 1950 maakte hij fresco’s van het Mirakel van Bergen van 1421-1422 en de Bescher­ming van Bergen door HH. Petrus en Paulus tij­dens de Tweede Wereld­oor­log.

Foto’s: Pa­ro­chie Bergen | His­to­rische Vereni­ging Bergen
Met dank aan Leo Rotthier van de His­to­rische Vereni­ging Bergen.