Bisdom Haarlem-Amsterdam









75 Jaar Justitiepastoraat

13 Oktober - Dag van de gevangene

gepubliceerd: donderdag, 10 oktober 2024
foto: CNS photo / Vatican Media
75 Jaar Justitiepastoraat

Tijdens zijn bezoek aan een ge­van­ge­nis in Chili in januari 2018 hield een gevangene paus Fran­cis­cus dit voor: ‘Het verliezen van onze vrij­heid betekent niet het verliezen van onze dromen en hoop’. De paus ant­woordde: “Dat is waar, detentie is erg pijn­lijk, maar het betekent niet dat je je hoop of je vermogen om te dromen verliest.”

Vandaag is uw vrij­heid weg­ge­no­men maar dat heeft niet het laatste woord. Helemaal niet! Blijf vooruitkijken. Kijk vooruit naar de dag dat je terug­keert naar het leven in de samen­le­ving.” De muren van de ge­van­ge­nis hou­den niet alleen de ge­van­ge­nen binnen, de gesloten­heid draagt er ook aan bij de samen­le­ving - en daar­mee ook de Kerk - buiten te hou­den. Het bezoeken van de gevangene is voor chris­te­nen echter een van de Werken van barm­har­tig­heid (zie Matteüs 25). Het evan­ge­lie doet een appel op de Kerk om naar binnen te gaan, om de ge­van­ge­nen barm­har­tig­heid te tonen, hen te bezoeken én hen hun vrijla­ting bekend te maken (Lukas 4,18).

75 Jaar Justitie­pas­to­raat

JusitiepastoraatDit jaar wordt op 9 ok­to­ber het 75-jarig bestaan van het Justitie­pas­to­raat gevierd. Hoofdaal­moe­ze­nier Ryan van Eijk van het Justitie­pas­to­raat vraagt in een brief gericht aan de pa­ro­chies om in de vie­rin­gen van zon­dag 13 ok­to­ber (bij­voor­beeld bij de voor­bede) aan­dacht te geven aan ge­van­ge­nen en aan ie­der­een, die lijdt onder de gevolgen van criminali­teit. Behalve om de slacht­of­fers van mis­drij­ven, gaat het daarbij ook om de kin­de­ren, familie en vrien­den van zowel daders als slacht­of­fers - én om de daders van misda­den zelf. Want daders dragen immers zelf ook gevolgen van hun daden, zoals de straf ervoor.

Geloof en ge­van­ge­nis

Neder­land telt ruim 30.000 mensen in een of andere vorm van detentie. In de ge­van­ge­nis zoeken zeer vele gede­ti­neer­den contact met justitie­pas­tores van diverse gezindten. Zij waar­de­ren het contact met hen, omdat die een plek bie­den voor rust, be­zin­ning en gebed aan ieder die dat wil.

Aandacht en zorg voor ge­van­ge­nen behoort als werk van barm­har­tig­heid tot de kern van het chris­ten­dom. Stierf Christus immers niet zelf tussen twee mis­da­digers en zei Hij niet tegen een van hen dat ze elkaar dezelfde dag nog in het paradijs zou­den zien. Misdaad, straf en gevangen­schap raken mensen en de hele samen­le­ving. Dus ook van de geloofs­ge­meen­schap van de Kerk.

Met God zitten

De justitie­pas­tores be­ge­lei­den als ‘her­ders het ‘verloren schaap’ en zien actief uit om en met open armen de ‘verloren zoon’ te ont­van­gen. Ze zoeken met gede­ti­neer­den wat verloren is gegaan aan per­soon­lijke iden­ti­teit en proberen de onvervreemd­ba­re waar­dig­heid van de mens te hervin­den in het licht van de liefde van God. Het is de pas­to­rale opgave voor iedere justitie­pas­tor om gede­ti­neer­den zo veel moge­lijk te onder­steunen en te lei­den naar een leven buiten de invloed­sfeer van criminali­teit en illegali­teit. Kort gezegd: Met God zitten.

Jusititie­pas­tor schrijft gevangen niet af

Tekst: Ryan van Eijk

Op de tweede zon­dag van ok­to­ber wordt in de kerk de Dag van de ge­van­ge­nen gehou­den. In de aanloop daar naartoe wordt op 9 ok­to­ber het 75-jarig bestaan van het justitie­pas­to­raat in Neder­land gevierd. Hoofdaal­moe­ze­nier Ryan van Eijk legt het belang hier­van uit.

