Wijzigingen in bestuur bisdom
Het nieuwe werkseizoen begint in het bisdom Haarlem-Amsterdam met een aantal wijzigingen in het bestuur en de uitvoerende organen. Dit heeft de bisschop, mgr. dr. J. Punt, aan priesters, diakens, pastorale werk(st)ers en catechisten, alsmede de besturen van de parochies laten weten in een brief die eind vorige week is uitgegaan.
Mgr. Dr. J.M. Hendriks, de nieuwe hulpbisschop is vicaris-generaal, en deelt als zodanig in de algemene bestuursverantwoordelijkheid van de bisschop. Vicaris-generaal Mgr. Drs. M.J. de Groot hoopt in september volgend jaar zijn 80ste verjaardag te vieren, en zal in het komende werkjaar zijn bestuurlijke taken geleidelijk overdragen aan de hulpbisschop. Het ambt van officiaal legt hij per 1 januari neer; hij zal worden opgevolgd door de huidige vice-officiaal dr. A.J.T. van den Hout pr.
De uitvoerende taken van de bisdomcurie worden geconcentreerd in twee diensten.
1) Dienst Economie en Bouwzaken
De dienst ‘Economie en Bouwzaken’ staat onder leiding van de algemeen econoom drs. E.F.J. Duijsens. Hieronder vallen ook juridische en civielrechtelijke zaken, het gebouwenbeleid en medio 2013 ook de regiovorming. In deze dienst zijn vooralsnog geen personele wijzigingen te vermelden.
2) Dienst Algemene en Personele zaken
De dienst ‘Algemene en Personele zaken’ onder leiding van de algemeen secretaris/ kanselier diaken drs. E.H.A. Fennis. Naast de algemene bestuurszaken, behandelt deze dienst ook de procedures inzake benoemingen van kerkbestuursleden, en verzorgt de voorbereiding van dispensaties en delegaties. Ook de benoemingen van pastoraal personeel worden via deze dienst behandeld en daarvoor blijft vice-kanselier Jhr. Mr. S.R.K.M. van Weede de eerst aanspreekbare. Dr. B.J. Putter pr. is benoemd tot tweede vice-kanselier, naast zijn taken voor seminarie en officialaat. Hij zal ambtelijke ondersteuning bieden aan bovengenoemde dienst. Correspondentie en afspraken voor de beide bisschoppen lopen via het algemeen secretariaat. Na het afscheid van drs. J.R.H. Schuurmans valt tevens de uitvoering van liturgisch beleid onder de algemeen secretaris/kanselier, alsmede de contacten met de kathedraal en het muziekinstituut. Het diocesaan opleidingscentrum De Tiltenberg zal voortaan de liturgische vorming en toerusting verzorgen.
De beleidsterreinen catechese, jeugd en jongeren, huwelijk en gezin, onderwijs, diaconie en missie vallen rechtstreeks onder de bisschop/hulpbisschop. Dat geldt ook voor de dienst pers en publiciteit.
Tenslotte zal deze herfst het proces starten om, conform het canonieke recht, een Diocesane Pastorale Raad te formeren uit de verschillende geledingen van het bisdom. Het is de bedoeling dat deze begin 2013 van start gaat.
- Download hier de brief (PDF)