Vanavond komt Bernadette aan in Amstelveen
Donderdagavond 4 april komt de reliekschrijn met daarin het reliek van H. Bernadette Soubirous aan bij de H. Urbanuskerk in Amstelveen-Bovenkerk. Morgen volgt aldaar een uitgebreid programma en zaterdg t/m maandag is iedereen welkom op het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo.
In de aankomende editie van bisdomblad SamenKerk verschijnt een column van Marcel Poorthuis over de bijzondere tour die de reliek maakt langs alle bisdommen van Nederland:
De kleine Bernadette
De rondgang van de relieken van Bernadette Soubirous zullen bij niet-katholieken - en ook wel bij katholieken - enig onbegrip hebben opgeroepen. Dat is niet nodig. Waar het om gaat is dat het leven centraal staat, ook bij de verering van relikwieën.
Inderdaad zien we bij de verering van heiligen twee verschillende houdingen. De eerste hecht waarde aan aanraking en fysiek contact, aan het heilige dat ontzag inboezemt en aan de wonderen, die voor gewone stervelingen onbereikbaar blijven. Soms (maar niet altijd) gaat dat samen met onwetendheid over wat de heilige in het leven feitelijk heeft gedaan. De tweede houding voelt zich aangetrokken door het handelen van de heilige, hoe hij/zij de stormen van het leven heeft doorstaan en zich heeft ingezet voor de armen en zieken. Die tweede houding is meer ethisch en leidt tot navolging, iets dat bij de eerste houding minder het geval is. Toch horen deze twee bij elkaar.
Er is al weer wat jaren geleden een bijzonder mooi boek verschenen, dat alle brieven van Bernadette bevat. Deze brieven worden voorafgegaan door een inleiding, waarin belangrijke thema’s worden besproken: de jeugd van Bernadette, de verschijningen, haar keuze voor het kloosterleven en haar sterke waarheidsdrang, die wars was van idolatrie. (Brieven van Bernadette, vertaald en becommentarieerd door Patrick Chatelion Counet).
De in totaal achttien verschijningen van Maria aan Bernadette hebben vele wetenschappers beziggehouden, zonder dat er een redelijke verklaring volgde. De Dame in het wit zegt pas bij de zestiende verschijning dat zij de Immaculada Councepciou is, de Onbevlekte Ontvangenis. Bernadette weet zelf niet wat dat betekent. In moderne taal zou je kunnen zeggen dat het Kwaad dat heel de mensheid doortrekt, geen vat heeft gehad op Maria.
Het veertienjarig meisje krijgt drie geheimen toevertrouwd en mede daardoor houdt de Wereldkerk de adem in. En dit is wellicht al een eerste sleutel tot het geheim: kinderen spreken de waarheid waar geleerden en prelaten er het zwijgen toe moeten doen. Het rationalisme van de wetenschap in de negentiende eeuw ondernam een frontale aanval op het geloof. Bernadette werd wellicht zonder het te beseffen een krachtig wapen in de verdediging van het geloof.
Maar ook volgde zij eveneens zonder het te weten het spoor van andere vrouwelijke heiligen zoals Hildegard van Bingen, die door visioenen een heilzame correctie waren op het overwegend mannelijke en institutionele spreken van de Kerk. Zowel Kerk als wetenschap hielden niet op haar te ondervragen over de verschijningen alsof zij een criminele daad had begaan. De zaligverklaring had nogal wat voeten in de aarde omdat Bernadette met een vriendin aardbeien had geplukt op een plek waar ze niet mochten komen. Het geeft wel aan hoe de confrontatie met het mysterieuze kleinzieligheid van de commissie niet uitsluit!
Bernadette was gevoelig voor het Kwaad in de wereld en besefte dat ze in haar eigen leven niet het volkomen geluk zou bereiken. De boodschap van Lourdes en ook van andere Mariaverschijningen hangt vaak samen met dreiging van oorlog en ondergang. Mensen worden opgeroepen tot bekering en het goede, juist om dat onheil af te wenden. Daarmee worden de verschijningen minder devoot-individualistisch en veel meer een apocalyptische boodschap van afwending van het Kwaad voor een wereld in onheil. Dat gevoel van onheil geldt voor onze wereld vandaag de dag zeker ook.
Door de verschijningen ontdekte Bernadette op aanwijzing van de Dame in het Wit een bron, dezelfde bron die tot op de dag van vandaag stroomt in Lourdes. Opmerkelijk is dat er twee andere meisjes bij waren die echter niets hebben gezien. Het geeft aan dat de roeping van Bernadette radicaal persoonlijk was. Enigszins te vergelijken met Mozes, die na zijn roeping bij het brandende braambos zelfs niet het verbrande braambos kon tonen aan anderen. Het gaat kennelijk niet om een inbreuk op de fysieke orde, maar om een visioen en een stem die zich richt tot het hart. Als zodanig nodigt het leven van Bernadette wel degelijk uit tot navolging, want voor eenieder is het leven een radicaal persoonlijke roeping. Het is zaak die roepstem in je eigen leven te ontdekken.
Marcel Poorthuis
Emeritus-hoogleraar in de dialoog tussen de godsdiensten
aan de Faculteit Katholieke Theologie van Tilburg University
(column in bisdomblad SamenKerk, nummer 3 van 2024, dat in juni 2024 zal verschijnen.)
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 1 mei 2024 | Reliek H. Bernadette terug in Lourdes | |
woensdag, 10 april 2024 | Katholiekleven-video: Lourdes in Heiloo | |
zondag, 7 april 2024 | Bernadette bij Onze Lieve Vrouw ter Nood | |
vrijdag, 5 april 2024 | H. Bernadette maakt Amstelveen-Bovenkerk tot een dag in Lourdes | |
donderdag, 4 april 2024 | Een stukje Lourdes is in Nederland | |
maandag, 18 maart 2024 | Relieken H. Bernadette van Lourdes | |
maandag, 18 maart 2024 | Landelijk programma reliekschrijn H. Bernadette | |
woensdag, 24 januari 2024 | Reliek H. Bernadette Soubirous komt naar Nederland |