Waarom?

foto: Ron Lach
Gevangen

De Kerk is op vele plekken en manieren aanwe­zig in de samen­le­ving en in het leven van mensen. Soms heel zicht­baar, soms meer onzicht­baar en onbekend. Een onbekende, onzicht­ba­re plek en manier - voor de meesten van ons - is het werk in ge­van­ge­nissen: het justitie­pas­to­raat. Het is onbekend, omdat de meesten er per­soon­lijk niet zelf direct mee in aanra­king komen. En het gebeurt let­ter­lijk achter muren en gesloten deuren. Toch behoort dit pas­to­raat tot de oudste aan­dachtsvel­den binnen het chris­ten­dom en onze Kerk. Het behoort bij wijze van spreken tot het DNA van het chris­ten­dom en de Kerk. De reden daar­van vin­den we na­tuur­lijk in diverse teksten van het Oude en Nieuwe Testa­ment: bevrijd en bezoek de ge­van­ge­nen (onder andere in Jesaja en Psalmen, Mattheüs 25), de parabels van de verloren zoon of het ver­dwaalde schaap, niet de gezonde heeft een dokter nodig. En zowel in het Oude als Nieuwe Testa­ment komen we velen tegen die zelf gevangen hebben gezeten of ver­oor­deeld zijn, zoals Jozef, Johannes de Doper, Paulus en na­tuur­lijk Jezus zelf. Te denken valt ver­der na­tuur­lijk ook aan de vele mar­te­la­ren tij­dens de ver­vol­gingen in de tijd van de vroege Kerk.

Hoe en waar?

Door de eeuwen heen hebben chris­te­nen dus ge­van­ge­nen bezocht of zelfs vrijgekocht. Som­mi­ge reli­gi­euze con­gre­ga­ties zijn er soms zelfs speciaal ooit voor opgericht. Ook nu is er nog dage­lijks aan­dacht en zorg voor ge­van­ge­nen, we­reld­wijd en op de meeste plekken lokaal gere­geld. Sinds kort na de Tweede Wereld­oor­log - in 1949 - is dit pas­to­raat in Neder­land niet lan­ger lokaal (per ge­van­ge­nis) gere­geld, maar lan­de­lijk. Het Ministerie van Justitie & Vei­lig­heid en de R.-K. Kerk werken nauw samen om het pas­to­raat aan ge­van­ge­nen moge­lijk te maken. De kerk doet dat vanuit haar Evan­ge­lische opdracht, de over­heid omdat ieder mens recht heeft op vrij­heid van gods­dienst, ook ge­van­ge­nen. Dit resul­teert in een ge­za­men­lijke in­span­ningsplicht van kerk en over­heid, waardoor iedere ge­van­ge­nis minstens één justitie­pas­tor/ge­van­ge­nisaal­moe­ze­nier heeft. Deze is aan­ge­steld door de over­heid en werkt er vanuit en namens de Kerk. Door het hele land, in ruim der­tig ge­van­ge­nissen, werken meer dan veer­tig aal­moe­ze­niers dage­lijks met ge­van­ge­nen (in totaal zijn er zo’n 9.000 mensen die vastzitten, jaar­lijks gaat het om zo’n 30.000 mensen).

Extra Beveiligde Inrichting (EBI) Vught
Extra Beveiligde Inrich­ting (EBI) Vught

Een klein, gesloten dorp

Hoe ziet een ge­van­ge­nis er nou uit? Na­tuur­lijk wat we van buiten kunnen zien: hoge muren met prikkeldraad, camera’s, grote gesloten poorten. Vanbinnen is dat ook te zien, maar is er meer. Omdat mensen er 24 uur per dag ver­blij­ven en niet weg kunnen is een ge­van­ge­nis verge­lijk­baar met een klein, gesloten dorp. Met alles wat daarbij hoort: muren en deuren om het gesloten te hou­den, cellen om te ‘wonen’, maar ook werk­plaatsen, spreek­ruim­tes, een medische dienst, leslokalen, een biblio­theek, admi­ni­stra­tieve en finan­ciële diensten. En dus ook een ‘kerk­ruim­te’. Vei­lig­heid is het be­lang­rijk­ste aspect van wat gebeurt in dit dorp. Om die vei­lig­heid te garan­de­ren zijn er vele regels en beper­kingen, niet alleen voor de ge­van­ge­nen maar ook voor de mensen die er werken. Er zijn strakke dag­pro­gramma’s met vast­ge­stelde ac­ti­vi­teiten, er is bijna overal voort­du­rend toe­zicht op ie­der­een en er zijn strakke regels over waar je mag zijn, met wie en waarom. Inder­daad: een ge­van­ge­nis betekent het ont­ne­men van vrij­heid. Ook een beetje als je er werkt.

