Bisdom Haarlem-Amsterdam









Woensdagcatechese 19 februari 2025

Algemene audiëntie paus Franciscus

gepubliceerd: woensdag, 19 februari 2025
foto: Vatican Media
Paus Franciscus houdt audiëntie in de publiekszaal
Paus Franciscus houdt audiëntie in de publiekszaal

Op woens­dag 18 de­cem­ber 2024 is paus Fran­cis­cus be­gon­nen aan een cyclus van woens­dag­ca­te­che­ses over het Jubel­jaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen be­schik­baar op de web­si­te van het Vati­caan maar hier­on­der plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Neder­lands. (deze AI vertaling kan onregel­ma­tig­he­den bevatten)

Wapen paus Franciscus

Paus Fran­cis­cus

Algemene Au­diën­tie

Woens­dag 19 februari 2025

Omdat paus Fran­cis­cus in het zie­ken­huis ligt met een longontste­king is deze door de paus voor­be­reide tekst niet uit­ge­spro­ken maar moet wel als zodanig wor­den beschouwd.

Catechese­cy­clus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop.
I. De kin­der­tijd van Jezus.
6. “Zij zagen het kind ... Zij wierpen zich ter aarde en brachten hem hulde” (Mt 2:11).
Het bezoek van de Wijzen aan de pas­ge­bo­ren Koning

Beste broe­ders en zusters,

In de evangeliën over de kin­der­tijd van Jezus is er een episode die exclusief is voor het verhaal van Matteüs: het bezoek van de Wijzen. Aange­trok­ken door de ver­schij­ning van een ster, die in veel culturen de voorbode is van de geboorte van een uitzon­der­lijk persoon, ver­trok­ken enkele wijzen op reis vanuit het oosten, zon­der precies te weten waar ze naartoe zou­den gaan. Zij zijn de Wijzen, mensen die niet tot het volk van het verbond behoren. De vorige keer spraken we over de her­ders van Beth­le­hem, ge­mar­gi­na­li­seerd door de He­breeuwse samen­le­ving omdat ze als “onrein” wer­den beschouwd; vandaag komen we een andere cate­go­rie tegen, de bui­ten­lan­ders, die on­mid­del­lijk arriveren om hulde te brengen aan de Zoon van God die de ge­schie­de­nis inging met een vol­ko­men vooraf­ge­gaan koning­schap. Daarom ver­tellen de Evangeliën ons dui­de­lijk dat de armen en bui­ten­lan­ders als eersten wor­den uit­ge­no­digd om God, het kind van God, de Redder van de wereld, te ont­moe­ten.

De Wijzen wer­den beschouwd als ver­te­gen­woor­digers van zowel de oerrassen, voort­ge­bracht door de drie zonen van Noach, als van de drie continenten die in de oud­heid bekend waren, Azië, Afrika en Europa, evenals de drie fasen van het men­se­lijk leven: jeugd, volwassen­heid en ouderdom. Afgezien van alle moge­lijke in­ter­pre­ta­ties, zijn het mannen die niet stil blijven staan, maar, net als de grote uit­ver­ko­renen uit de Bijbelse ge­schie­de­nis, de behoefte voelen om te bewegen, om vooruit te gaan. Het zijn mannen die in staat zijn om ver­der te kijken dan zich­zelf, die weten hoe ze omhoog moeten kijken.

De aantrek­kings­kracht van de ster die aan de hemel verscheen, zet hen op weg naar het land Judea, naar Jeru­za­lem, waar ze koning Herodes ont­moe­ten. Hun naïviteit en ver­trouwen in het vragen om in­for­ma­tie over de pas­ge­bo­ren koning der Joden botst met de sluw­heid van Herodes, die, gekweld door de angst om zijn troon te verliezen, on­mid­del­lijk probeert een beter zicht te krijgen, contact opneemt met de schrift­ge­leer­den en hen vraagt ​​om onder­zoek te doen.

De macht van de aardse heerser toont zo al zijn zwak­heid. De experts kennen de Schrift en ver­wij­zen naar de koning naar de plaats waar, volgens de profetie van Micha, de lei­der en her­der van het volk van Israël geboren zou wor­den (Mi 5:1): het kleine Beth­le­hem, en niet het grote Jeru­za­lem! Inder­daad, zoals Paulus de Korintiërs eraan herinnert, "God heeft de zwakken van de wereld uitgekozen om de sterken te beschamen" (1 Kor 1:27).

