Bisdom Maand Journaal - Oktober 2024

gepubliceerd: maandag, 7 oktober 2024

In het bisdom maandjour­naal van ok­to­ber 2024 staan we stil bij een aantal bij­zon­dere gebeur­te­nissen die ko­men­de maand plaats­vin­den in de Kerk en in de wereld. Daarbij kijken we vooral naar de verbin­ding tussen Kerk en wereld.

Zo ver­telt Jurijn Timon de Vos van de Laudato Si Alliantie over hoe pa­ro­chies en ge­meen­schappen werk kunnen maken van de liefde voor de schep­ping (naar aan­lei­ding van St. Fran­cis­cus­dag -dieren­dag - op 4 ok­to­ber), Vica­ris Gerard Bruggink ver­telt over het bezoek van ons ka­the­drale kapit­tel aan Gent (naar aan­lei­ding van H. Bavo op 3 ok­to­ber), zo ver­telt gedele­geerde voor de li­tur­gie Eric Fennis over de rozen­krans als wapen (naar aan­lei­ding van de Heilige Maagd Maria van de Rozen­krans op 7 ok­to­ber) en gees­te­lijk ver­zor­ger Frans Bossink ver­telt over mentale ge­zond­heid en zin­ge­vings­vra­gen (naar aan­lei­ding van World Mental Health Day op 10 ok­to­ber).

Dat alles wordt verhel­derd, terwijl in ok­to­ber ook de laatste sessie van de bis­schop­pen­synode over de Synodale Kerk in Rome plaats­vindt. Ook daar hebben we aan­dacht voor. Mgr. Ted Hoogen­boom, hulp­bis­schop van Utrecht, ver­te­gen­woor­digt de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie op deze synode van onze wereld­kerk. Hij ver­telt daarover in een live­stream op www.katho­liek­le­ven.nl, waar in dit Bisdom Maandjour­naal be­lang­rijke quotes uit opgeno­men zijn.

Bomvol dus weer, dat Bisdom Maandjour­naal van ok­to­ber 2024! En voor ie­der­een die er geen genoeg van kan krijgen: een nieuwe editie van Bisdom­blad Samen Kerk ligt weer in de kerken. Dus ver­der lezen is ook nog moge­lijk. Tot no­vem­ber!