Bisdom Haarlem-Amsterdam










Woensdagcatechese 22 oktober 2025

Algemene audiëntie paus Leo XIV

gepubliceerd: woensdag, 22 oktober 2025
foto: Vatican Media
De paus houdt audiëntie in de publiekszaal
De paus houdt audiëntie in de publiekszaal

Op woens­dag 18 de­cem­ber 2024 is paus Fran­cis­cus be­gon­nen aan een cyclus van woens­dag­ca­te­che­ses over het Jubel­jaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechese­cy­clus voort vanaf woens­dag 21 mei 2025.

Deze catecheses zijn in diverse talen be­schik­baar op de web­si­te van het Vati­caan maar hier­on­der plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Neder­lands. (deze AI vertaling kan onregel­ma­tig­he­den bevatten)

Wapen paus Leo XIV

Paus Leo XIV

Algemene Au­diën­tie

Woens­dag 22 ok­to­ber 2025

Catechese­cy­clus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
IV. De Ver­rij­ze­nis van Christus en de uit­dagingen van de heden­daag­se wereld

2. Het ant­woord op men­se­lijk verdriet

Beste broe­ders en zusters, goede­mor­gen

Beste broe­ders en zusters, goede­mor­gen! En welkom aan jullie allemaal!

De opstan­ding van Jezus Christus is een gebeur­te­nis die men nooit stopt te con­tem­ple­ren en te medi­te­ren, en hoe meer men die verkent, hoe meer men vervuld wordt van ver­won­dering, aange­trok­ken als door een over­wel­di­gend doch fas­ci­ne­rend licht. Het was een explosie van leven en vreugde die de bete­ke­nis van de reali­teit zelf ver­an­der­de, van nega­tief naar posi­tief; en toch gebeurde het niet op een op­val­lende manier, laat staan een geweld­da­dige, maar zachtjes, verborgen, men zou kunnen zeggen nederig.

Vandaag zullen we nadenken over hoe de opstan­ding van Christus een van de kwalen van onze tijd kan genezen: verdrie­tig­heid. Intrusief en wijdverspreid gaat verdrie­tig­heid gepaard met de dagen van vele mensen. Het is een gevoel van precair­heid, soms diepe wanhoop, dat de inner­lijke ruimte binnen­dringt en lijkt te zegevieren over elke impuls tot vreugde.

Verdrie­tig­heid berooft het leven van bete­ke­nis en kracht, en veran­dert het in een doel­loze en zin­loze reis. Deze zeer actuele erva­ring doet ons denken aan het beroemde verhaal in het Evan­ge­lie van Lucas (24:13-29) over de twee dis­ci­pe­len op weg naar Emmaüs. Teleur­ge­steld en ont­moe­digd verlaten ze Jeru­za­lem, en laten de hoop die ze in Jezus had­den achter zich, die ge­krui­sigd en begraven is. In de ope­nings­regels presen­teert dit verhaal een para­digma van men­se­lijke verdrie­tig­heid: het einde van het doel waaraan zoveel energie is besteed, de ver­nie­ti­ging van wat de essentie van hun leven leek te zijn. Hun hoop is vervlogen; troosteloos­heid heeft bezit geno­men van hun harten. Alles is in zeer korte tijd ingestort, tussen vrij­dag en zater­dag, in een dra­ma­tische reeks gebeur­te­nissen.

De paradox is wer­ke­lijk emble­ma­tisch: deze trieste reis van nederlaag en terug­keer naar het gewone leven vindt plaats op dezelfde dag als de over­win­ning van het licht, van het Pasen dat volle­dig volen­digd is. De twee mannen keren Golgotha de rug toe, de vre­se­lijke scène van het kruis, die nog steeds in hun ogen en harten geprent staat. Het lijkt alsof alles verloren is. Ze moeten te­rug­ke­ren naar hun voor­ma­lige leven, zich onop­val­lend hou­den en hopen dat ze niet herkend wor­den.

Op een bepaald moment sluit een reizi­ger zich aan bij de twee dis­ci­pe­len, mis­schien een van de vele pelgrims die voor Pasen in Jeru­za­lem zijn geweest. Het is de verrezen Jezus, maar ze herkennen hem niet. Verdrie­tig­heid vertroebelt hun blik en wist de belofte die de Meester meer­dere keren had gedaan: dat hij gedood zou wor­den en dat hij op de derde dag zou opstaan. De vreem­de­ling nadert en toont in­te­res­se in wat ze zeggen. De tekst zegt dat de twee “stil bleven staan, treurig kijkend” (Lc 24:17). Het Griekse bijvoeglijk naam­woord dat gebruikt wordt beschrijft een allesom­vat­tende verdrie­tig­heid: de verlam­ming van de ziel is zicht­baar op hun gezichten.

