’t Bruurke van Megen

Getuigenissen gevraagd

gepubliceerd: zaterdag, 10 augustus 2024

Hij werd op 25 juli 1868 in Hoorn geboren als Jan Witte, zoon van Jan Witte sr. en Cornelia Wahlen. Hij groeide op in een welvarend, sociaal bewogen en voor­beel­dig katho­liek mid­den­stands­ge­zin. In 1878 verhuis­den ze van­wege het werk van vader Witte naar Alkmaar.

Ze kerkten in de H.-Lau­ren­tius­kerk, waar Jan mis­die­naar was. Samen met zijn vriend Evert Rijken­berg. Beiden wer­den ze in 1880 door Alexan­der Kläsener als mis­die­naar afge­beeld op een muur­schil­dering van de mid­del­eeuwse Heilig-Bloed­pro­ces­sie van Alkmaar.

Jan Witte wilde pries­ter wor­den, maar het klein­semi­narie Hage­veld in Heem­ste­de bleek te zwaar en ook het gymnasium bij de Fran­cis­ca­nen in Venray mislukte. Na een periode terug in Alkmaar, trad hij samen met Evert in 1891 in bij Fran­cis­ca­nen in Wijchen. Hij koos Everardus als klooster­naam (als blijk van de vriend­schap met zijn jeugdvriend).

In 1899 verhuisde hij naar het klooster in Megen, waar hij tot aan zijn dood op 22 de­cem­ber 1950 bleef wonen. Hij werkte er als por­tier en huis­schil­der. Na een ongeluk, waarbij Br. Everardus van een lad­der viel, kon hij niet meer werken. Wel bleef hij steeds in contact met de mensen, die naar hem toekwamen en hem vroegen hen bij te staan met zijn gebed. Juist na het ongeluk richtte hij zich steeds meer op een intensief gebedsleven.

De mensen die om zijn advies en gebed vroegen, wisten hem te vin­den en hij stelde niemand teleur. In het klooster werd hij respect­vol een ‘bidziel’ en ook wel ‘een levend gebed’ genoemd. Broe­der Everardus wordt door velen als heilig gezien. Hij zal door Rome ‘eerbied­waar­dig’ wor­den verklaard als het dossier, dat in voor­be­rei­ding is, goedge­keurd wordt (een be­lang­rijke stap rich­ting een eventuele zalig­ver­kla­ring).

Gebedje

Heer, wij zijn U dank­baar voor de genade
die U ons in broe­der Everardus, het heilig Bruurke,
gegeven heeft. Hij was een man van gebed.
Geef ons op zijn voor­spraak wat wij U vragen
in de naam van Jezus Christus, Uw Zoon.
Amen.

Verzoek om getuigen­ver­kla­ringen

Zijn uw gebe­den verhoord door het aan­roe­pen van de hulp van Everardus Witte, stuur dan briefje of een e-mail aan het comité. Voor meer in­for­ma­tie kunt u terecht op de speciale web­si­te.

Bezoek de Everardus Witte­ka­pel te Megen

Onder­deel van het klooster van de Minder­broe­ders Fran­cis­ca­nen in Megen is de graf­ka­pel van Everardus Witte. De kapel is alle dagen van het jaar geopend voor het opsteken van een kaarsje en uw gebed waar u de hulp van ’t Bruurke van Megen voor in wilt roepen. De kapel is geopend van 9.00 tot 19.00 uur. Treft u de kapel toch dicht, dan kunt u gerust aanbellen bij het klooster. Het adres van de kapel is Klooster­straat 6 te Megen.

H.-Lau­ren­tius­kerk Alkmaar

Het acolieten­col­lege van de Lau­ren­tius­kerk aan de Verdronkenoord 68 in Alkmaar is nog steeds vernoemd naar broe­der Everardus Witte.