Licht van Christus
‘Licht van Christus’ zijn de eerste woorden die klinken als in de paasnacht in een volledig donkere kerk de paaskaars is ontstoken. Niet zomaar een lichtje dus, maar het Licht van Christus zelf. Voor het aansteken van de paaskaars heeft de priester deze gezegend met de eerste letters van de woorden Alpha en Omega, oorsprong en einde.
Daarna heeft hij vijf wierookkorrels aangebracht op de kaars, verwijzend naar de vijf wonden van Christus. Maar de dood heeft niet het laatste woord en dus verlicht een kleine, kwetsbare vlam de gehele donkere ruimte en wordt het licht aan alle gelovigen doorgegeven als de paaskaars naar voren wordt gedragen. Wij ontvangen daarmee niet alleen het licht van Christus, we worden daarmee ook uitgenodigd zelf lichtdragers te zijn. Dit begin van de Paaswake markeert de derde viering van het Triduüm, van de drie intense dagen die we in de Goede Week beleven: Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag. En eigenlijk wordt die dagen één doorlopende viering gevierd, ze staan niet los van elkaar. Dat begint met het kruisteken aan het begin van de Witte Donderdagviering en eindigt met de plechtige zegen aan het einde van de Paaswake.
Witte Donderdag
Op Witte Donderdag vieren we in de avond de instelling van de eucharistie. Daarmee is het een bijzondere dag voor de priesters, die Christus in de eucharistie op een bijzondere manier present mogen stellen. Het evangelie van die avond stelt de dienstbaarheid centraal: Jezus die zijn leerlingen de voeten wast en hen vraagt dat ook telkens bij elkaar te willen doen. Zoals Hij ook vraagt zijn maaltijd te vieren ter gedachtenis aan Hem, telkens als we als geloofsgemeenschap samenkomen.
Goede Vrijdag
Goede Vrijdag staat in het teken van het lijden en de kruisdood van Jezus. Op veel plaatsen vindt in de middag het bidden van de kruisweg plaats en lopen gelovigen langs de veertien staties, die de zware tocht van Jezus naar de berg Golgotha uitbeelden. In de avond wordt het lijdensverhaal gelezen, bidden we voor alle noden van Kerk en wereld en vereren we het kruis door knielend of buigend de gestorven Heer tegemoet te gaan. Na deze viering valt er een diepe stilte in de kerk. We noemen het de grafrust en dat blijft zo tot aan het begin van de paaswake.
Paaswake
En die paaswake wordt door de kerkvader Augustinus al in 209 de ‘moeder van alle heilige nachtwaken’ genoemd. Het is daarmee het kloppend hart van het liturgisch leven. Het is een lange viering, maar zo rijk aan symboliek, dat je er als gelovige echt de tijd voor moet nemen.
Vanaf de Middeleeuwen werd de paaswake steeds vroeger gevierd, om uiteindelijk op de zaterdagmorgen te belanden. Paus Pius XII luidde in 1951 een grondige liturgische vernieuwing in, die juist met de hervorming van de paaswake begon. De viering kreeg weer haar oorspronkelijke plaats na zonsondergang.
Wij ontvangen niet alleen het licht van Christus,
we worden ook uitgenodigd zelf lichtdragers te zijn
Na de aankondiging van het paasfeest door de paasjubelzang, wordt de Schrift geopend en overwegen we in negen lezingen de heilsgeschiedenis van God met zijn mensen. Te beginnen met het scheppingsverhaal en eindigend met het evangelie van Pasen. Om pastorale redenen kan voor minder lezingen worden gekozen, maar er zijn er toch altijd vijf, waarvan drie uit het Oude Testament, verplicht.
Vervolgens worden de heiligen aangeroepen als voorbereiding op de wijding van het nieuwe doopwater en de feitelijke doop van kinderen en volwassenen. Degenen die al gedoopt zijn, hernieuwen hun doopbeloften en worden besprenkeld met het pas gewijde water. Overigens bidt de priester een prachtig gebed om het water te wijden, en doopt de paaskaars er drie keer in om het water als het ware te ‘bevruchten’. Net als het licht van de paaskaars niet zomaar licht is, zo is ook het gewijde water niet zomaar water, maar de bron van het nieuwe leven, waarvan alle gedoopten deel uitmaken. Tenslotte vieren wij als hoogtepunt de eucharistie, waarin we niet alleen het kruisoffer, maar ook de verrezen Heer in ons midden vieren.
Vier het hele feest
Voor zover het lukt zou het mooi zijn het hele paastriduüm, van Witte Donderdag tot en met de Paaswake, mee te vieren. Pasen kan anders wat ‘rauw op je dak vallen.’ Zeker als de context niet gekend wordt van de dagen, die er aan vooraf gaan. Het gaat namelijk niet zoals met Kerstmis om dat lieve kind en de tederheid van het hart, maar om een volwassen man, die te maken krijgt met de rauwheid van het leven, met jaloezie en niet begrepen worden, met strijd en in de steek gelaten worden, met lijden en dood. Maar door dit alles heen ook met opnieuw mogen opstaan en het nieuwe leven mogen omarmen. Want Pasen wordt pas een blijde boodschap als we ook zelf in dat doorlopende verhaal van God met ons mensen durven stappen.
Zalig Pasen
Het zijn rijke en indringende dagen, die ons uiteindelijk laten horen: ‘Hij is niet hier, Hij is verrezen.’ God markeert daarmee de geschiedenis van zijn menswording opnieuw. En nu definitief. Hij maakt ons daarmee tot kinderen van de hoop, die mogen weten dat het na Goede Vrijdag ook telkens opnieuw Pasen zal worden.