Woensdagcatechese 26 februari 2025
Algemene audiëntie paus Franciscus

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Franciscus
Algemene Audiëntie
Woensdag 26 februari 2025
Omdat paus Franciscus in het ziekenhuis ligt met een longontsteking is deze door de paus voorbereide tekst niet uitgesproken maar moet wel als zodanig worden beschouwd.
Cyclus van Catechese
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze Hoop
I. De Kindertijd van Jezus
7. “Mijn ogen hebben uw heil gezien” (Lc 2:30)
De presentatie van Jezus in de Tempel.
Beste broeders en zusters, goedemorgen,
IVandaag zullen we de schoonheid overwegen van “Jezus Christus, onze hoop” (1 Tim 1:1), in het mysterie van Zijn presentatie in de Tempel.
In de verhalen over Jezus’ kindertijd laat de evangelist Lucas ons de gehoorzaamheid van Maria en Jozef aan de Wet van de Heer en al haar voorschriften zien. In werkelijkheid was er in Israël geen verplichting om het kind in de Tempel te presenteren, maar zij die leefden in het luisteren naar het Woord van de Wet en zich ernaar wilden voegen, beschouwden het als een waardevolle praktijk. Dat deed ook Hanna, de moeder van de profeet Samuel, die onvruchtbaar was; God verhoorde haar gebed en zij, nadat ze haar zoon had gekregen, bracht hem naar de tempel en bood hem voor altijd aan de Heer aan (vgl. 1 Sam 1:24-28).
Lucas vertelt dus over Jezus’ eerste daad van aanbidding, gevierd in de heilige stad Jeruzalem, die het eindpunt zal zijn van Zijn hele rondtrekkende bediening vanaf het moment dat Hij het vaste besluit neemt om daarheen op te trekken (vgl. Lc 9:51), op weg naar de vervulling van Zijn zending.
Maria en Jozef voegen Jezus niet zomaar in een geschiedenis van de familie, het volk, of het verbond met de Heer God. Ze zorgen voor Zijn groei en introduceren Hem in de sfeer van geloof en aanbidding. En ook zij groeien geleidelijk in hun begrip van een roeping die hen ver overstijgt.
In de Tempel, die een “huis van gebed” is (Lc 19:46), waait de Heilige Geest en spreekt tot het hart van een oude man: Simeon, een lid van het heilige volk van God, geschoold in verwachting en hoop, die het verlangen koestert naar de vervulling van Gods beloften aan Israël via de profeten. Simeon bespeurt in de Tempel de aanwezigheid van de Gezalfde des Heren, hij ziet het licht dat schijnt te midden van de volken die “in duisternis” zijn gedompeld (vgl. Jes 9:1) en hij gaat dat kind tegemoet dat, zoals Jesaja profeteert, “voor ons is geboren”, Hij is de zoon die “ons is gegeven”, de “Vredevorst” (Jes 9:5). Simeon omhelst dat kind dat, klein en hulpeloos, in zijn armen rust; maar in feite is hij het die troost en de volheid van zijn bestaan vindt door Hem aan zich te drukken. Hij drukt dit uit in een lofzang vol oprechte dankbaarheid, die in de Kerk de молитва aan het einde van de dag is geworden:
“Nu, Meester, kunt u uw dienaar in vrede laten gaan,
volgens uw woord,
want mijn ogen hebben uw heil gezien,
dat u hebt bereid voor het aanschijn van alle volken,
een licht tot openbaring voor de heidenen,
en glorie voor uw volk Israël” (Lc 2:29-32).
Simeon zingt de vreugde van hen die Hem hebben gezien, die Hem hebben herkend en in staat zijn om aan anderen de ontmoeting met de Redder van Israël en de volken door te geven. Hij is een getuige van geloof dat als een gave ontvangen is en aan anderen wordt doorgegeven; hij is een getuige van de hoop die niet teleurstelt; hij is een getuige van Gods liefde, die het hart van de mens vult met vreugde en vrede. Vervuld van deze spirituele troost ziet de oude Simeon de dood niet als een einde, maar als een vervulling, een volheid; hij wacht erop als een “zuster” die niet vernietigt maar leidt naar het ware leven dat hij al heeft voorgeproefd en waarin hij gelooft.
Op die dag is Simeon niet de enige die het heil ziet dat vlees is geworden in het kind Jezus. Hetzelfde overkomt ook Anna, een vrouw van meer dan tachtig jaar oud, weduwe, volledig toegewijd aan de dienst van de Tempel en gewijd aan gebed. Bij het zien van het kind viert zij de God van Israël, die Zijn volk in datzelfde kind heeft verlost, en vertelt zij anderen over Hem, waarbij ze het profetische woord genereus verspreidt. De lofzang van verlossing van deze twee ouderen verkondigt zo het Jubileum voor alle volken en voor de wereld. De hoop wordt opnieuw aangewakkerd in de harten in de Tempel van Jeruzalem, omdat Christus, onze hoop, daar is binnengegaan.
Beste broeders en zusters, laten ook wij Simeon en Anna navolgen, deze “pelgrims van hoop” met heldere ogen die verder kunnen kijken dan de schijn, die in staat zijn om Gods aanwezigheid in kleinheid te bespeuren, die weten hoe ze Gods bezoek met vreugde kunnen verwelkomen en de hoop in het hart van broeders en zusters kunnen aanwakkeren.
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 5 maart 2025 | Woensdagcatechese 5 maart 2025 | |
woensdag, 19 februari 2025 | Woensdagcatechese 19 februari 2025 | |
woensdag, 12 februari 2025 | Woensdagcatechese 12 februari 2025 | |
woensdag, 5 februari 2025 | Woensdagcatechese 5 februari 2025 | |
woensdag, 29 januari 2025 | Woensdagcatechese 29 januari 2025 | |
woensdag, 22 januari 2025 | Woensdagcatechese 22 januari 2025 | |
woensdag, 18 december 2024 | Woensdagcatechese 18 december 2024 |