Bisdom Haarlem-Amsterdam










Pausboodschap voor Wereldcommunicatiedag

Zondag 1 juni

gepubliceerd: vrijdag, 23 mei 2025
Pausboodschap voor Wereldcommunicatiedag

Voor de 59ste Wereld­com­muni­ca­tie­dag op zon­dag 1 juni deelde paus Fran­cis­cus nog voor zijn over­lij­den een bood­schap, waarin hij oproept tot een com­mu­ni­ca­tie die hoop en zacht­moe­dig­heid uit­straalt. In een tijdperk ge­ken­merkt door desin­for­ma­tie en polari­sa­tie bena­drukt paus Fran­cis­cus de nood­zaak van moe­dige en verant­woor­de­lijke com­mu­ni­ca­tie.

Paus Fran­cis­cus moe­digt ieder­een die werk­zaam is op het gebied van com­mu­ni­ca­tie en media aan om hoop te ver­sprei­den en de com­mu­ni­ca­tie te “ont­wa­penen” van agressivi­teit en simplifi­ca­tie. Hij wijst op de gevaren van digitale systemen die onze perceptie van de wer­ke­lijk­heid ver­an­de­ren en pleit voor een com­mu­ni­ca­tie die de waar­dig­heid van ieder mens res­pec­teert.

Het belang van hoop­volle verhalen

Hoop is volgens paus Fran­cis­cus een gemeen­schap­pe­lijk project. Hij roept op tot een com­mu­ni­ca­tie die bruggen bouwt, muren afbreekt en de waar­dig­heid van ieder mens erkent. De paus bena­drukt het belang van verhalen die hoop en zorg­zaam­heid ver­sprei­den, vooral in moei­lijke tij­den. Hij ver­wijst naar hoe Jezus communi­ceerde met de leer­lin­gen van Emmaüs en hoe hij hun hart in vuur en vlam zette met zijn uitleg van de gebeur­te­nissen waar zij zelf getuige van waren geweest.

Paus Fran­cis­cus schrijft in zijn bood­schap “Ik droom van een com­mu­ni­ca­tie die ons tot tocht­ge­no­ten weet te maken van zoveel broe­ders en zusters van ons om in hen opnieuw de hoop te ontsteken in deze moei­lijke tij­den. Een com­mu­ni­ca­tie die in staat is tot het hart te spreken, die geen harts­tochte­lijke reactie van afweer en woede opwekt, maar een hou­ding van open­heid en vriend­schap.”

Prak­tische Aanwij­zingen

Paus Fran­cis­cus geeft ook prak­tische aan­wij­zingen voor communicators:

  • Wees zacht­moe­dig en vergeet nooit het gezicht van de ander.
  • Zaai altijd hoop, zelfs wanneer het moei­lijk is.
  • Praktiseer een com­mu­ni­ca­tie die de won­den van ons mens zijn weet te helen.

De laatste bood­schap van paus Fran­cis­cus voor de Wereld­com­muni­ca­tie­dag 2025 is een oproep aan alle communicators om hun werk te vernieuwen in de geest van het evan­ge­lie en bij te dragen aan een cultuur van hoop en zorg­zaam­heid.

Hele bood­schap

Wapen van paus Franciscus

DE HEILIGE STOEL

BOODSCHAP VAN ZIJNE HEILIGHEID PAUS FRANCISCUS
VOOR DE 59STE WERELDCOMMUNICATIEDAG

Deelt met zacht­moe­dig­heid de hoop die in uw hart leeft (vgl. 1 Petr. 3, 15-16)

Geliefde broe­ders en zusters,

In onze tijd, getekend door desin­for­ma­tie en polari­sa­tie, waarin een paar machts­cen­tra een massa aan ongeëvenaarde data en in­for­ma­tie controleren, richt ik mij tot u in het bewust­zijn hoe nood­za­ke­lijk- vandaag meer dan ooit - uw werk van jour­na­list en communicator is. Er is behoefte aan uw moe­dige inzet om per­soon­lijke en col­lec­tieve verant­woor­de­lijk­heid jegens de naaste centraal te zetten als het gaat om de com­mu­ni­ca­tie.

Denkend aan het Jubel­jaar dat wij dit jaar vieren als een periode van genade in deze moei­lijke tij­den, zou ik met deze Bood­schap u willen uit­no­di­gen om communicatoren van hoop te zijn en te beginnen met een vernieu­wing van uw werk en uw zen­ding over­een­koms­tig de geest van het evan­ge­lie.

De com­mu­ni­ca­tie ont­wa­penen

Maar al te vaak brengt com­mu­ni­ca­tie te­gen­woor­dig geen hoop voort, maar angst en wanhoop, vooroor­deel en rancune, fanatisme en zelfs haat. Te vaak versimpelt zij de wer­ke­lijk­heid om instinctieve reacties uit te lokken; zij gebruikt het woord als een zwaard; zij bedient zich­zelf van ver­keerde of kunst­ma­tig ver­vormde in­for­ma­tie om berichten te lanceren die erop gericht zijn de geesten te prikkelen, te provoceren, te kwetsen. Ik heb al meer­dere keren de nood­zaak bena­drukt om de com­mu­ni­ca­tie “te ont­wa­penen”, haar te zuiveren van agressivi­teit. De wer­ke­lijk­heid reduceren tot slogans brengt nooit goede vruchten voort. Wij zien allen hoe - van tele­vi­sietalkshows tot verbale oorlogen in de sociale media - het voor­beeld van competitie, tegen­stel­ling, wil tot macht en bezit, en manipulatie van de publieke opinie de over­hand dreigt te krijgen.

Er is nog een zorgwekkend ver­schijn­sel: wij zou­den het kunnen definiëren als dat van de “pro­gram­matische versprei­ding van aan­dacht” door middel van digitale systemen die door ons te profileren over­een­koms­tig de logica van de markt onze perceptie van de wer­ke­lijk­heid ver­an­de­ren. Zo gebeurt het dat wij, vaak onmach­tig, een soort ato­mise­ring van belangen meemaken, en dat ondermijnt uit­ein­delijk de grond­slagen van ons ge­meen­schap zijn, het vermogen om samen te werken voor een gemeen­schap­pe­lijk wel­zijn, naar elkaar te luis­te­ren, de argu­menten van de ander te begrijpen. Dan lijkt het zoeken van een “vijand” op wie men zich ver­baal kan storten, onontbeer­lijk om zich­zelf te beves­tigen. En wanneer de ander “vijand” wordt, wanneer zijn individuali­teit en waar­dig­heid uit beeld raken, om hem te bespotten en belache­lijk te maken, wordt ook de moge­lijk­heid om hoop voort te brengen min­der. Zoals Tonino Bello ons heeft geleerd, “vin­den” alle con­flic­ten “hun wor­tel in het vervagen van in­di­vi­duele gezichten”1. Wij mogen ons niet over­ge­ven aan deze logica.

Hopen is in wer­ke­lijk­heid absoluut niet ge­mak­ke­lijk. Georges Bernanos zei dat “alleen zij hopen die de moed hebben gehad om te wanhopen aan de illusies en leugens waarin zij zeker­heid von­den en die zij ten onrechte verwar­den met hoop. [...] Hoop is een risico dat men moet nemen. Het is het risico van de risico’s”2. Hoop is een verborgen, vast­hou­dende en gedul­dige deugd. Voor chris­te­nen is hoop echter geen optionele keuze, maar een onontbeer­lijke voor­waarde. Zoals Bene­dic­tus XVI in her­in­ne­ring bracht in zijn en­cy­cliek Spe salvi, is hoop geen passief opti­misme, integen­deel een “per­for­ma­tieve” deugd, dat wil zeggen, in staat het leven te ver­an­de­ren: “Zij die hoop hebben, leven anders; hun is nieuw leven ge­schon­ken” (nr. 2).

Met zacht­moe­dig­heid reken­schap geven van de hoop die in ons leeft

In de Eerste Brief van Petrus (3, 15-16) vin­den wij een bewon­de­rens­waar­dige synthese waarin hoop in ver­band wordt gebracht met ge­tui­ge­nis en chris­te­lijke com­mu­ni­ca­tie: “Heiligt in uw hart Christus als de Heer. Weest altijd bereid tot verantwoor­ding aan wie u reken­schap vraagt van de hoop die in u leeft. Maar verde­digt u met zacht­moe­dig­heid en gepaste eerbied.” Ik zou willen stil­staan bij drie bood­schappen die wij uit deze woor­den kunnen halen.

“Heiligt in uw hart Christus als de Heer”: de hoop van chris­te­nen heeft een gezicht, het gezicht van de verrezen Heer. Zijn belofte altijd bij ons te zijn door de Heilige Geest maakt het ons moge­lijk tegen elke hoop in te hopen en de verborgen kruimels van het goede te zien, ook wanneer alles verloren lijkt.

De tweede bood­schap vraagt van ons de bereid­heid om reken­schap te geven van de hoop die in ons leeft. Het is inte­res­sant om op te merken dat de apostel uitno­digt om “wie daar rom vraagt” reken­schap te geven. Chris­te­nen zijn niet vóór alles degenen die “praten” over God, maar degenen die de schoon­heid van zijn liefde, een nieuwe wijze van alles beleven, weer­spie­gelen. Het is een liefde die wordt beleefd om een vraag op te wekken en een ant­woord te eisen: waarom leven jullie zo? Waarom zijn jullie zo?

In de uitdruk­king van de heilige Petrus vin­den wij ten slotte een derde bood­schap: laat het ant­woord op deze vraag “met zacht­moe­dig­heid en gepaste eerbied” gegeven wor­den”. De com­mu­ni­ca­tie van chris­te­nen - maar ik zou ook zeggen com­mu­ni­ca­tie in het alge­meen - zou verweven moeten zijn met zacht­moe­dig­heid, nabij­heid: de stijl van tocht­ge­no­ten naar het voor­beeld van de grootste communicator aller tij­den, Jezus van Nazareth, die onderweg een gesprek had met de twee communicator leer­lin­gen van Emmaüs en hun hart deed bran­den door hoe Hij de gebeur­te­nissen in het licht van de Schriften verklaarde.

Daarom droom ik van een com­mu­ni­ca­tie die ons tot tocht­ge­no­ten weet te maken van zoveel broe­ders en zusters van ons om in hen opnieuw de hoop te ontsteken in deze moei­lijke tij­den. Een com­mu­ni­ca­tie die in staat is tot het hart te spreken, die geen harts­tochte­lijke reactie van afweer en woede opwekt, maar een hou­ding van open­heid en vriend­schap; een com­mu­ni­ca­tie die in staat is ook in de meest hope­loze omstan­dig­he­den in te zetten op schoon­heid en hoop en op het voort­bren­gen van toe­wij­ding, empathie, in­te­res­se voor de ander. Een com­mu­ni­ca­tie die ons helpt “de waar­dig­heid van ieder men­se­lijk leven te erkennen en samen de zorg op ons te nemen voor ons gemeen­schap­pe­lijk huis” (encycl. Dilexit nos, 217).

Ik droom van een com­mu­ni­ca­tie die geen illusies of angst verkoopt, maar in staat is redenen te geven om te hopen. Martin Luther King heeft gezegd: “Als ik iemand kan helpen, terwijl ik ver­der ga, als ik iemand met een woord of een lied kan opvrolijken ... dan zal mijn leven niet vergeefs geleefd zijn”3. Om dat te doen moeten wij genezen van de “ziekten” van gel­dings­drang en zelf­ge­richt­heid, het risico vermij­den van zich­zelf graag horen praten: een goede communicator zorgt ervoor dat wie hoort, luistert of kijkt deel­ge­noot kan zijn, nabij kan zijn, het beste deel van zich­zelf kan vin­den en met deze hou­ding kan binnen­gaan in de verhalen die wor­den ver­teld. Zo com­mu­ni­ce­ren helpt om “pelgrims van de hoop” te wor­den, zoals het motto van het Jubileum­jaar zegt.

Samen hopen

Hoop is altijd een gemeen­schap­pe­lijk project. Laten wij een ogen­blik denken aan de groots­heid van de bood­schap van dit genade­jaar: wij wor­den allen - wer­ke­lijk allen! - uit­ge­no­digd om opnieuw te beginnen, het God moge­lijk te maken ons opnieuw op te richten, om Hem ons te laten omarmen en overstelpen met barm­har­tig­heid. In dit alles zijn de per­soon­lijke en gemeen­schap­pe­lijke dimensies vervlochten. Wij gaan samen op weg, wij leggen met heel veel broe­ders en zusters de pelgrims­tocht af, wij gaan samen door de Heilige Deur.

