Eeuwfeest Adelbertus begraafplaats Bloemendaal

gepubliceerd: donderdag, 10 oktober 2024

In 1924 stichtte pastoor mgr. L. Willenborg de begraaf­plaats Adelbert in Bloe­men­daal, ont­wor­pen door Leonard Sprin­ger. Dom Paul Bellot ontwierp de acht­hoekige kapel, een kleur­rijk 'Gesamt­kunst­werk'. Het gebouw sym­bo­li­seert de katho­lie­ke rituelen rondom het eeuwig leven. Bekende figuren als Godfried Bomans zijn hier begraven.

Parochiële begraaf­plaats

Terwijl de in 1917 opgerichte pa­ro­chie Aller­hei­ligste Drie-een­heid nog kerkte in een nood­kerk, stichtte pastoor mgr. L. Willenborg in 1924 de parochiële begraaf­plaats Adelbert aan de Bloe­men­daalse Dennenweg, naar een ontwerp van de bekende land­schapsarchitect Leonard Sprin­ger. De Franse Bene­dic­tijner monnik en architect Dom Paul Bellot werd in het­zelfde jaar gevraagd een kapel en toegangspoort te rea­li­se­ren. De kapel diende tot 1953 voor de absoute, het katho­lie­ke uit­vaartritueel, waarbij de pries­ter de baar bewierookt en be­spren­kelt met wij­wa­ter alvorens deze ter aarde wordt besteld.

Adel­ber­tus­ka­pel

Met zijn acht­hoekige opzet gelijkt deze Adel­ber­tus­ka­pel op een doop­ka­pel, waar de gelo­vi­ge bij het doopsel de belofte van het eeuwig leven wordt gedaan. Bij de absoute wordt daar met de be­spren­keling van het wij­wa­ter aan herinnerd.

De platte­grond van de kapel is gespie­geld om een centrale noord-zuid-as, waar de vooruitsp­ringende hoofd­in­gang (noord­kant), de centrale plaats van de kist in de tegelvloer, het voor­ma­lige altaar en de uit­ge­bouwde sacristie (zuid­kant) deel van uitmaken. De sacristie heeft boven de ingang een klokken­stoel met luidklok.

Gesamt­kunst­werk

Jubileum­boek

Tuin van rust en stilte

Van­wege het eeuw­feest van de begraaf­plaats is een jubileum­boek uitge­ge­ven:

Tuin van rust en stilte. 100 Jaar R.K. begraaf­plaats Adelbert in Bloe­men­daal
Anja Krabben (tekst/foto) en
Frans Hanswijk (foto)
se­cre­ta­ris@begraaf­plaatsadelbert.nl
Te koop voor € 9,95

Dom Bellot heeft de kapel als een ‘Gesamt­kunst­werk’ ont­wor­pen, dat wil zeggen niet alleen de muren maar helemaal: van licht­kroon tot wij­wa­ter­bak­je, van bid­stoel tot kande­laar. De kapel kent een expressief en kleur­rijk gebruik van baksteen, tegel­werk en glas-in-lood en geeft daar­mee - in de woor­den van Dom Bellot - uiting aan de vreugde van het hoop­ge­vende chris­ten­dom. De smeedijzeren kroonluchter in het mid­den van de kapel, speciaal voor deze kapel ont­wor­pen, bena­drukt deze functie. De glas-in-loodramen zijn afkoms­tig uit het atelier Joep Nicolas uit Roermond.

Graven van bekende Neder­lan­ders

Naast bouw­pas­toor Willenborg zijn er in het bosrijke park schrijvers als Godfried Bomans (1971), Louis Ferron (2005) en Renate Dorrestein (2018), architect Nico Andriessen (1996) en kunste­naar Marie Andriessen (2007) begraven.

Kindermonumentje op de Adelbertusbegraafplaats Bloemendaal

Kinder­mo­nu­mentje

Van­wege het eeuw­feest wordt op 22 ok­to­ber een kin­der­mo­nu­mentje voor de stille levens ont­huld, ter her­in­ne­ring aan alle kin­de­ren die nooit een eigen rust­plaats hebben gekregen.

Scholieren van de nabij­ge­le­gen Theresia­school planten een her­den­kings­boom. Aanvang bij­een­komst 10.30 uur in de kapel.