100 Jaar Agathakerk Beverwijk gevierd

gepubliceerd: dinsdag, 17 september 2024

De Siciliaanse heilige Sint-Agatha (feest­dag: 5 februari) is sinds de tiende eeuw patrones van Beverwijk. En dus van de kerk in Beverwijk.

In de loop van de eeuwen kwamen de gelo­vi­gen in meer­dere kerk­ge­bouwen samen voor de li­tur­gie. Na de Re­for­ma­tie werd al in 1815 een katho­lie­ke kerk gebouwd aan de Peper­straat. Met toestem­ming van Koning Willem I.

Rond 1920 wer­den opnieuw plannen gemaakt voor een nieuw kerk­ge­bouw aan de Bree­straat. De pa­ro­chie was in het bezit geko­men van een groot herenhuis uit 1750 van de katho­lie­ke Am­ster­damse koopman­fa­mi­lie Water­schoot van de Gracht, die huis en grond in 1920 aan de pa­ro­chie gaf. In de achtertuin van dat huis (tot 2012 pastorie) werd de nieuwe kerk gebouwd, waarvoor de architecten Joseph en zoon Pierre Jr. Cuypers wer­den aange­trok­ken.

Zij ontwierpen voor Beverwijk een verge­lijk­baar gebouw als voor Bussum. De bouw van de nieuwe Agatha begon in 1922 en begin april 1924 werd de kerk door de pa­ro­chie in gebruik geno­men. Op 19 mei van dat jaar consa­creerde de toen­ma­lige bis­schop de kerk. De kerk is gebouwd in een expressionis­tische bouw­stijl met invloe­den uit de byzan­tijnse en vroegchris­te­lijke architectuur. Het is een grote, achtzij­dige koepel omgeven door grote en kleinere straal­ka­pellen, allemaal gevormd als koepels. Het kerkinterieur (van hoogaltaar, de glas-in-loodramen, de mozaïeken en kruis­wegs­ta­ties) zijn groten­deels van de hand van L. Lourijsen.

De kerk werd in 1995 een rijks­mo­nu­ment. Begin deze eeuw vond een grote en ingrijpende res­tau­ra­tie plaats, maar de kerk is niet te missen in het straat­beeld van Beverwijk.

Sinds 1992 wordt in deze kerk ieder najaar een kerst­stal opge­bouwd met levensgrote figuren van mensen en dieren, die eind de­cem­ber door hon­der­den school­kin­de­ren en vele duizen­den mensen wordt bezocht.

100 Jaar Agathakerk Beverwijk

100 Jaar Agatha­kerk

Van­wege het eeuw­feest van de kerk is het boek ‘100 Jaar Agatha’ ver­sche­nen. Het is in de kerk verkrijg­baar voor € 10

Er is ook een online rond­lei­ding door de kerk:

Kerst­stal

Op zon­dag 8 de­cem­ber wordt de 25 meter lange Beverwijkse kerst­stal (waaraan sinds afgelopen sep­tem­ber is gewerkt) geopend. Het thema voor dit jaar is: Licht in de duisternis. En op woens­dag 5 februari 2025 wordt het parochiële feest­jaar af­ge­slo­ten.

Kerststal Agathakerk Beverwijk   Kerststal Agathakerk Beverwijk