In de veertigdagentijd worden we bijzonder uitgenodigd om het sacrament van boete en verzoening (de biecht) te ontvangen.
In het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood is iedere middag biechtgelegenheid van 14.00 tot 15.30 uur en zo ook in verschillende andere kerken, zoals de H. Dionysiuskerk in Heerhugowaard, de kapel van de Vrouwe van alle volkeren, de kapel van het Begijnhof, de Nicolaasbasiliek en de Papegaai in Amsterdam is er dagelijks biechtgelegenheid en in nog veel meer kerken in ons bisdom is dat meerdere keren per week. Vaak is die biechtgelegenheid verbonden met aanbidding, want je ziet je eigen kleinheid en zondigheid in het licht van de barmhartige liefde van de aanwezige Heer. Maar waarom zou je eigenlijk gaan biechten? Is dat wel ergens goed voor?
Wij hebben vergeving nodig
In het sacrament van de biecht reikt God aan mensen een hand en schenkt vergeving en verzoening aan allen die eenvoudig zijn en nederig van hart. Maar het is best een grote stap om klein te erkennen: “Vader, ik heb gezondigd” en dat zo uit te spreken. Veel mensen hebben dan ook moeite met dit sacrament.
Vergeven is noodzakelijk. Wij mensen moeten elkaar niet vastpinnen op onze fouten, maar ons hart ombuigen tot verzoening, zoals Jezus dat heeft voorgedaan. Wij moeten elkaar vergeven en wij hebben Gods vergeving nodig, want als onze gedachten en bedoelingen niet worden gezuiverd en gelouterd, kunnen we niet voor God bestaan bij wie geen spoor van kwaad of zonde is.
Maar waarom via de Kerk en de priester? Kan het niet rechtstreeks?
Toen Jezus door het land van Palestina trok was een van de eerste dingen die Hij deed apostelen roepen om Hem te vergezellen, Zijn woorden te horen om samen met Hem een gemeenschap te vormen en om door Hem uitgezonden te worden. En Hij wilde dat zijn leerlingen ook na Zijn hemelvaart een gemeenschap zouden vormen, die gemeenschap noemde Hij ‘Kerk’ (Mt. 16,18).
Gemeenschap, contacten, verbonden zijn met anderen is heel belangrijk, dat ervaren vele mensen die eenzaam zijn. Veel mensen moeten dagelijks aan den lijve ondervinden hoe moeilijk het is om alleen te staan. Echt alleen-zijn - van God en mens verlaten - is ook niet goed. Want iedere mens is een beetje on-af. Andere mensen kunnen ons ergens uittrekken, bijvoorbeeld uit een put van negatieve gedachten; ze ontnuchteren onze naïeve overmoed of wijzen ons eens ergens op; we kunnen ons optrekken aan mensen die we als voorbeeld kunnen nemen. Andere mensen zijn voor ons een klankbord. Ons eigen straatje is niet perse beter. Wij zitten op een bepaalde manier ook wel gevangen in onszelf. Trouwens: geen mens kan het allemaal in zijn eentje, we hebben elkaar nodig.
God zelf is gemeenschap: een Drie-eenheid van Vader, Zoon en heilige Geest
Als we dit alles overwegen, kunnen we aanvoelen waarom Jezus de kerkgemeenschap heeft gewild: wij mensen zijn vanuit ons diepste wezen geroepen om niet alleen te zijn, maar gemeenschap te vormen met anderen; wij hebben anderen nodig en anderen hebben ons nodig; wij hebben een bijdrage te geven aan de gemeenschap en wij hebben de gemeenschap nodig.
Jezus heeft dat als het ware bevestigd door zijn genade aan ons te geven via de gemeenschap, door de kerkgemeenschap. Zijn sacramenten heeft Hij toevertrouwd aan de kerk. Alle sacramenten zijn gemeenschapsvieringen, Ze zijn vieringen van de Kerk. Dat geldt ook voor de biecht; De biecht wordt wel gevierd in de beslotenheid en volstrekte vertrouwelijkheid, met het biechtgeheim, zodat je je vrij uit kunt spreken. Maar je zegt je zonden wel tegen iemand anders. De priester is daar als “andere Christus” en man van de Kerk. Eigenlijk belijdt je die zonden daar aan Jezus Christus; je hervindt de gemeenschap met God en met je broeders en zusters.