Het Jubel­jaar heeft veel maat­schap­pe­lijke gevolgen. Denken wij bij­voor­beeld aan de bood­schap van barm­har­tig­heid en hoop voor wie in de ge­van­ge­nis zit, of aan de oproep tot nabij­heid en teder­heid jegens wie lijdt en leeft aan de ran­den van de samen­le­ving.Het Jubel­jaar herinnert ons eraan dat allen die bewerkers van vrede wor­den, “kin­de­ren van God genoemd zullen wor­den”(Mat. 5, 9). En zo stelt het ons open voor de hoop, wijst het ons op de vereiste van een aan­dach­tige, zacht­moe­dige, bespiegelende com­mu­ni­ca­tie die in staat is te wijzen op de wegen voor dialoog. Ik moe­dig u daarom aan om de vele verhalen van het goede tussen de regels van het nieuws door te ont­dek­ken en te ver­tellen, in navol­ging van de goud­zoe­kers, die op zoek naar het minuscule goud­klompje het zand on­ver­moei­baar ziften. Het is mooi deze zaden van hoop te vin­den en ze bekend te maken. Het helpt de wereld een beetje min­der doof te zijn voor de kreet van de minsten, een beetje min­der on­ver­schil­lig, een beetje min­der gesloten. Weet altijd de vonken van het goede te vin­den die het ons moge­lijk maken te hopen. Deze com­mu­ni­ca­tie kan helpen om ge­meen­schap tot stand te brengen, ons min­der een­zaam te laten voelen, opnieuw het belang van het samen op weg zijn te ont­dek­ken.

Het hart niet vergeten

Geliefde broe­ders en zusters, ten overstaan van de duizelingwekkende verove­ringen van de techniek nodig ik u uit om zorg te dragen voor uw hart, dat wil zeggen uw inner­lijk leven. Wat betekent dit? Ik zal u enkele aan­wij­zingen geven.

Wees zacht­moe­dig en vergeet nooit het gezicht van de ander; spreek tot het hart van de vrouwen en de mannen ten dienste van wie u uw werk verricht.

Sta niet toe dat instinctieve reacties uw com­mu­ni­ca­tie lei­den. Zaai altijd hoop, ook wanneer het moei­lijk is, ook wanneer het iets kost, ook wanneer het geen vrucht lijkt te dragen.

Probeer een com­mu­ni­ca­tie in praktijk te brengen die de won­den van ons mens zijn weet te helen.

Geef ruimte aan het ver­trouwen van het hart dat het als een tere, maar sterke bloem niet bezwijkt onder de moei­lijk­he­den van het leven, maar ontluikt en groeit op de meest on­ver­wachte plaatsen: in de hoop van moe­ders die iedere dag bid­den om hun kin­de­ren weer te zien te­rug­ke­ren uit de loopgraven van een conflict; in de hoop van vaders die te mid­den van ontel­ba­re risico’s en weder­waar­dig­he­den op zoek naar een betere toe­komst migreren; in de hoop van kin­de­ren die ook te mid­den van de puinhopen van oorlogen en in de arme straten van de favellas erin slagen te spelen, glim­lachen en in het leven te geloven.

Getuig van een com­mu­ni­ca­tie die een cultuur van zorg­zaam­heid verspreidt, bruggen bouwt en de zicht­ba­re en onzicht­ba­re muren van onze tijd afbreekt.

Vertel verhalen die doordrenkt zijn van hoop door onze gemeen­schap­pe­lijke bestem­ming ter harte te nemen en samen de ge­schie­de­nis van onze toe­komst te schrijven.

Dat alles kunt u en kunnen wij doen met de genade van God die het Jubel­jaar ons in overvloed helpt ont­van­gen. Daarvoor bid ik en zegen ieder van u en uw werk.

Rome, Sint-Jan van Lateranen, 24 januari 2025, ge­dach­te­nis van de heilige Fran­cis­cus van Sales.

+ Fran­cis­cus

___________________
1 “De vrede als zoeken naar het gezicht”, in Homilieën en ge­schrif­ten be­tref­fen­de de Veer­tig­da­gen­tijd, Molfetta 1994, 317.
2 Georges Bernanos, La liberté, pour quoi faire? Parijs 1995; it. Vert. “A che serve questa libertà”, in Lo spirito europeo e il mondo delle macchine, Milaan 1972, 255-256.
3 Preek, The Drum Major Instinct, 4 februari 1968.

Vertaling: drs. H.M.G. Kretzers
indredactie: A. Kruse, MA
Copyright: Libreria Editrice Vaticana/SRKK




Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose