Première ‘Messe Solennelle’
Interview met componist Geerten Liefting
Aan het eind van ieder schooljaar worden de leerlingen van groep 5, die hun eerste opleidingsjaar hebben gevolgd aan de Koorschool Sint Bavo, geïnstalleerd in het Kathedrale Koor. Tijdens deze feestelijke plechtigheid wordt dan de z.g. installatiemis gezongen, een speciaal hiervoor gecomponeerde mis met een bijzondere partij voor de jongste koorzangers.
Artistiek leider van het Muziekinstituut Sint Bavo, dirigente Sanne Nieuwenhuijsen vroeg componist Geerten Liefting (1983) om een nieuwe installatiemis te schrijven. Het Fonds voor de Podiumkunsten subsidieerde deze opdracht. Op zondag 10 juli 2016 om 10.00 uur wordt Geerten Lieftings installatiemis ‘Messe Solennelle’ voor de eerste keer uitgevoerd in de Kathedraal Sint Bavo in Haarlem.
Waarom ben jij gevraagd om een nieuwe installatiemis te schrijven, Geerten?
‘Ik denk omdat veel van mijn composities voor koor geschreven zijn en vaak worden uitgevoerd in een grote kerk met begeleiding van orgel. Ik studeerde orgel aan het conservatorium naast compositie en koordirectie en ken daardoor als organist de eigenschappen en mogelijkheden van dit instrument. Omdat ik zelf ook koordirigent ben, ken ik de grenzen van de stem wat betreft omvang, intonatie en helderheid in een grote ruimte als de kathedraal.’
Komt dat vaak voor dat je zo’n opdracht krijgt?
‘Deze opdracht is redelijk uniek, en de bezetting al helemaal: vijf stemmig koor en twee orgels. Ik ga ook een bewerking maken voor deze bezetting maar dan met één orgel. Er zijn niet heel veel koren die opdrachtcomposities geven en nu gaat het toch om ruim 20 minuten nieuwe muziek. Nieuwe muziek schrikt veel koren af, want het is maar de vraag wat er gecomponeerd wordt. Vaak is het dan veiliger om een bestaand klassiek werk in de arm te nemen. Het is heerlijk om te schrijven voor een koor dat technisch veel kan en voor de prachtige orgels in deze mooie ruimte. Ook is het een fijne gedachte dat het koor geleid wordt door een fantastische dirigent die er enorm voor gaat. En dat er gespeeld wordt door de organisten van de Sint Bavo zelf, die goed met mij mee denken en mij van advies voorzien hebben. Dat de mis gesubsidieerd wordt door het Fonds Podiumkunsten is zeer positief. Het componeren is een immense klus. Veel collega’s componeren grote werken en hopen maar dat het ooit eens wordt uigevoerd zonder daar een cent voor te krijgen.’
Hoe ben je te werk gegaan?
‘De opdracht van Sanne was, om Koorschoolleerlingen, die pas een jaar zangervaring hebben een prominente rol te geven in de nieuwe compositie. Uitgangspunten zijn de Latijnse teksten van Kyrië, Gloria, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei, en de gebruikelijk bezetting van een gemengd koor: sopranen, alten, tenoren en bassen. De muziek mag uitdagend zijn voor de vier partijen van de geoefende zangers van het Kathedrale koor en dat geldt ook voor de organisten wat betreft de orgelpartijen. Maar die van de jongste zangers, de vijfde partij, moet eenvoudig zijn en toch zeggingskracht hebben. Het is een bijzondere opdracht voor een bijzondere bezetting. Je hebt de harmonische en polyfone mogelijkheden van een ervaren en zeer goed grootkoor en de glansrol die op het lijf moet worden geschreven van de nog niet zo geoefende stemmen. Uniek is natuurlijk ook dat ik voor twee orgels kon schrijven omdat de Kathedraal er twee prachtige heeft staan. Met twee orgels komt het geluid van twee kanten. Dat wilde ik ten volle benutten.’
Hoe zou jij de muziek die je componeert omschrijven?
Ik werk niet met bepaalde technieken of reeksen. Alles komt improvisatorisch tot stand en daar maak ik een compositie van. Ik ben erg gericht op het schrijven van melodische lijnen die goed zingbaar zijn en blijven hangen. Mijn muziek is duidelijk geënt op het gregoriaans, muziek met een vrij ritme. Ik probeer levende muziek te scheppen die organisch is, muziek die zich vrij en soepel beweegt en die niet in een constante maatsoort staat zoals bijvoorbeeld barokmuziek. Ook de manier van musiceren, zeker in de orgelsoli is vrij, improvisatorisch en organisch. Het slagschema van de dirigent is daardoor bij iedere maat anders, met overal weer andere onderverdelingen, waarvoor je wel een goede dirigent moet hebben. Dat geldt ook voor de orgelpartijen, waar je een goede organist voor nodig hebt. Gelukkig zijn ze op het Muziekinstituut Sint Bavo gewend om ook hedendaagse muziek uit te voeren en is er in alle geledingen veel muzikale bagage.’
En hebben de orgels een belangrijke rol gekregen?
‘Ja, het hoofdorgel versterkt de betekenis van de teksten en heeft ook een solistische rol. Het koororgel wordt gebruikt ter ondersteuning van het koor. Ik hoop dat orgels en koor uiteindelijk muzikaal een geheel vormen en elkaar aanvullen.’
Hoe ver ben je?
‘De mis is af en ik ben benieuwd wat ze ervan vinden. Het is een mis voor een immense kerk, twee immense orgels en ook nog eens een immens koor. De muziek is daar ook een beetje naar, die is heel ruimtelijk geworden.’
Over het Muziekinstituut Sint Bavo
Stichting Muziekinstituut van de Kathedraal Sint Bavo in Haarlem is opgericht in 1946 met als doel het op hoog niveau uitvoeren van koormuziek van de 15e tot de 21e eeuw. Het Muziekinstituut is zowel verantwoordelijk voor 7 koren waar onder het centrale Kathedrale Koor, als voor de Koorschool, opgericht in 1951. De Koorschool is een basisschool vanaf groep 5, die een opleiding van 200 uur per jaar biedt aan kinderen met muziek- en zanglessen, repertoirestudie, solfège, stemvorming, ensemblevorming en muziektheorie.
De koorzangers van het Muziekinstituut zijn ruim 100 zeer goed geschoolde amateurs: kinderen, adolescente en volwassen oud-leerlingen die een breed klassiek en hedendaags repertoire kunnen uitvoeren. Er wordt steeds naar nieuwe paden gezocht om de competenties van de koorleden te vergroten. Zo zijn er bijvoorbeeld soloklassen waarin koorleden met een bijzondere stem worden getraind en gevolgd; er worden masterclasses en workshops georganiseerd en er zijn tournees van de verschillende koren. Het Kathedrale Koor stond onder meer in Engeland, Duitsland, Moskou, Japan en Rome; het schoolkoor in Frankrijk; de Bavocantorij zong verschillende keren in Engeland en maakt een tournee in Portugal in oktober 2016. Ook vinden en uitwisselingen plaats met koren in het buitenland met o.a. het St. John’s College Choir in Cambridge. De artistieke leiding van het Muziekinstituut is in handen van dirigente Sanne Nieuwenhuijsen.