Woensdagcatechese 30 juli 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 30 juli 2025
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
II. Het leven van Jezus
De genezingen
12 De genezing van een dove man met een spraakgebrek
“Buiten zichzelf van verbazing riepen zij uit: ‘Hij heeft alles wel gedaan, Hij laat doven horen en stommen spreken.’” - Mc 7:37
Beste broeders en zusters
Met deze catechese sluiten we onze reis door het openbare leven van Jezus af, gekenmerkt door ontmoetingen, parabels en genezingen.
Deze tijd waarin we leven heeft ook genezing nodig. Onze wereld wordt getekend door een klimaat van geweld en haat dat de menselijke waardigheid aantast. We leven in een samenleving die ziek wordt door een soort "boulimia" van verbindingen op sociale media: we zijn hyperverbonden, gebombardeerd met beelden, soms vals of vervormd. We worden overweldigd door talloze berichten die in ons een storm van tegenstrijdige emoties opwekken.
In dit scenario kan er in ons de wens ontstaan om alles uit te schakelen. We kunnen ertoe komen om liever niets meer te voelen. Zelfs onze woorden lopen het risico verkeerd begrepen te worden, en we kunnen in de verleiding komen om ons op te sluiten in stilte, in een gebrek aan communicatie waar we, ondanks onze nabijheid, elkaar niet meer de eenvoudigste en diepste dingen kunnen zeggen.
In dit verband wil ik vandaag nadenken over een passage uit het Evangelie van Marcus die ons een man presenteert die niet kan spreken of horen (vgl. Mc 7,31-37). Net zoals het ons soms kan overkomen, koos deze man er misschien voor om niet meer te spreken omdat hij zich niet begrepen voelde; hij koos ervoor om elke stem af te sluiten omdat hij teleurgesteld en gewond was door wat hij had gehoord. Het is in feite niet hij die naar Jezus gaat om genezen te worden, maar anderen brengen hem. Men zou kunnen denken dat de mensen die hem naar de Meester brengen zich zorgen maken om zijn isolement. De christelijke gemeenschap heeft echter ook in deze mensen een beeld gezien van de Kerk, die iedere persoon begeleidt naar Jezus opdat zij Zijn woord mogen horen. Het voorval speelt zich af in heidens gebied, dus we bevinden ons in een context waar andere stemmen de neiging hebben om Gods stem te overstemmen.
Het gedrag van Jezus kan aanvankelijk vreemd lijken, omdat Hij deze persoon apart neemt (v. 33a). Op deze manier lijkt Hij zijn isolement te benadrukken, maar bij nader inzien helpt het ons te begrijpen wat er achter de stilte en afsluiting van deze man schuilt, alsof Jezus zijn behoefte aan intimiteit en nabijheid had waargenomen.
Voordat Hij iets anders doet, biedt Jezus hem stille nabijheid, door gebaren die spreken van een diepe ontmoeting: Hij raakt de oren en tong van deze man aan (vgl. v. 33b). Jezus gebruikt niet veel woorden; Hij zegt alleen wat nodig is op dat moment: “Wees geopend!” (v. 34). Marcus gebruikt het woord in het Aramees - Eph’phatha - alsof hij ons het geluid en de adem ervan bijna “persoonlijk” wil laten horen. Dit eenvoudige en prachtige woord bevat de uitnodiging die Jezus richt tot deze man die gestopt was met luisteren en spreken. Het is alsof Jezus tegen hem zegt: “Open je voor deze wereld die je bang maakt! Open je voor de relaties die je hebben teleurgesteld! Open je voor het leven dat je hebt opgegeven om het onder ogen te zien!”. Zich opsluiten in zichzelf is immers nooit een oplossing.
Na de ontmoeting met Jezus begint die persoon niet alleen weer te spreken, maar hij doet dat “rechtuit” (v. 35). Dit bijvoeglijk naamwoord, ingevoegd door de evangelist, lijkt iets diepers te suggereren over de redenen voor zijn stilte. Misschien was deze man gestopt met spreken omdat hij voelde dat hij dingen op de verkeerde manier zei, misschien voelde hij zich inadequaat. Wij allen ervaren wat het betekent om verkeerd begrepen te worden, om te voelen dat we niet echt gehoord worden. Wij allen moeten de Heer vragen om onze manier van communiceren te genezen, niet alleen opdat we effectiever mogen zijn, maar ook opdat we anderen niet kwetsen met onze woorden.
Weer correct beginnen te spreken is het begin van een reis, het is nog niet de bestemming. Jezus verbiedt die man immers om te praten over wat er met hem is gebeurd (vgl. v. 36). Om Jezus echt te kennen, moet men een reis voltooien; men moet bij Hem blijven en ook door Zijn Lijden gaan. Wanneer we Hem vernederd en lijdend hebben gezien, wanneer we de reddende kracht van Zijn Kruis hebben ervaren, dan kunnen we zeggen dat we Hem echt hebben leren kennen. Er zijn geen shortcuts om discipel van Jezus te worden.
Beste broeders en zusters, laten we de Heer vragen dat we mogen leren communiceren met eerlijkheid en voorzichtigheid. Laten we bidden voor allen die gewond zijn door de woorden van anderen. Laten we bidden voor de Kerk, opdat zij nooit faalt in haar missie om mensen naar Jezus te leiden, zodat zij Zijn Woord mogen horen, erdoor genezen worden en op hun beurt dragers worden van Zijn boodschap van redding.