H. Charbel in de Onze Lieve Vrouwekerk

Zondag 4 augustus

gepubliceerd: maandag, 29 juli 2024

Op vrij­dag 2 au­gus­tus vanaf 14 uur wor­den reli­kwieën en een stand­beeld van de H. Charbel naar de Moeder Gods­kerk, ook bekend als de Onze Lieve Vrouwe­kerk in Am­ster­dam gebracht. Op zon­dag 4 au­gus­tus is er gelegen­heid om hem te vereren tij­dens de vie­rin­gen.

Na afloop is er een pre­sen­ta­tie over zijn leven en werk in de glazen­zaal, naast de kerk.

U bent van harte welkom!

datum: Zondag 4 au­gus­tus 2024
tijd: 09.00 uur - Syrisch Ortho­doxe vie­ring
11.15 uur - Gezongen Eucha­ris­tie­vie­ring
13.00 uur - Eucha­ris­tie­vie­ring
18.00 uur - Eucha­ris­tie­vie­ring (Engels­ta­lig)
locatie: Onze Lieve Vrouwe­kerk, Keizers­gracht 218b Am­ster­dam

Heilige Charbel

H. Charbel Makhlouf

H. Charbel Makhlouf ( * 8 mei 1828 - † 24 de­cem­ber 1898 ) was een Maroni­tische monnik en pries­ter in Libanon, bekend om zijn won­de­ren. Hij werd in 1977 heilig verklaard door paus Paulus VI. Geboren als Youssef Antoun Makhlouf op 8 mei 1828 in Bekaa Kafra, verloor hij zijn vader op jonge leef­tijd en groeide op in een vroom gezin. Gefasci­neerd door heiligen en het kluize­naarsleven, trad hij in 1851 toe tot de Libanese Orde der Maronieten, waar hij de naam Charbel aannam.

Na zijn noviciaat stu­deerde hij wijsbe­geerte en theo­lo­gie in het klooster van de HH. Cyprianus en Justina in Kfifan en werd in 1859 tot pries­ter gewijd. Hij keerde terug naar het Sint-Maron­kloos­ter en leidde een asce­tisch leven. In 1875 kreeg hij toestem­ming om als kluize­naar te leven in de hermitage van de HH. Petrus en Paulus, waar hij tot zijn dood in 1898 verbleef.

Na zijn dood wer­den mel­dingen gedaan van een hel­der licht rond zijn graf en zijn intacte lichaam, waaruit een onverklaar­ba­re rode vloeistof stroomde. Zijn lichaam bleef bij ver­schil­lende grafope­ningen tussen 1950 en 1976 intact, wat bijdroeg aan zijn zalig­ver­kla­rings­pro­ces. Charbel werd op 5 de­cem­ber 1965 zalig­ver­klaard en op 9 ok­to­ber 1977 heilig verklaard. Zijn feest­dag is op 24 juli of de derde zon­dag van juli.