100 jaar Mariakerk in Bussum

gepubliceerd: donderdag, 10 oktober 2024

Honderd jaar gele­den werd de geloofs­ge­meen­schap van Bussum, zo’n drie­dui­zend zielen, te groot voor de H.-Vitus­kerk. Een landje van boom­gaar­den en groentetuinen werd gekozen voor een nieuwe kerk, gebouwd door Jos Cuypers (‘zoon van...’) en diens zoon Pierre jr., en gewijd aan Onze Lieve Vrouw van Altijd­du­rende Bijstand.

Op 14 juni 1920 werd de eerste steen gelegd en met Kerst­mis 1921 werd de kerk in gebruik geno­men. Van­wege de gestegen bouw­kos­ten werd de kerk pas op 21 ok­to­ber 1924 door de bis­schop ingewijd. Later wer­den er nabij de kerk een pastorie, patronaats­ge­bouw en basis­school gebouwd. Gelet op de architectuur noemde het dorp het de koepel­kerk, maar de plaat­se­lijke pers had het meteen over de Maria­kerk.

De kerk, geheel uit baksteen, is in Neo-Byzan­tijnse stijl opge­trok­ken: een grote vier­kante ruimte, overwelfd door een koepel met erboven een zogeheten ‘lantaarn’. Met ver­schil­lende kleuren baksteen zijn decoraties aan­ge­bracht. De (houten) beel­den in de koepel boven de pilaren zijn de H.H.-Petrus en Paulus, de vier evan­ge­lis­ten, H.-Wil­li­brordus en H.-Boni­fa­tius. Boven de hoofd­in­gang kwam een mozaïek van O.L.V. van Altijd­du­rende Bijstand en in de kerk bij het Maria-altaar een kopie van de zes­tien­de-eeuwse icoon.

Feest­pro­gramma

Concerten op 20 ok­to­ber (Ottoni-kwartet en Wybe Kooijmans op orgel) en 27 no­vem­ber (Neder­landse Händel­ver­eni­ging met hoogte­pun­ten uit ‘The Messiah’). Op zon­dag 3 no­vem­ber om 11.00 uur fees­te­lij­ke vie­ring met de bis­schop. Aan­slui­tend een lunch in de kerk en pre­sen­ta­tie van het jubileum­boek ‘100 Jaar Maria­kerk’.

Pas in 1950 wer­den - bij gelegen­heid van een pries­ter­feest van de pastoor - de wand­schil­deringen aan­ge­bracht. Frater François Mes osb. schil­derde een voor­stel­ling van Maria-Ten­hemel­op­ne­ming in de apsis, met daar­on­der de Twaalf Apos­te­len. Boven de biecht­stoelen kwamen afbeel­dingen van de Goede Herder, de Verloren Zoon, Sint-Petrus en de H.-Maria Magdalena. In 2012 werd er het Steinmeyer-orgel uit de Hilversumse Clemens­kerk geplaatst.

Jos en Pierre jr. Cuypers bouw­den nog twee soortge­lijke koepel­kerken, één in Dongen en de Agatha­kerk in Beverwijk, even­eens gewijd in 1924, en is daar­mee een ‘zusjes­kerk’ van Bussum.

(foto's: Pa­ro­chie H. Drie-een­heid Bussum-Naar­den)

Maria­kerk

De Maria­kerk is een Byzan­tijnse Koepel­kerk met prach­tige fresco’s van Maria’s Ten­hemel­op­ne­ming waar de Heilige Drie-een­heid haar rust vindt. Zij biedt de moe­der­lijke liefde, de geborgen­heid, bescher­ming en de troost waar mensen naar op zoek zijn in deze tijd van gees­te­lij­ke nood.

De koepel­kerk kan daarin een veilige haven te zijn waar men even de stilte op kan zoeken en de troost van Maria kan ervaren. Maria die ons de weg wijst naar Jezus, en ons helpt om samen te bouwen aan Gods Ko­nink­rijk.

foto: Lilian Mulder
Mariakerk Bussum