Paus kondigt Jubeljaar 2025 af

gepubliceerd: woensdag, 15 mei 2024
foto: Vatican News
Paus kondigt Jubeljaar 2025 af

Tijdens een ceremonie in de Sint-Pieters­basi­liek op Hemel­vaarts­dag, 9 mei 2024, heeft paus Fran­cis­cus het Jubel­jaar 2025 plech­tig af­ge­kon­digd. De paus proclameerde tevens de Bul voor dit jaar met de titel “Spes non confundit: Hoop stelt niet teleur”. ‘Hoop’ is het overkoepelende thema van het ko­men­de Jubel­jaar (of Heilig Jaar) van 2025.

Lange passages uit de bul wer­den voor­ge­le­zen voor­af­gaand aan de vespers op Hemel­vaarts­dag, tij­dens een ceremonie waarin het do­cu­ment plech­tig werd overhan­digd aan de aarts­pries­ters van de vier pau­se­lijke basilieken, de pro-prefecten van het Di­cas­te­rie voor Evangeli­sa­tie en ver­te­gen­woor­digers van de bis­schop­pen uit de hele wereld.

Heilige Deuren

In zijn bul kon­digt paus Fran­cis­cus aan dat het Jubel­jaar zal beginnen met de ope­ning van de Heilige Deur van de Sint-Pieters­basi­liek op kerst­avond 2024.

Later, op 29 de­cem­ber, zal de paus de Heilige Deur van de Aarts­basi­liek van Sint-Jan van Lateranen, de ka­the­draal van Rome, openen. Op die­zelfde dag wordt in elke ka­the­draal over de hele wereld een mis opgedragen door de plaat­se­lijke bis­schop om de ope­ning van het jubileum te markeren.

Op het Hoog­feest van Maria de Moeder Gods, 1 januari 2025, zal paus Fran­cis­cus de Heilige Deur openen voor de Basiliek van Sint-Maria Maggiore, terwijl de Heilige Deur voor de Sint-Paulus­basi­liek buiten de Muren wordt geopend op zon­dag 5 januari, de wake van Drie­ko­nin­gen.

Ver­kon­di­ging van Hoop

“In de loop van het jaar”, schrijft paus Fran­cis­cus, “moet alles in het werk wor­den gesteld om het volk van God in staat te stellen ten volle deel te nemen aan de ver­kon­di­ging van de hoop op Gods genade en aan de tekenen die getuigen van hun werk­zaam­heid.”

Het jubileum ein­digt op 28 de­cem­ber 2025 in de kerken over de hele wereld, waarbij de Heilige Deuren van Sint-Jan van Lateranen, Sint-Maria Maggiore en Sint-Paulus buiten de Muren op die­zelfde datum wor­den gesloten. Het Jubel­jaar in Rome wordt af­ge­slo­ten op het Hoog­feest van Drie­ko­nin­gen, 6 januari 2026.

(foto en bericht van Rkkerk.nl / Vaticannews.va)