De schrift­ge­leer­den, die de geboorte­plaats van de Messias precies kunnen iden­ti­fi­ceren, wijzen echter de weg aan anderen, maar zij bewegen zelf niet! Het is inder­daad niet voldoende om de profe­tische teksten te kennen om af te stemmen op de god­de­lijke frequenties; men moet hen binnenlaten en het Woord van God het verlangen om te zoeken, het ontsteken van het verlangen om God te zien, nieuw leven inblazen.

Op dit punt vraagt ​​Herodes, die in het geheim handelt, zoals de be­drieg­lijke en geweld­da­dige, de Wijzen het precieze moment van de ver­schij­ning van de ster en spoort hen aan om hun reis voort te zetten en dan terug te keren om hem nieuws te brengen, zodat ook hij de pas­ge­bo­rene kan gaan aanbid­den. Voor degenen die gehecht zijn aan macht, is Jezus niet de hoop om verwelkomd te wor­den, maar een bedrei­ging die geëlimi­neerd moet wor­den!

Wanneer de Wijzen weer op pad gaan, verschijnt de ster opnieuw en leidt hen naar Jezus, het teken dat de schep­ping en het profe­tische woord het alfabet ver­te­gen­woor­digen waar­mee God spreekt en Zich­zelf laat vin­den. Het zien van de ster inspireert een onuitroei­ba­re vreugde in die mannen, omdat de Heilige Geest, die het hart van ieder­een die oprecht God zoekt, ook met vreugde vervult. Nadat ze het huis zijn binnen­ge­gaan, werpen de Wijzen zich neer, aanbid­den Jezus en bie­den Hem kost­ba­re geschenken aan, waar­dig aan een koning, waar­dig aan God. Waarom? Wat zien ze? Een oude auteur schrijft: ze zien “een nederig klein lichaam dat het Woord heeft aan­ge­no­men; maar de glorie van de god­de­lijk­heid is voor hen niet verborgen. Ze zien een kind; maar ze aanbid­den God” (CROMAZIO DI AQUILEIA, Com­men­taar op het Evan­ge­lie van Matteüs, 5:1). De Wijzen wor­den zo de eerste gelo­vi­gen onder de hei­denen, het beeld van de Kerk die uit alle talen en naties bijeen is gebracht.

Beste broe­ders en zusters, laten ook wij in de voetsporen tre­den van de Wijzen, deze “pelgrims van hoop” die met grote moed hun stappen, harten en goe­de­ren richtten op Hem die niet alleen de hoop is van Israël, maar van alle volken. Laten we leren God te aanbid­den in Zijn klein­heid, in Zijn koning­schap dat ons niet verp­let­tert, maar juist bevrijdt en ons in staat stelt om met waar­dig­heid te dienen. En laten we Hem de mooiste geschenken aanbie­den, om ons geloof en onze liefde tot uitdruk­king te brengen.


Gerelateerde nieuwsberichten

woensdag, 30 juli 2025Woensdagcatechese 30 juli 2025
woensdag, 25 juni 2025Woensdagcatechese 25 juni 2025
woensdag, 18 juni 2025Woensdagcatechese 18 juni 2025
woensdag, 11 juni 2025Woensdagcatechese 11 juni 2025
woensdag, 4 juni 2025Woensdagcatechese 4 juni 2025
woensdag, 28 mei 2025Woensdagcatechese 28 mei 2025
woensdag, 21 mei 2025Woensdagcatechese 21 mei 2025
woensdag, 16 april 2025Woensdagcatechese 16 april 2025
woensdag, 9 april 2025Woensdagcatechese 9 april 2025
woensdag, 2 april 2025Woensdagcatechese 2 april 2025
vrijdag, 28 maart 2025Woensdagcatechese 26 maart 2025
woensdag, 19 maart 2025Woensdagcatechese 19 maart 2025
woensdag, 5 maart 2025Woensdagcatechese 5 maart 2025
woensdag, 26 februari 2025Woensdagcatechese 26 februari 2025
woensdag, 12 februari 2025Woensdagcatechese 12 februari 2025
woensdag, 5 februari 2025Woensdagcatechese 5 februari 2025
woensdag, 29 januari 2025Woensdagcatechese 29 januari 2025
woensdag, 22 januari 2025Woensdagcatechese 22 januari 2025
woensdag, 18 december 2024Woensdagcatechese 18 december 2024



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose