Boodschap paus Franciscus Wereldmissiedag

gepubliceerd: donderdag, 28 september 2023
foto: MISSIO / Hartmut Schwarzbach
Zusters in Libanon

Op zon­dag 22 ok­to­ber viert de Rooms-Katho­lie­ke Kerk Wereld­mis­sie­dag. Paus Fran­cis­cus kiest als thema voor deze dag ‘Bran­dende harten, voeten op weg’, gebaseerd op het verhaal van de Emmaüs­gan­gers in het Evan­ge­lie van Lucas. MISSIO Neder­land (pau­se­lijke missie­werken) vraagt dit jaar aan­dacht en collec­teert voor Libanon.

Twee leer­lin­gen van Jezus waren na de kruisi­ging verward en teleur­ge­steld, maar een ont­moe­ting met Christus in Emmaüs ontstak in hen het en­thou­sias­me om weer op weg te gaan naar Jeru­za­lem en te ver­kon­di­gen dat de Heer waar­lijk was verrezen. De paus reflec­teert op drie beel­den uit deze gebeur­te­nis.

‘In het verhaal van het evan­ge­lie nemen wij de ver­an­de­ring van de leer­lin­gen waar in enkele sprekende beel­den: bran­dende harten voor de Schriften door Jezus uit­ge­legd, ogen die geopend zijn, wanneer ze Hem herkennen, en als hoogte­punt, voeten op weg. Door over deze drie aspecten na te denken, die een beeld geven van de weg van missio­naire leer­lin­gen, kunnen wij onze ijver voor de evangeli­sa­tie in de hui­dige wereld vernieuwen’, schrijft de paus.

Collecte voor MISSIO

Op missie­zon­dag wordt in de pa­ro­chies ge­col­lec­teerd voor MISSIO Neder­land, onder­deel van de inter­na­tio­nale Pau­se­lijke Missie­werken van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk. De Pau­se­lijke Missie­werken zijn actief in ongeveer 130 lan­den. MISSIO Neder­land zet zich in voor het bevor­de­ren van een missio­nair bewust­zijn onder de katho­lie­ke gelo­vi­gen in Neder­land en het finan­cieel onder­steunen van pa­ro­chies en bis­dom­men in de derde wereld.

Hulp voor Libanon

Dit jaar vraagt MISSIO speciaal aan­dacht voor Libanon: ‘De chris­te­nen in Libanon hebben een hart dat brandt van naasten­liefde en van de missie daar te zijn waar mensen in moei­lijk­he­den zijn. Zij verlaten het land niet, zij blijven, om een bron van hoop te zijn.’

Libanon is de laatste jaren in een ongekende crisis beland. De Libanese munteen­heid heeft 98 procent van haar waarde verloren. Een groot deel van de mid­den­klasse kwam onder de armoede­grens terecht. De staat is nog slechts een façade, overal is corruptie. Dage­lijks verlaten mensen het land. Libanon vangt bovendien veel Syrische vluch­te­lingen op. De explosie in de haven van Beiroet in 2020 was de spreekwoor­de­lijke druppel die de emmer doet overlopen.

Video

In een video van MISSIO komen ver­schil­lende chris­te­nen aan het woord die in Libanon zoveel moge­lijk mensen willen helpen. De film laat zien hoe schrijnend de situatie is, maar toont ook de moed en blij­moe­dig­heid waar­mee hulp wordt gegeven.

Meer in­for­ma­tie