Oecumenisch symposium Amsterdam bepleit één Paasdatum
Op uitnodiging van de bisschop van Haarlem-Amsterdam, mgr. Dr. J.M. Punt heeft een gezelschap van christenen van katholieke, orthodoxe en oud-oriëntaalse traditie op het feest van de H. Nicolaas, 6 december een symposium gehouden over de stand van zaken in de oecumenische dialoog en in het bijzonder over de wenselijkheid en de mogelijkheid van een gemeenschappelijke Paasdatum.
De redenen om deze consultatie in Amsterdam te laten plaatsvinden, zijn:
- in een betrekkelijk kleine stad als Amsterdam zijn bijna alle oosters-orthodoxe Kerken aanwezig;
- er bestaan in de hoofdstad goede oecumenische contacten, die onder andere tot uitdrukking komen in de deelname aan de jaarlijkse sacramentsprocessie; onlangs was de Koptische paus Shenouda te gast in de Haarlemse kathedraal;
- de steeds sterker wordende vraag naar oecumenische verdieping.
Het symposium vond plaats op het feest van de H. Nicolaas, de stadspatroon van Amsterdam en een grote heilige in de Kerken van het Oosten.
Er zijn verschillende thema’s aan de orde geweest, waarvan het meest pregnante dat van de paasdatum was, het verlangen naar een gezamenlijk vieren van Pasen.
Waarom is dat zo belangrijk? Omdat de tijd van Pasen een werkelijke tijd van genade is, die niet herhaalbaar is. Daar komt – van een andere orde, maar wel reëel - bij dat in een toenemend aantal gemengde gezinnen, in het Midden-Oosten maar steeds meer ook in het Westen, huisgenoten gescheiden Pasen moeten vieren.
De inleiders - van orthodoxe kant Z.H.E. Mar Gregorios Yohanna Ibrahim, Syrisch-orthodox metropoliet van Aleppo en van katholieke zijde prof. dr. Basilius J. Groen, Rijper van geboorte maar thans wonend en werkend in Oostenrijk , waar hij hoogleraar is aan het Instituut voor Liturgie, Christelijke Kunst en Hymnologie van de Universiteit van Graz – hebben de moeilijkheden en mogelijkheden verkend. Geconstateerd werd dat er al veel gebeurd is, zeker sedert de Verklaring van Aleppo in 1997: zo heeft ook de jongste bisschoppensynode in Rome, over het Midden-Oosten, het thema van het gezamenlijke Pasen besproken.
Een belangrijke hinderpaal voor orthodoxe christenen om tot verandering te komen is het feit dat deze datum niet slechts een kwestie van berekening is, maar ook te maken heeft met de eigen identiteit. De conclusie luidde dan ook, dat de enige manier om snelle vooruitgang te maken, zal zijn dat het Westen op dit punt buigt voor het Oosten en bijvoorbeeld
voor een periode van tien jaar de orthodoxe paasdatum overneemt. In die periode zou dan gezamenlijk verder gestudeerd kunnen worden.
De deelnemers aan het symposium waren van oordeel dat een dergelijk signaal een sterk evangeliserende werking zal hebben. Middels zo’n discussie zou Pasen weer thema in het publieke debat zijn, en alles waar Pasen voor staat. Zo’n discussie brengt het verlossingsmysterie nieuw onder de mensen.
Uiteraard waren de deelnemers er zich van bewust dat de katholieke Kerk niet voor alle christelijke gemeenschappen van het Westen kan spreken. Wel zou de Paus een uitspraak kunnen doen dat de katholieke Kerk in principe bereid is om een dergelijke stap te zetten. De bisschop van Haarlem-Amsterdam is van plan dit aan hem voor te leggen.