Een souvenir uit 1924

Internationaal Eucharistisch Congres Amsterdam

gepubliceerd: woensdag, 24 juli 2024
foto: Museum Catharijneconvent
Herinneringsbordje (Petrus Regout & Co, Maastricht)

Achterzijde herinneringsbordjeHonderd jaar gele­den vond een Inter­na­tio­naal Eucha­ris­tisch Congres plaats in het Olympisch Stadion te Am­ster­dam. Velen hebben er nog een bordje van of hij ligt veilig opgeborgen in een verhuis­doos op zol­der.

Van 22 t/m 27 juli 1924 vond in Am­ster­dam een van de grootste katho­lie­ke eve­ne­menten plaats, die ooit in Neder­land gehou­den werd. Vijf dagen lang was de Neder­landse hoofd­stad de plek waar allerlei inter­na­tio­nale katho­lie­ke kerk­lei­ders, hoog­waar­dig­heidsbekle­ders en gewone gelo­vi­gen samen het Inter­na­tio­naal eucha­ris­tisch congres bijwoon­den. Met als hoogte­punt de ge­za­men­lijke aanbid­ding van het Aller­hei­ligst Sacra­ment op 27 juli in het stadion in Am­ster­dam-Zuid, dat later ver­bouwd zou wor­den tot het hui­dige Olympisch Stadion.

Ontstaansge­schie­de­nis

De eerste editie van het Eucha­ris­tisch Congres vond plaats in Lille van 23 tot 31 juni 1881. De Française Marie-Marthe Emilie Tamisier (1834-1910) was de initiator. Zij zou in een visioen de opdracht gekregen hebben om een grote menigte bijeen te brengen voor het aanbid­den van het Aller­hei­ligste. Ook raakte ze geïnspireerd door Pierre-Julien Eymard (1811-1868), stichter van de Con­gre­ga­tie van het Aller­hei­ligst Sacra­ment (1856). Hij was en een groot promotor van de ver­ering van de eucha­ris­tie de kin­der­com­mu­nie en de zogeheten ‘altijd­du­rende aanbid­ding’.

Het Congres in de Mirakel­stad

Emilie Tamisier had in 1880 al ge­pro­beerd het Eucha­ris­tisch congres naar Neder­land te brengen. Zij vond de stad van het Mirakel van Am­ster­dam hier uitermate geschikt voor. Het duurde echter tot 1924 voordat het zover was. Door het lobby­werk van kar­di­naal Willem van Rossum (1854-1932) op het Congres van Wenen in 1912 en bij de Heilige Stoel mocht Neder­land dan ein­de­lijk een eucha­ris­tisch congres or­ga­ni­se­ren. Voor de Neder­landse katho­lie­ke gelo­vi­gen was dit een opsteker en een manier om met hun bloeiend katho­lie­ke leven hun eigen plek in de we­reld­wijde katho­lie­ke Kerk op te eisen.

De organi­sa­tie van het Congres werd tot in de puntjes geregisseerd. Niets werd aan het toeval over­ge­la­ten. Voor de hele week was een uit­ge­breid pro­gram­ma uitge­dacht. Dins­dag 22 juli wer­den de ker­ke­lijk lei­ders uit alle windstreken door kar­di­naal Van Rossum ont­van­gen, die als pau­se­lijk legaat de plaats­ver­van­ger van paus Pius XI was tij­dens dit eve­ne­ment. De week werd af­ge­slo­ten met een grootste pontificale hoog­mis en Sacra­ments­pro­ces­sie.

Souvenir

Tip

Op o.a. Markt­plaats.nl kunt u voor tussen de tien en twin­tig euro deze fraaie wandbor­den nog ver­krij­gen.

Ter her­in­ne­ring aan dit Am­ster­damse Inter­na­tio­naal eucha­ris­tisch congres wer­den door de firma Petrus Regout & Co uit Maas­tricht in blauwwittinten her­den­kingsbordjes uitge­ge­ven. Centraal in de voor­stel­ling is na­tuur­lijk een monstrans te zien met een hostie omgeven door stralen, geflan­keerd door twee drinkende herten. Langs de rand van het bord zijn zeven afbeel­dingen geplaatst met boven de Heilige Geest, ver­schil­lende eucha­ris­ti­sche symbolen, het wapen van Am­ster­dam, een afbeel­ding van patroon­hei­lige Paschalis Baylon en het pau­se­lijk wapen van Pius XI. Op de achterzijde van het bordje een her­in­ne­rings­tekst.

Een tweede - kleur­rijker - her­den­kingsbordje werd door de firma Mosa, even­eens uit Maas­tricht, op de markt gebracht. Daarop even­eens een monstrans met hostie omgeven door stralen maar dit keer geflan­keerd door het pau­se­lijk wapen van Pius XI en het wapen van Am­ster­dam. Op de rand van dit bord een her­in­ne­rings­tekst.

Beide typen bordjes wor­den vandaag de dag nog gere­geld in kerkinventa­rissen aan­ge­trof­fen en er zijn onge­twij­feld nog mensen die deze her­den­kingsbordjes van hun ouders of groot­ou­ders geërfd hebben. Ze zijn even­eens te vin­den op Markt­plaats. Ze vormen nu een stille getuige van een van de grootste katho­lie­ke mani­fes­ta­ties, die ooit in ons land is gehou­den.

foto: Museum Catha­rij­neconvent
Herinneringsbordje (Mosa, Maastricht)
Her­in­ne­ringsbordje (Mosa, Maas­tricht)

(dit artikel is eer­der ver­sche­nen in bisdom­blad SamenKerk van juni 2024)