Echtpaar uit Heerhugowaard op Katholiekleven

gepubliceerd: vrijdag, 11 oktober 2024
Echtpaar uit Heerhugowaard op Katholiekleven

Katho­liek­le­ven.nl heeft een nieuwe video­se­rie rond de bis­schop­pen­synode. Daarbij komen onder andere Arieke van Reeken - de Greeuw uit Heer­hu­go­waard aan het woord. Samen met haar echt­ge­noot Felipe en hun zoontje leven zij hun geloof en zijn ze actief betrokken bij de Kerk.

Meedoen met de missie

Momen­teel vindt in Rome de tweede zit­ting plaats van de bis­schop­pen­synode rond de vraag: hoe kunnen we een missio­naire synodale Kerk zijn? “De wereld waarin wij leven en waarin wij ge­roe­pen zijn om lief te hebben en te dienen, vraagt dat de Kerk samen­wer­king in alle aspecten van haar zen­ding ver­sterkt”, zegt paus Fran­cis­cus daarover.

Een van de thema’s van deze bis­schop­pen­synode is de medeverant­woor­de­lijk­heid van alle gedoopten in de Kerk. De Neder­landse deel­ne­mer Mgr. Hoogen­boom (hulp­bis­schop aarts­bis­dom Utrecht) wil in Rome ook de vergrij­zing de aan­dacht brengen die gaande is in de Kerk in Europa en ook elders ter wereld.

Katholieke Jongerendag 2024

Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag

Hoe voelen jon­ge­ren in Neder­land zich medeverant­woor­de­lijk voor de Kerk? Hoe be­lang­rijk is het om jon­ge­ren en hun talenten samen te brengen in de Kerk? Arieke van Reeken - de Greeuw is betrokken bij de organi­sa­tie van de Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag (zater­dag 2 no­vem­ber 2024). Zij ver­telt erover samen met haar echt­ge­noot Felipe.

De Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag wordt geor­ga­ni­seerd voor en door jon­ge­ren zelf. “Het hebben van vrien­den bij de Kerk is be­lang­rijk”, ver­telt Arieke. “Want je gaat naar de Kerk om God te ont­moe­ten, maar ook om God samen te ont­moe­ten. Met je vrien­den samen.”

Naar buiten tre­den

“Ik denk dat de bedoeling van de Kerk zeker is dat wij actief naar buiten tre­den met ons geloof en daar andere mensen in mee proberen te nemen”, vult Felipe aan. “Ik vind het heel leuk om op een laag­drem­pe­lige manier mensen kennis te laten maken met het geloof. Je verwel­komt mensen eventueel op straat in de Kerk om een kaarsje op te steken. Dat soort kleine han­de­lin­gen kunnen er soms al voor zorgen dat mensen kennis­ma­ken met de Kerk en met de mensen die er komen.”

Hoop voor de toe­komst

Dat is ook Ariekes hoop voor de KJD: “Dat jon­ge­ren weer naar hun eigen pa­ro­chie te­rug­ke­ren met goede moed, met in­spi­ra­tie en met hope­lijk nieuwe vrien­den uit de buurt. Dat ze zich gesteund en gezien voelen, maar vooral en­thou­siast zijn om actief met hun geloof bezig te gaan, om steeds naar God te blijven zoeken en ook naar anderen te zoeken met wie ze samen het geloof kunnen beleven.”

Zelf kerken ze in Heer­hu­go­waard, waar ze hun zoontje Renze (1) lieten dopen. Wat betekent het voor hen per­soon­lijk om mee te doen in de Kerk? Hoe zien ze de toe­komst van de Kerk? Wat hopen ze voor Renze?

Meer in­for­ma­tie

Video