Fotoexpositie - Ongedocumenteerd en op leeftijd

Donderdag 15 februari t/m vrijdag 22 maart - Mozes & Aäronkerk

gepubliceerd: dinsdag, 13 februari 2024
Fotoexpositie - Ongedocumenteerd en op leeftijd

Op don­der­dag 15 februari 2024 om 15.00 uur opent theater-, film- en tele­vi­siemaker Nora Akacher de expositie ‘Onge­do­cu­men­teerd en op leef­tijd’ met foto’s van Mona van den Berg. Haar werk is meer­dere malen bekroond in ver­schil­lende cate­go­rieën van de Zilveren Camera, de meest pres­tigieuze fotojour­na­lis­tiek­prijs van Neder­land.

De expositie, geor­ga­ni­seerd door De Regenboog Groep in samen­wer­king met de Mozes en Aäron­kerk, duurt tot 22 maart 2024, is open op don­der­dag en vrij­dag van 12.00 tot 16.00 uur en gratis toe­gan­ke­lijk (Waterloop­plein 207, Am­ster­dam).

Schrijnend en con­fron­terend

Schrijnend en con­fron­terend, dat zijn de beel­den van de expositie Onge­do­cu­men­teerd en op leef­tijd. Foto­graaf Mona van den Berg volgde drieën­twin­tig mensen die al decennia lang in Neder­land wonen, maar om diverse redenen nooit verblijfspapieren hebben gekregen. Ze zijn nu oud, hebben licha­me­lijke gebreken en overleven in de marge van de samen­le­ving. Door hen een gezicht te geven in hun eigen have­loze omge­ving, krijgen we beeld van hun verborgen bestaan. Schrijver Ernest van der Kwast schrijft bij de foto’s: “Het zijn mensen die onze huizen hebben schoon­ge­maakt, die carrières van artsen en advocaten moge­lijk hebben gemaakt en die een leven hebben opge­bouwd in Neder­land. Som­mi­gen hebben hier zelfs kin­de­ren gekregen.”

Strijdt tegen onrecht

Mona van den Berg strijdt tegen onrecht. Dat deed ze als maat­schap­pe­lijk werker en asieladvocaat en dat doet zo nu als foto­graaf. Ze kiest maat­schap­pe­lijke on­der­wer­pen als Syrische vluch­te­lingen, de ruimte tussen de gen­ders en de black-lives-matter-bewe­ging. Van den Berg zegt over haar foto’s uit de expositie: “Als mijn beel­den rauw zijn, is dat wat het is. En als die rauw­heid ongemak oproept, is dat niet slecht. Dat deze leef­om­stan­dig­heden voor­ko­men in Neder­land mag van mij wel gezien wor­den.”

Het werk van Van den Berg is ge­pu­bli­ceerd in onder meer NRC, Trouw, de Volks­krant, Het Parool, Vrij Neder­land, Opzij en in ver­schil­lende inter­na­tio­nale media. Daar­naast maakte ze diverse foto­boeken, waar­on­der het gelijknamige boek bij deze expositie, uitge­ge­ven door uit­ge­ve­rij Jurgen Maas.

Stich­ting De Regenboog Groep

De Am­ster­damse stich­ting De Regenboog Groep zet zich in voor het verbe­te­ren van de leef­si­tua­tie van mensen in de rafelrand van de samen­le­ving. Daarbij ligt de nadruk op dakloos­heid, psy­chi­sche problemen, versla­ving en armoede. De laatste jaren geeft ze extra aan­dacht aan oudere onge­do­cu­men­teer­den omdat zij tot de meest kwets­ba­re groepen in de stad horen.

Mozes en Aäron­kerk

De Mozes en Aäron­kerk is van oudsher een plaats van barm­har­tig­heid, waar de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio nabij­heid en vriend­schap biedt aan kwets­ba­re inwoners van de stad.