Schilderij van Baltasar Beschey in Sint Petrus’ Bandenkerk in Diemen
De rooms-katholieke Sint Petrus’ Bandenkerk te Diemen blijkt al eeuwenlang een prachtig schilderij van de vooraanstaande Antwerpse schilder Balthasar Beschey (1708-1760) in haar bezit te hebben. Ellen van Meurs, kunsthistorica en redactielid van de Historische Kring Diemen, deed deze ontdekking toen zij een artikel schreef over het schilderij voor het jubileumboek van de kerk die dit jaar 100 jaar bestaat. Drs Jan Kosten, conservator van de afdeling Oude Nederlandse Schilderkunst van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) in Den Haag, heeft de toeschrijving van het schilderij aan Balthasar Beschey bevestigd.
Schuilkerk Overdiemen
Het doek stelt het thema voor waaraan de kerk is gewijd: de bevrijding van Sint Petrus uit zijn banden (boeien) door een engel. Het schilderij is niet gesigneerd, noch gedateerd maar een aantekening uit het jaar 1769 in het kerkarchief zette Ellen van Meurs op het spoor van Balthasar Beschey. Het schilderij is waarschijnlijk rond 1770 besteld voor de schuilkerk, die stond langs de oever van De Diem te Overdiemen. Het was de rooms-katholieken destijds verboden hun geloof in het openbaar uit te oefenen.
Antwerpen
Balthasar Beschey had te Antwerpen een eigen (restauratie) atelier en kunsthandel en was twee keer opperdeken van het Sint Lucasgilde. In 1755 werd hij benoemd tot directeur/leraar van de Academie voor Schone Kunsten aldaar. Beschey kwam naar Overdiemen om in de schuilkerk restauratiewerkzaamheden te verrichten. Mogelijk heeft hij toen een voorstel gedaan voor een nieuw schilderij van zijn hand. Het Amsterdams Historisch Museum en Museum Amstelkring hebben ook een werk van Beschey in hun collectie.
Conditie schilderij
Jan Kosten van het RKD was verrast door de geheel originele iconografie van het Diemense schilderij: “Beschey heeft het verhaal hier op volstrekt eigen wijze weergegeven. Gewoonlijk viel hij terug op een compositie van Peter Paul Rubens. In dit geval kon hij dat echter niet doen omdat Rubens een dergelijke voorstelling niet geschilderd heeft.”
Het schilderij verkeert helaas in een zorgelijke conditie omdat het nooit gerestaureerd is. Hopelijk kan de kerk gelden vrij maken om het doek voor verder verval te behoeden.
Een uitgebreid artikel over dit schilderij is onlangs gepubliceerd in: Het katholieke hart van Diemen. Honderd jaar Sint Petrus’ Bandenkerk 1910-2010.