Het werk van het justitie­pas­to­raat

Wat doet in een derge­lijke omge­ving nou de pastor/aal­moe­ze­nier de hele dag? Op papier en bij eerste blik niet veel anders dan in een pa­ro­chie: in­di­vi­duele gesprekken met ge­van­ge­nen, groeps­werk, vie­rin­gen, overleggen. Is er dan geen verschil met buiten? Zeker wel. Het verschil zit na­tuur­lijk in de omge­ving en de situatie van de mensen die er ver­blij­ven. Het justitie­pas­to­raat is er in beginsel alleen voor de ge­van­ge­nen, niet voor het personeel (want die kunnen buiten naar de pastor of kerk). De ge­van­ge­nis­populatie is geen afspiege­ling van de samen­le­ving buiten: mannen en vrouwen zijn er ge­schei­den, vol­was­se­nen en jeug­digen zijn er ge­schei­den, de overgrote meer­der­heid is in de leef­tijd van 20-40 jaar. Dat maakt al een on­der­scheid. En de situatie van de mensen die er ver­blij­ven, is erg anders: ze kunnen immers niet met ie­der­een contact hebben (familie, vrien­den, huisdieren), kunnen niet doen wat en wanneer ze willen (werk, hobby’s, vrije tijd). Dat is na­tuur­lijk las­tig, soms proble­ma­tisch. En dan is het probleem waarom ze er zitten - volgens de rechter: een misstap of de ver­den­king daar­van. Dat heeft na­tuur­lijk grote gevolgen: verblijf in een ge­van­ge­nis gaat gepaard met af­han­ke­lijk­heid van anderen, verdriet, boos­heid, een­zaam­heid, angst en onzeker­heid over de toe­komst, schuld en schaamte.

Al deze aspecten hebben gevolgen voor het gemoed van een mens. Het roept vragen op: Waar geloof ik nog in? Wie gelooft nog in mij? Waar is nog per­spec­tief? Hoe kan ik nu ver­der, met wie? En daar komt de pastor/aal­moe­ze­nier in beeld. De pastor/aal­moe­ze­nier is in die situatie iemand bij wie je daar­mee terecht kunt. Dat is niet alleen vanuit ‘nood leert bid­den’. Het pas­to­raat is name­lijk ook een vrije, veilige plek want de pastor/aal­moe­ze­nier is geen rechter, politieagent of bewaar­der, maar iemand bij wie je je verhaal kunt doen, zon­der dat het gevolgen heeft voor je dossier. Die ver­trouwe­lijk­heid is erg be­lang­rijk voor ge­van­ge­nen: ze hoeven zich er niet anders voor te doen dan ze zijn of zich voelen. Daar is voor hun een moment van rust, re­flec­tie, be­zin­ning en troost te vin­den. Omdat er iemand luistert, je er een kaarsje kunt aansteken, kunt delen wat je bezighoudt of gewoon stil kunt zijn. Paus Fran­cis­cus noemt het justitie­pas­to­raat dan ook werk dat ge­ken­merkt wordt door luis­te­ren.

Het Pro­tes­tants en Rooms-Katho­liek Justitie­pas­to­raat, Stich­ting Epafras, Stich­ting Exodus Neder­land, Stich­ting Ge­van­ge­nen­zorg Neder­land en Kerken met Stip slaan de han­den ineen om ge­za­men­lijk aan­dacht te vragen voor de situatie van gede­ti­neer­den in Neder­land en daar­bui­ten. Dat doen zij door middel van de Dag voor de Gevangene die plaats­vindt op zon­dag 13 ok­to­ber 2024.

De Dag voor de Gevangene vindt jaar­lijks plaats op de tweede zon­dag van ok­to­ber. Dit jaar is dat op zon­dag 13 ok­to­ber 2024. De organi­sa­ties roepen kerken op om in hun zon­dagse sa­men­komst stil te staan bij gede­ti­neer­den en de mensen om hen heen.

