Woensdagcatechese 26 maart 2025
Algemene audiëntie paus Franciscus

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Franciscus
Algemene Audiëntie
Woensdag 19 maart 2025
Omdat paus Franciscus in het ziekenhuis ligt met een longontsteking is deze door de paus voorbereide tekst niet uitgesproken maar moet wel als zodanig worden beschouwd.
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
II. Het leven van Jezus
De ontmoetingen 2.
De Samaritaanse vrouw
“Geef mij te drinken!” (Joh 4:7b)
Beste broeders en zusters, goedemorgen!
Na te hebben nagedacht over de ontmoeting tussen Jezus en Nicodemus, die op zoek ging naar Jezus, zullen we vandaag stilstaan bij die momenten waarop het lijkt alsof Hij juist dáár op ons wacht, op dat kruispunt in ons leven. Het zijn ontmoetingen die ons verrassen, en in het begin zijn we misschien zelfs een beetje wantrouwig; we proberen voorzichtig te zijn en te begrijpen wat er gebeurt.
Waarschijnlijk was dit ook de ervaring van de Samaritaanse vrouw, die wordt genoemd in hoofdstuk vier van het Evangelie volgens Johannes (zie 4:5-26). Ze verwachtte geen man aan te treffen bij de put om twaalf uur ’s middags; eigenlijk hoopte ze juist niemand te ontmoeten. Ze gaat immers op een ongebruikelijk uur water halen, wanneer het erg heet is. Misschien schaamt deze vrouw zich voor haar leven, misschien heeft ze zich veroordeeld, niet begrepen gevoeld, en heeft ze zich daarom afgezonderd en alle relaties verbroken.
Om van Judea naar Galilea te gaan, had Jezus een andere route kunnen kiezen en niet door Samaria hoeven te reizen. Dat zou ook veiliger zijn geweest, gezien de gespannen verhoudingen tussen de Joden en de Samaritanen. Maar Hij kiest ervoor om daarlangs te gaan en stopt precies bij die put, op dat moment! Jezus wacht op ons en laat Zich vinden juist wanneer wij denken dat er voor ons geen hoop meer is. De put was in het oude Midden-Oosten een plaats van ontmoeting, waar soms huwelijken werden gearrangeerd; het is een plaats van verloving. Jezus wil deze vrouw helpen begrijpen waar ze het echte antwoord kan vinden op haar verlangen om liefgehad te worden.
Het thema van verlangen is essentieel om deze ontmoeting te begrijpen. Jezus is de eerste die Zijn verlangen uitspreekt: “Geef mij te drinken!” (v. 10). Om een dialoog te openen, laat Jezus Zich zwak lijken, om de ander op haar gemak te stellen en te zorgen dat ze niet bang wordt. Dorst is vaak, ook in de Bijbel, een beeld van verlangen. Maar Jezus dorst hier bovenal naar de redding van deze vrouw. “Hij die om drinken vroeg,” zegt de heilige Augustinus, “dorstte naar het geloof van de vrouw zelf.” [1]
Terwijl Nicodemus ’s nachts naar Jezus ging, ontmoet Jezus de Samaritaanse vrouw hier op het middaguur, het moment waarop er het meeste licht is. Het is werkelijk een moment van openbaring. Jezus maakt Zich aan haar bekend als de Messias en werpt ook licht op haar leven. Hij helpt haar om haar geschiedenis, die gecompliceerd en pijnlijk is, opnieuw te lezen: ze heeft vijf echtgenoten gehad en is nu bij een zesde die geen echtgenoot is. Het getal zes is niet toevallig, maar wijst meestal op onvolmaaktheid. Misschien is het een verwijzing naar de zevende bruidegom, degene die eindelijk haar verlangen om echt liefgehad te worden zal vervullen. En die bruidegom kan alleen Jezus zijn.
Wanneer ze beseft dat Jezus haar leven kent, verlegt de vrouw het gesprek naar de religieuze kwestie die Joden en Samaritanen verdeelde. Dat overkomt ons soms ook als we bidden: op het moment dat God ons leven raakt, met al zijn problemen, verliezen we ons soms in overpeinzingen die ons de illusie geven van een geslaagd gebed. In werkelijkheid hebben we beschermingsmuren opgetrokken. Maar de Heer is altijd groter, en aan die Samaritaanse vrouw, met wie Hij volgens de culturele voorschriften niet eens had mogen spreken, geeft Hij de hoogste openbaring: Hij spreekt tot haar over de Vader, die aanbeden moet worden in geest en waarheid. En wanneer zij, opnieuw verrast, opmerkt dat het beter is om op deze zaken te wachten tot de Messias komt, zegt Hij tegen haar: “Ik ben het, die met u spreekt” (v. 26). Het is als een liefdesverklaring: Degene op wie je wacht, dat ben Ik; Degene die eindelijk kan antwoorden op je verlangen om liefgehad te worden.
Op dat moment rent de vrouw naar het dorp om de mensen te roepen, want de zending ontspringt juist aan de ervaring van je geliefd te voelen. En welke boodschap kon ze brengen, anders dan haar ervaring van begrepen, verwelkomd en vergeven te zijn? Het is een beeld dat ons zou moeten doen nadenken over onze zoektocht naar nieuwe manieren om te evangeliseren.
Net als een verliefd persoon vergeet de Samaritaanse haar waterkruik en laat die achter aan de voeten van Jezus. Het gewicht van die kruik op haar hoofd herinnerde haar, telkens als ze naar huis terugkeerde, aan haar situatie, haar onrustige leven. Maar nu blijft de kruik achter bij Jezus’ voeten. Het verleden is geen last meer; ze is verzoend. En zo is het ook met ons: om het Evangelie te verkondigen, moeten we eerst de last van onze geschiedenis neerleggen aan de voeten van de Heer, en aan Hem het gewicht van ons verleden overdragen. Alleen verzoende mensen kunnen het Evangelie brengen.
Beste broeders en zusters, laten we de hoop niet verliezen! Zelfs als onze geschiedenis ons zwaar, gecompliceerd, misschien zelfs geruïneerd lijkt, hebben we altijd de mogelijkheid om die aan God toe te vertrouwen en opnieuw op weg te gaan. God is barmhartig en wacht altijd op ons!
_______________
1) Homilie 15,11
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 19 maart 2025 | Woensdagcatechese 19 maart 2025 | |
woensdag, 5 maart 2025 | Woensdagcatechese 5 maart 2025 | |
woensdag, 26 februari 2025 | Woensdagcatechese 26 februari 2025 | |
woensdag, 19 februari 2025 | Woensdagcatechese 19 februari 2025 | |
woensdag, 12 februari 2025 | Woensdagcatechese 12 februari 2025 | |
woensdag, 5 februari 2025 | Woensdagcatechese 5 februari 2025 | |
woensdag, 29 januari 2025 | Woensdagcatechese 29 januari 2025 | |
woensdag, 22 januari 2025 | Woensdagcatechese 22 januari 2025 | |
woensdag, 18 december 2024 | Woensdagcatechese 18 december 2024 |