Pelgrimsreis naar Hildegard - Deel II

gepubliceerd: zaterdag, 21 september 2024

Van 15 t/m 20 sep­tem­ber was een groep van 46 personen op reis met het bisdom­blad ‘SamenKerk’ naar de heilige Hildegard van Bingen. De groep bestond uit lezers en niet-lezers van dit magazine, uit mensen van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam als ook van andere bis­dom­men en van andere chris­te­lijke kerken, maar allemaal geïn­te­res­seerd en verbon­den met deze bij­zon­dere vrouw en abdis. Som­mi­gen al vele jaren lang.

De dagen na het Hildegard­feest (op dins­dag 17 sep­tem­ber) werd nog volop nage­praat over de vie­rin­gen met de bis­schop van Fulda en de feestpreek van ds. Renata Kiwoor-Ruppental bij de pro­ces­sie­vie­ring. Maar ook over de harte­lijke ont­vangst en de fijne sfeer bij de mensen onderling. Je kon snel een praatje aan­knopen met de andere aanwe­zigen.

De woens­dag en don­der­dag waren meer cultureel ingevuld. Op woens­dag bezochten we Disibo­den­berg (waar Hildegard als meisje het klooster is inge­gaan) en het doop­kerkje van Sint Hildegard. Donder­dag ston­den de stad Mainz en het ‘Denkmal Germania’ op het pro­gram­ma. Vrij­dag 20 sep­tem­ber reden we weer naar huis, met een tussenstop in Kevelaer voor een slot­vie­ring en -diner.

Kerkje waar Hildegard is gedoopt

In Bermersheim auf der Höhe is een klein kerkje, waar Hildegard is gedoopt. Een prach­tig kerkje, dat ge­za­men­lijk door de katho­lie­ke kerk als de evan­ge­lische kerk wordt gebruikt. De ene zon­dag vieren de katho­lie­ken er de eucha­ris­tie, de andere zon­dag is er de dienst van de pro­tes­tan­ten.

Het kerkje was ooit deel van het woonhuis van de familie van Sint Hildegard. Het gedeelte van de entree van dit kerkje is nog uit die tijd. Ook de tuin en begraaf­plaats rondom behoorde ooit tot de grond van haar adellijke familie.

Hier hiel­den we een intieme gebeds­vie­ring, geleid door Dea en Johanneke, geïnspireerd door Hildegards teksten en muziek. Deze mid­del­eeuwse vrouw is zo veelzij­dig en haar levens­ver­haal heeft vele aspecten, die ons kunnen in­spi­re­ren en motiveren om zelf een diepe per­soon­lijke relatie met God aan te gaan. De ge­spro­ken woor­den en de muziek van Hildegard zorg­den ervoor dat Hildegards wereld voel­baar werd. Het maakte de groep let­ter­lijk stil.

Uitkijk­punt tot slot

Donder­dag­och­tend ging de reis naar Mainz, waar de Dom bezocht kon wor­den. Meer en­thou­siast wer­den we van de Stefanus­kerk, met fraaie glas-in-loodramen van de Franse joodse kunste­naar Marc Chagall. Op de laatste mid­dag bracht de bus ons naar een prach­tig uitkijk­punt over de rivieren de Rijn en de Nahe, de wijn­gaar­den, Rüdesheim en Bingen. De kabel­baan bracht ons naar het centrum van het dorpje, waar nog volop gelegen­heid was om wijn te proeven, een kerst­win­kel te bezoeken, of een terrasje voor een glaasje of een ijsje.

Waar­dig slot

In Kevelaer maakten we een tussenstop voor een slot­vie­ring en -diner op weg naar huis en thuis. In Kevelaer, waar we Maria als Troos­te­res van de Bedroef­den en ons aller Moeder eren, kwamen alle indrukken, erva­ringen en emoties, die Hildegard, die andere sterke vrouw, ons de afgelopen dagen had gebracht samen. Een waar­dig slot van deze reis.

Op weg naar Den Bosch werd de reislei­ding van Dea, Eugene, Eric en Johanneke en onze buschauffeur Jos op een heel verrassende en ori­gi­nele manier bedankt. De groep had erg genoten van deze reis... dat bleek wel!