Kunstnijverheid op paramenten

gepubliceerd: woensdag, 31 juli 2024

Wie wel eens een kerk in binnen- of bui­ten­land bezoekt, kan zich vergapen aan de prach­tige interieurs, gemaakt ter ere en glorie Gods. Maar er zijn beper­kingen. Een nieuws­gie­rige bezoeker mag niet zomaar een sacristie binnen stappen om bij­voor­beeld een blik op de ker­ke­lijke gewa­den te werpen.

Dat is jammer, want veel kerken hebben prach­tige kazuifels, dal­ma­tieken en koorkappen in de kast hangen, die maar zel­den gebruikt wor­den. Zo bezit de Am­ster­damse pa­ro­chie Onze Lieve Vrouw van de Aller­hei­ligste Rozen­krans - in de volksmond de Obrecht­kerk genoemd - een heel bij­zon­der vierstel van de hand van de Franciscaner pater Humbert Randag, dat alleen tij­dens het Rozen­krans­feest (7 ok­to­ber) gedragen wordt.

Pries­ter en kunste­naar

Dat het leven een bij­zon­dere wen­ding kan nemen, is dui­de­lijk van toepas­sing op Wilhelmus Fran­cis­cus Marie Constantinus Randag (1895-1965). Deze geboren Am­ster­dammer legde op 7 sep­tem­ber 1916 de kloostergelofte af (waarbij hij de klooster­naam Humbert aannam) en trad toe tot de Orde der Fran­cis­ca­nen Minder­broe­ders in Alverna (ge­meen­te Wijchen). Hij volgde de pries­ter­oplei­ding en werd in 1923 in Weert pries­ter gewijd. Naast de reli­gi­euze oplei­ding was er bij kloosteror­den vaak ook ruimte voor culturele en recreatieve ontplooiing van de kloos­ter­lingen. Randag had creatieve aspiraties en mocht na zijn wij­ding de teken­oplei­ding aan de Tilburgse Academie volgen. In 1926 werd hij overge­plaatst naar Am­ster­dam en nam in 1928 tekenles aan de Rijksacademie voor Beel­dende Kunsten. Daar kreeg hij les van de gerenommeerde kunste­naar en directeur van de oplei­ding, Richard Roland Holst (1868-1938). Zijn talent werd in 1929 zelfs bekroond met de ere­prijs van de Rijksacademie.

Ver­schil­lende kunstui­tingen

Gedurende zijn werkzame leven zagen vele creaties van pater Humbert het licht. Zo ontwierp hij bij­voor­beeld de glas-in-loodramen voor de Jozef­ka­pel in de Bavo­kathe­draal in Haar­lem (1948) en maakte hij verschei­dene muur­schil­deringen, waar­on­der in de Sint-Jan-Geboorte­kerk in Hoogwoud en een kruis­groep voor zijn eigen con­gre­ga­tie in Weert (1954). Voor de Hubertus­kerk in het Limburgse Hegelsom vervaar­digde hij een heel bij­zon­dere kruis­weg van maar liefst zes­tien losse staties, geschil­derd op asbestplaten en ver­schil­lende grote wand­schil­deringen (beide in 1942).

Randag geniet echter vooral bekend­heid door de vele textilia, die hij ontwierp, en liet uit­voeren in het atelier van de Zusters Fran­cis­ca­nessen Mis­sio­na­rissen van Maria (in die tijd geves­tigd aan de Nieuwe Heren­gracht in Am­ster­dam). Zo bezit de St.-Bavo­kerk in Heem­ste­de een vaandel van zijn hand, waarop twee herten te zien zijn die drinken uit een bron met het Christusmonogram boven het hoofd.

Fraaie para­menten

Kunstnijverheid op paramentenVoor de Obrecht­kerk in Am­ster­dam-Zuid ontwierp hij - waar­schijn­lijk op uit­no­di­ging van architect Jan Stuyt (1868-1934) - een prach­tig vierstel, waar­van de achterzij­den rijk gedecoreerd zijn met geborduurde voor­stel­lingen. De set bestaat uit een kazuifel (pries­tergewaad) met op de achter­kant een gekroonde Maria, staand op de maansikkel met op haar rechterarm het kindje Jezus dat in zijn rechter­hand een kruis met corpus draagt. Aan weerszij­den van Maria twee zwevende engelen, die een rozen­krans vast­hou­den.

De twee dal­ma­tieken (li­tur­gisch gewaad voor diaken en subdiaken) hebben res­pec­tie­ve­lijk een voor­stel­ling van een geknielde Judith, die Holofernes ont­hoofdt (Bijbel­boek Judith 13) en een voor­stel­ling uit de Apocalyps van Maria, die de draken die haar aan­val­len verslaat (Bijbel­boek Open­ba­ring 12). Op de drie koorkappen is vooral het exemplaar van de pries­ter uitbun­dig gedecoreerd. Op het schild zien we de Geestesduif met daar­on­der centraal een geknielde Maria met aan weerszij­den Jezus en God de Vader. De decoratie van de andere koorkappen is sober­der. Op die schil­den res­pec­tie­ve­lijk een vijf­pun­tige ster en een roos.

Wie deze uitzon­der­lijke para­menten van dichtbij wil aanschouwen, doet er goed aan om de Obrecht­kerk te bezoeken tij­dens het Rozen­krans­feest. De pa­ro­chie viert dit feest elk jaar in ok­to­ber rond de naam­dag van de patroon­hei­lige. Echt een ‘must see’!

(dit is een artikel uit bisdom­blad SamenKerk editie au­gus­tus 2024)