AVG-Checklist voor R.-K. Parochies

gepubliceerd: dinsdag, 28 mei 2024

AVG Checklist voor R.K. parochiesAls het om het gegevensbeheer gaat, hebben de pa­ro­chies van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk mis­schien wel de be­lang­rijk­ste rol. Pa­ro­chies moeten ervoor zorgen dat het beheer van hun lokale ledenbestand op orde is en eventuele vragen van hun leden hierover afhan­de­len. Om pa­ro­chies hierbij te helpen, is er nu een speciale checklist be­schik­baar.

Kerk­le­den mogen erop ver­trouwen dat er correct wordt omge­gaan met hun gegevens. Daar moeten pa­ro­chies dus voort­du­rend alert op zijn. De AVG-checklist helpt daarbij. Er komen ver­schil­lende punten op de checklist aan de orde, bij­voor­beeld met betrek­king tot de beno­digde in­for­ma­tie op de pa­ro­chie­web­site, maar ook over het afhan­de­len van vragen en klachten.

Andere on­der­wer­pen op de checklist zijn de in­for­ma­tiever­strek­king rondom in- en uit­schrij­ven van pa­ro­chi­anen; welke per­soons­ge­ge­ven mogen voor welk doel wor­den verzameld en gebruikt; wat te doen als er toch iets mis gaat, bij­voor­beeld met een datalek.