Belastingen en katholieke sociale leer

Symposium vrijdag 8 november - 13.00 uur - Plebanie Haarlem

gepubliceerd: dinsdag, 8 oktober 2024

Het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK) houdt op vrij­dag 8 no­vem­ber 2024 een symposium over de katho­lie­ke sociale leer toegepast op belas­tingen. De bij­een­komst is van 13.00 tot 16.30 uur en vindt plaats in de plebanie van de Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo te Haar­lem.

Belas­tingen zijn vaak een bron van dis­cus­sie, zowel in de poli­tiek als in de samen­le­ving. Het gaat hierbij niet alleen om kleine aanpas­singen, zoals een procent meer of min­der belas­ting, maar om fun­da­men­tele vragen over hoe we onze samen­le­ving finan­cieren en wat recht­vaar­dig is. Deze on­der­wer­pen raken aan econo­mische wijs­heid én maat­schap­pe­lijke eer­lijk­heid. Vanuit het Katho­liek Sociaal Denken is hier veel over te zeggen. Daarom nodigen wij u van harte uit voor een bij­zon­dere bij­een­komst over de rol van belas­tingen in het licht van de sociale leer van de katho­lie­ke kerk.

Tijdens deze bij­een­komst zullen weten­schappers, politici en experts uit de praktijk hun inzichten delen. Zij belichten de vraag­stukken vanuit ver­schil­lende invals­hoeken en gaan daarover in debat tij­dens een panel­dis­cus­sie. Uiter­aard is er ook volop ruimte voor u om vragen te stellen en mee te denken over deze be­lang­rijke thema’s.

Het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk, opgericht in 2008, heeft zich sinds zijn oprich­ting gericht op diverse maat­schap­pe­lijke vraag­stukken, waarbij de men­se­lijke waar­dig­heid altijd centraal staat. Belas­tinghef­fing en de beste­ding ervan zijn be­lang­rijke thema’s binnen de sociale leer van de Kerk, omdat ze direct invloed hebben op het wel­zijn van de samen­le­ving en de bescher­ming van men­se­lijke waar­dig­heid.

Sprekers

• Mr. M.G. Eerenstein, ​belas­tinginspecteur en voor­ma­lig belas­ting­ad­vi­seur
  • Dr. A.A.F. Gerritsen, ​universitair hoofd­do­cent Erasmus School of Economics
  • Mr. A.J. Jansse, fiscaal jurist, bestuurslid van het CSLK en diaken van het aarts­bis­dom Utrecht