Wij hebben Gods vergeving nodig want wij zijn maar zwakke mensen; wij ontvangen die vergeving binnen de gemeenschap van de Kerk; zo worden we uit onszelf gehaald en zijn we geen rechter in eigen zaak.
Maar waarom moet je die zonden aan een priester zeggen?
We weten allemaal wel, hoe moeilijk het vaak is om iets goed te maken. Sommige kwesties slepen jaren of zelfs een leven lang. En vele mensen dragen in hun hart een wond, die nooit echt is geheeld. Veel dingen blijven liggen en worden niet uitgepraat. Om een breuk te herstellen moet je trouwens met z'n tweeën zijn; twee mensen moeten het samen willen en in eenvoud elkaar de hand reiken en wíllen vergeven. Pas als twee mensen naar elkaar toegaan en vergeving vragen, of laten merken dat ze vergeving nodig hebben, is het echt over. Je hoeft niet te denken dat ze het wel zullen vergeten, nee, je moet het uitpraten, met oog voor je eigen zwakke punt, wil het weer helemaal goed kunnen komen.
De hand die wij mensen elkaar kunnen reiken, de vergeving die wij elkaar kunnen schenken, geeft God aan ons in het sacrament van boete en verzoening, de biecht. Hijzelf staat daar klaar om Zijn woord van vergeving te spreken. Het is niet die priester als mens die je vergeeft, het is Jezus die daar aanwezig is en die handelt in en door de priester, die ook maar een instrument is van Gods genade.
Gaan biechten is een stap zetten, je moet een drempel over.
Zou dat niet net zo zijn als tussen mensen? Er zijn zo veel redenen om niets te zeggen, het niet uit te praten, het te laten liggen. En die ander praat er ook niet over; misschien is die het al vergeten. Maar de wolken schuiven weg en de zon breekt door als twee mensen elkaar de hand reiken en het eindelijk durven zeggen: "sorry, ik heb het toch niet goed gedaan".
Je moet het zeggen!
Onder mensen is het vaak: Wie zet de eerste stap? Want er is vaak een beetje gelijk aan beide kanten. Voor God bestaan die vragen niet, want Hij heeft niets verkeerds gedaan< al kunnen wij Hem ook niet begrijpen. Hij is God en jij bent mens.
Ware liefde kan niet zonder vergeving ontvangen en vergeving schenken. Ook God wil in Zijn liefde ons vergeving schenken.
We moeten rekening houden met de gevoelens van een ander. Misschien dat iets niet zo belangrijk leek, maar dat je toch een ander hebt gekwetst. Om een relatie goed te houden, kun je niet zonder empathie (een innerlijk meevoelen met een ander).
Zoiets is er ook in de verhouding tot God. Voel je aan wat Hem pijn doet? Dat is een groot pluspunt voor je relatie met God.
Gods vergeving ontvangen kun we natuurlijk alleen als we spijt hebben van wat we hebben gedaan (berouw); door het te zeggen (belijdenis), zien we het beter onder ogen. Zo ontvangen we Gods vergeving in de absolutie (dat is het gebed waarmee de priester vrijspraak en vergeving schenkt).
Zoals de zonde concreet is, zo is ook de vergeving concreet Wij mensen zeggen tot elkaar: Ik vergeef je dat je dit of dat gedaan hebt; dat is geen algemeen en vaag verhaal, het gaat om concrete zaken. Zo is het ook met Gods vergeving.
Je kunt je dag bekijken, uur na uur: hoe was ik toen en toen? Was Christus in mij, zoals ik sprak en dacht en handelde?
Je kunt ook de geboden nagaan, één voor één: Of je kunt jezelf de vraag stellen: Hoe was ik in mijn verhouding tot God, tot mijn naasten, de Kerk, mijn werk en mijzelf? Heb ik iemand tekort gedaan?
Ik zag laatst koningin Paola van België op TV. Zij heeft in haar huwelijk met koning Albert veel mee gemaakt, Beiden zijn allerlei kanten op gegaan. “Ik heb God opnieuw ontdekt”, vertelde zij. Heel het gesprek straalde verzoening uit, liefde, rust en vrede. Dat gebeurt er als je kunt vergeven en verzoenen, Dat gebeurt er als je vergeving en verzoening kunt ontvangen Van je allerbeste, je hemelse Vader!