Jezus luistert naar hen en laat hen hun teleur­stel­ling uiten. Dan berispt hij hen met grote open­har­tig­heid omdat ze “dwaas zijn ... en traag van hart om te geloven in wat alle profeten hebben verkon­digd!” (v. 25), en aan de hand van de Schriften toont hij aan dat Christus moest lij­den, sterven en opstaan. De warmte van de hoop wordt heraangewakkerd in de harten van de twee dis­ci­pe­len, en dan, wanneer de nacht valt en ze bij hun bestem­ming aan­ko­men, nodigen ze hun mysterieuze reis­ge­noot uit om bij hen te blijven.

Jezus aanvaardt het en neemt plaats aan tafel met hen. Dan neemt hij het brood, breekt het en biedt het aan. Op dat moment herkennen de twee dis­ci­pe­len hem... maar hij verdwijnt on­mid­del­lijk uit hun gezicht (vv. 30-31). Het gebaar van het breken van het brood opent de ogen van het hart opnieuw, en verlicht opnieuw het gezichts­veld dat ver­troe­beld was door wanhoop. En dan wordt alles dui­de­lijk: de gedeelde reis, het tedere en krach­tige woord, het licht van de waar­heid... On­mid­del­lijk laait de vreugde weer op, stroomt de energie terug in hun vermoeide ledematen, en keert de dank­baar­heid terug in hun geheugen. En de twee haasten zich terug naar Jeru­za­lem om de anderen alles te ver­tellen.

“De Heer is wer­ke­lijk opgestaan” (vgl. v. 34). In dit bij­woord, wer­ke­lijk, wordt de zekere uit­komst van onze ge­schie­de­nis als mensen vervuld. Het is geen toeval dat dit de groet is die chris­te­nen op Paas­zon­dag uitwisselen. Jezus is niet opgestaan in woor­den, maar in daden, met zijn lichaam dat de sporen van zijn lij­den draagt, een eeuwig­du­rende zegel van zijn liefde voor ons. De over­win­ning van het leven is geen leeg woord, maar een reëel, tast­baar feit.

Moge de on­ver­wachte vreugde van de dis­ci­pe­len van Emmaüs ons een zachte her­in­ne­ring zijn wanneer het moei­lijk wordt. Het is de Opgestane die ons per­spec­tief radicaal veran­dert en de hoop instort die de leegte van verdrie­tig­heid vult. Op de paden van het hart loopt de Opgestane met ons en voor ons mee. Hij getuigt van de nederlaag van de dood en beves­tigt de over­win­ning van het leven, ondanks de duisternis van Calvary. De ge­schie­de­nis heeft nog veel goeds om op te hopen.

Het herkennen van de Opstan­ding betekent je blik op de wereld ver­an­de­ren: te­rug­ke­ren naar het licht om de Waar­heid te herkennen die ons heeft gered, en die ons redt. Zusters en broe­ders, laten we elke dag waak­zaam blijven in de ver­won­dering over het Pasen van de opgestane Jezus. Hij alleen maakt het onmoge­lijke moge­lijk!


Gerelateerde nieuwsberichten

woensdag, 15 oktober 2025Woensdagcatechese 15 oktober 2025
donderdag, 9 oktober 2025Woensdagcatechese 8 oktober 2025
woensdag, 1 oktober 2025Woensdagcatechese 1 oktober 2025
woensdag, 24 september 2025Woensdagcatechese 24 september 2025
woensdag, 17 september 2025Woensdagcatechese 17 september 2025
vrijdag, 12 september 2025Woensdagcatechese 10 september 2025
woensdag, 3 september 2025Woensdagcatechese 3 september 2025
donderdag, 28 augustus 2025Woensdagcatechese 27 augustus 2025
woensdag, 20 augustus 2025Woensdagcatechese 20 augustus 2025
woensdag, 13 augustus 2025Woensdagcatechese 13 augustus 2025
woensdag, 6 augustus 2025Woensdagcatechese 6 augustus 2025
woensdag, 30 juli 2025Woensdagcatechese 30 juli 2025
woensdag, 25 juni 2025Woensdagcatechese 25 juni 2025
woensdag, 18 juni 2025Woensdagcatechese 18 juni 2025
woensdag, 11 juni 2025Woensdagcatechese 11 juni 2025
woensdag, 4 juni 2025Woensdagcatechese 4 juni 2025
woensdag, 28 mei 2025Woensdagcatechese 28 mei 2025
woensdag, 21 mei 2025Woensdagcatechese 21 mei 2025
woensdag, 16 april 2025Woensdagcatechese 16 april 2025
woensdag, 9 april 2025Woensdagcatechese 9 april 2025



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose