Christenvervolging en Paasgeloof
gepubliceerd: woensdag, 4 april 2012
Op 29 maart jl. was de bisschop aanwezig bij een gebedsavond voor de martelaren van onze tijd, die gehouden werd in de Nicolaaskerk in Amsterdam. Het was de afsluiting van een symposium met als thema “Christenen in een islamitische wereld”, georganiseerd door ‘Kerk in Nood’. We vergeten ze zo gemakkelijk, maar er zijn wereldwijd zo’n tweehonderd miljoen christenen, die leven in verdrukking. Dat is er ongeveer één op de tien. En elk jaar worden er tienduizenden vermoord, alleen omwille van hun geloof. We vroegen de bisschop om met het oog op Pasen, iets te schrijven over vervolging in de geschiedenis van de Kerk, en over de hoop die blijft.
Bij ‘martelaren’ denken we spontaan aan het verre verleden, aan de eerste christenen die letterlijk voor de leeuwen geworpen werden in de arena’s van het Romeinse Rijk, of als levende fakkels werden verbrand in de tuinen van de wrede keizer Nero, precies op de plaats waar nu het Vaticaan is. Misschien weten we ook nog wel iets van de vroege kerk in Noord Afrika en Klein Azië, die vanaf de zevende eeuw met geweld werd weggevaagd door de oprukkende Islam, of van de tijd van de Franse Revolutie toen vrijwel alle priesters in Frankrijk werden gevangengezet, verdreven, of onder de guillotine hun hoofd verloren. Maar hoe het ook zij, martelaarschap is iets van het verleden. Niets is minder waar !
Juist de twintigste eeuw is meer dan ooit de eeuw van de christenvervolgingen, en deze duren onverminderd voort tot op de dag van vandaag. Het begint al in de Eerste Wereldoorlog met de ineenstorting van het Ottomaanse Rijk. Ruim twee miljoen christenen worden gedood, vooral in het gebied dat nu Turkije heet: Armeniërs, Pontische en Anatolische Grieken, Syriërs en Assyriërs. Enkele jaren later zou dit de ‘genocide’ genoemd worden. Het woord is nu algemeen, maar werd voor het eerst aan deze slachting gegeven. In dezelfde tijd breekt in Mexico de burgeroorlog uit, wat gepaard gaat met hevige christenvervolgingen. Misschien zegt de heilige martelaar Miguel Pro en zijn gezellen u nog iets.
Ook in diezelfde tijd rijst de Rode Draak op in de geschiedenis van de mensheid. Terwijl Maria in Fatima verschijnt, breekt in Rusland de oktoberrevolutie uit. Zeventig jaar lang
zal de draak huishouden. Elke uiting van geloof wordt met ongekend geweld onderdrukt.
Een grootmoeder die haar kleinkind voorleest uit de Bijbel, verdwijnt in de gevangenis. In Tsechoslowakije worden in één nacht alle priesters en religieuzen van het hele land opgepakt en naar concentratiekampen vervoerd. Miljoenen christenen sterven in de Goelach archipel, in Chinese of Vietnamese kampen, of op de ‘killing fields’ van Cambodja. Nu nog zijn er duizenden die worden gekweld in concentratiekampen in China en m.n. in Noord Korea.
Maar onze tijd wordt nu vooral getekend door religieus geweld, dat geen ruimte laat voor andersdenkenden, in Eritrea, Soedan, Egypte, Pakistan, Saoedi-Arabië, Iran, Irak, Somalië, Afghanistan, maar ook in het boeddhistische Bhoetan en het Hindoeïstische India, en op vele andere plaatsen. Het zijn vooral christenen die hieraan massaal ten prooi vallen. Natuurlijk mogen we niet vergeten dat in het verleden ook christenen zélf anderen hebben vervolgd, en zelfs elkaar in bloedige godsdienstoorlogen hebben bestreden, maar dat neemt niet weg dat er een bloedrode lijn van christenvervolging door de hele geschiedenis heen loopt, en dat deze in onze tijd een heel nieuwe dimensie heeft gekregen. In Irak zijn ongeveer een miljoen christenen uit hun land verdreven. In verschillende Afrikaanse landen hebben islamitische regiems regelrecht de oorlog verklaard aan christelijke bevolkingsgroepen. In Egypte raken de Kopten toenemend onder druk.
De reactie van een van de leiders van de Moslimbroederschap op de dood van paus Shenouda spreekt boekdelen. Hij zegt te hopen dat Allah wraak op de paus neemt, en hem en al z’n volgelingen in de hel stort. De boodschap is niet direct subtiel. Gelukkig zijn er ook andere stemmen. Vele gematigde moslims solidariseren zich met de Kopten, en distantiëren zich van religieus geweld. Het is een teken van hoop. Wat zal het worden? Zal de Arabische ‘lente’ ertoe leiden dat de gematigde vredelievende krachten binnen de Islam de overhand krijgen, of juist de radicale krachten? Daarvan zal alles afhangen, de toekomst van het Midden Oosten, en zelfs van onze wereld. Voorlopig lijkt helaas het laatste meer het geval. Het is een intentie om zeker in deze paastijd met vuur voor te bidden.
En zeker ook voor de vervolgde christenen overal in deze wereld. Zij dragen letterlijk het Kruis met Christus in deze tijd. De Chaldeese bisschop Sako zegt: “De tegenwoordige tijd is onze Goede Vrijdag. Wij ondergaan de passie van Christus op alle niveau’s…”. Het kan ons bijna beschaamd maken. Ons kost het geloof zo weinig. Soms hebben we zelfs het idee dat het ook niets mág kosten. Het moet alleen vrede en vreugde geven. Maar zo’n naïef geloof heeft Christus ons niet gebracht. “Wie z’n kruis niet opneemt, elke dag opnieuw, kan Mijn leerling niet zijn…”, zegt Hij. Uit het Kruis komt zegen. Doorheen het Kruis worden we geleid naar Opstanding. Dat is de vreugde en de hoop van Pasen: verdriet zal in vreugde verkeren, en dood in leven, voor ieder die op Christus bouwt. Uit de offers van de martelaren van onze tijd zal uiteindelijk nieuw leven voortkomen voor kerk en wereld.
+ Mgr. dr. Jozef M. Punt
Bisschop van Bisdom Haarlem-Amsterdam