Speciaal voor kerken geven zij een magazine uit om hen te helpen invulling te geven aan de Dag voor de Gevangene. Daarin schrijven de organi­sa­ties:

“We willen werken aan meer begrip voor zowel gede­ti­neer­den als hun familie, zon­der daarbij af te doen aan de delicten die zij hebben gepleegd en het leed dat moge­lijke slacht­of­fers is aan­ge­daan. Met de Dag voor de Gevangene hopen we bij te dragen aan herstel en een nieuwe start. In de chris­te­lijke traditie is de zorg voor gede­ti­neer­den een van de zeven ‘werken van barm­har­tig­heid’. De Bijbel roept ons op om ge­van­ge­nen niet te vergeten. Een hou­ding van ‘eigen schuld, dikke bult’ past niet. Wij willen gede­ti­neer­den blijven zien als mede­mensen, voor wie herstel en een nieuwe start moge­lijk zijn.”

Wat te doen over de muren heen?

Zijn de kerk binnen en buiten de ge­van­ge­nis dan vol­ko­men ge­schei­den werel­den? Nee, zeker niet. Want in vele ge­van­ge­nissen zijn vrij­wil­li­gers actief die de pastor onder­steunen. Ze zijn bij kerk­diensten aanwe­zig om te zingen of koffie te schenken, of ze onder­steunen bij groeps­werken. Of ze zijn bezoek­vrij­wil­li­ger, omdat iemand geen bezoek krijgt, of ze helpen bij ouder-kind­da­gen, zodat kin­de­ren hun ouder kunnen bezoeken, en bij opname van een voorleessessie, waar een gevangen ouder een verhaal kan voorlezen dat wordt opgeno­men en opgestuurd naar de kin­de­ren thuis. Vrij­wil­li­gers zijn zeer ge­waar­deerd bij ge­van­ge­nen: ze laten ge­van­ge­nen merken dat ze als ‘mis­da­diger’ niet afge­schre­ven zijn. Dat er zorg en aan­dacht is, dat er nog toe­komst is.

En ook buiten is er genoeg te doen voor ge­van­ge­nen. Dat kan bestaan uit hen mee te nemen in een gebed, maar ook uit concrete actie. Wie heeft oog en oor voor de kin­de­ren en partners van ge­van­ge­nen, die veelal on­schul­dig zijn? Wie een luis­te­rend oor voor hun verdriet, schaamte, en de problemen door de gevangen­schap? En tenslotte, ooit komen ge­van­ge­nen ook weer vrij. Wie onder­steunt hen een nieuwe plek te vin­den in de samen­le­ving? Dat klinkt mis­schien eng of moei­lijk, maar dat is het eigen­lijk niet. Want uit­ein­delijk zijn ge­van­ge­nen gewone mensen, niet anders, niet meer en niet min­der: net als ieder zon­daar. Maar als gelo­vi­ge chris­te­nen weten we ook dat iedere zon­daar een heilige kan wor­den...

Dr. mr. Ryan van Eijk

 

Dr. mr. Ryan van Eijk is diaken van het bisdom Roermond en hoofdaal­moe­ze­nier van de Dienst Gees­te­lij­ke Ver­zor­ging van het ministerie voor Justitie en Vei­lig­heid.


Gerelateerde nieuwsberichten

maandag, 28 oktober 2024Feestelijke opening jubileum 750 Jaar Amsterdam Fotoreportage
donderdag, 10 oktober 2024Eeuwfeest Adelbertus begraafplaats Bloemendaal Fotoreportage
donderdag, 10 oktober 2024100 jaar Mariakerk in Bussum Fotoreportage
woensdag, 25 september 2024Bisschoppen vragen bijzonder geschenk
dinsdag, 17 september 2024100 Jaar Agathakerk Beverwijk gevierd Fotoreportage
vrijdag, 6 september 2024Petrus en Pauluskerk Bergen 100 jaar Fotoreportage
vrijdag, 6 september 2024100-Jarig jubileum Vredeskerk Fotoreportage
woensdag, 25 oktober 202350 Jaar Schola Cantorum Kennemerland
dinsdag, 2 mei 2023Jubileumviering 55 jaar Sant’Egidio
donderdag, 27 april 2023Jubileum Kathedrale Basiliek Sint Bavo
dinsdag, 7 februari 2023Jubileum 15 jaar Radio Maria
woensdag, 30 november 2022Jubileum Willibrordseminarie
woensdag, 18 augustus 2021Jubileumviering 100 jaar Legioen van Maria
vrijdag, 18 juni 2021Mgr. Joop Stam 60 jaar priester Video
donderdag, 5 november 2020Koperen jubileum CSLK
zaterdag, 27 juni 2020Mgr. Jozef Punt 25 jaar bisschop



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose