Katholieke Jongerendag

gepubliceerd: dinsdag, 20 augustus 2024
foto: Visual Capture
Katholieke Jongerendag

Op zater­dag 2 no­vem­ber 2024 houdt Jong Katho­liek, de jon­ge­ren­orga­ni­sa­tie van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk in Neder­land, een Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag (KJD). Vanuit heel het land zijn jon­ge­ren tussen 16 en 30 jaar welkom in De Schuil­plaats in Ede om hun geloof te beleven en andere jon­ge­ren te ont­moe­ten. Het thema is ‘Connect’ en sluit aan bij het Jaar van gebed in de Rooms-Katho­lie­ke Kerk.

Meebouwen aan een levende kerk in Neder­land

“De KJD was in 2023 een groot succes,” ver­telt project­lei­der Arieke van Reeken. Samen met een kern­team bereidt zij het pro­gram­ma voor 2024 voor. “Dit jaar hebben we gekozen voor een ruimere locatie om groei te facili­te­ren en een nóg mooiere jon­ge­ren­dag te kunnen hou­den. We willen het en­thou­sias­me dat we bij zo veel jon­ge­ren hebben gezien ver­der laten uitgroeien en de deel­ne­mers simuleren mee te bouwen aan een levende kerk in Neder­land. Het zal een dag wor­den van nieuwe ont­moe­tingen en weerziens.”

Breed gedragen organi­sa­tie

De voor­be­rei­dingen voor de KJD zijn al in volle gang. De organi­sa­tie bestaat uit ver­schil­lende werk­groepen van jon­ge­ren uit de bis­dom­men, nieuwe bewe­gingen, con­gre­ga­ties, katho­lie­ke stu­den­ten­groepen en enkele jon­ge­ren uit mi­gran­ten­groepen. Daar­mee wordt de Katho­lie­ke Jon­ge­ren­dag een breed gedragen ini­tia­tief waar jon­ge­ren zich welkom voelen en ge­sterkt wor­den in hun chris­te­lijke iden­ti­teit.

Pro­gram­ma

Tijdens de KJD zullen er ver­schil­lende gelegen­he­den wor­den aan­ge­bo­den om te bouwen aan een per­soon­lijke relatie met God. Het pro­gram­ma bevat onder andere sprekers, muziek, de heilige mis, work­shops en ruimte voor ont­moe­ting en ontspan­ning. Ook tieners tussen 12 en 15 jaar zijn met een tiener- of vormsel­groep van harte welkom om aan te sluiten bij het pro­gram­ma. Voor heb zijn er op ver­schil­lende momenten eigen pro­gram­ma-onder­de­len.

De katho­lie­ke jon­ge­ren­dag vindt plaats op de voor­avond van het jubileum­jaar dat de Rooms-Katho­lie­ke Kerk we­reld­wijd viert in 2025. Het voor­be­rei­dings­jaar op dit jubel­jaar, is het Jaar van gebed. Tijdens de KJD zullen ver­schil­lende onder­de­len van het Jaar van gebed wor­den belicht.

datum: Zater­dag 2 no­vem­ber 2024
locatie: Evan­ge­lische Ge­meen­te De Schuil­plaats