Besturencursus van start
Zaterdag 14 februari 2015 was de eerste dag van de cursus Professioneel Beheer en Bestuur in de Kerk in het Diocesaan Missionair Centrum in Heiloo. De dag begon met een Eucharistieviering waarin Mgr. Punt voorging. We lazen uit Lucas over de zending van de 72 naar alle steden en plaatsen. Het zijn niet alleen de 12 en hun opvolgers die staan voor de missie van de Kerk, aldus de bisschop.
Wij worden allemaal geroepen onze bijdrage te leveren. Dat vraagt in deze tijd om beheer en beleid. Van de ene kant nuchter zijn over de harde feiten, maar van de andere kant ook creatief in het zoeken naar oplossingen. Dat een kerkgebouw uit een stadswijk verdwijnt is nog wel te verkopen. Maar anders wordt het - zoals iemand opmerkte - ‘als de Heer uit het dorp verdwijnt’.
Financiën
De cursus begon met het kader van de spelregels in de Kerk: de Codex en het Algemeen Reglement. Emile Duijsens, algemeen econoom, gaf ondermeer de bandbreedte aan van de verantwoordelijkheden van een bestuur in een parochie . Hij gaf ook inzicht in zaken waarover we met elkaar goed moeten communiceren, zoals buitengewone daden waar een bisschoppelijke machtiging voor nodig zijn.
Verantwoord bestuur
Reinier Russell, Russel Advocaten, schetste de fijne kneepjes van een goed bestuur. Doe bijvoorbeeld niet de dingen waar je geen verstand van hebt, maar weet je als collectief wel verantwoordelijk voor het geheel. Met aansprakelijkheid is het net als met verzekeringen. Tegen ongelukjes kun je je verzekeren, tegen roekeloos gedrag niet. Onderken wat je te doen staat en regel dat, ook in de grotere parochies met meer locaties en locale commissies.
Gebouwen
Peer Houben, coördinator Bouwzaken, schetste de ontwikkeling van het Bouwbureau met vanouds de taak van Beheer en Behoud. Daarnaast de meer actuele taak van ontwikkeling, zoals masterplannen, herbestemmingen en (ver-)nieuwbouw. Dit alles met aansprekende voorbeelden van (lopende) projecten. Ook de wet en regelgeving rond (rijks)monumenten kwam aan de orde.
Religieus roerend goed
De derde taak van Bouwzaken wordt gerealiseerd samen met het Museum Catharijneconvent. Anique de Kruijf hield een interessant lezing over het roerend goed. Het is de verantwoordelijkheid van het bestuur om een en ander goed te registreren en de waarde samen met haar vast te stellen. Er is ondermeer een mooie site van vraag en aanbod waar 85% van overbodige religieuze voorwerpen een nieuw leven vinden in binnen- of buitenland. Ook de inzage in eigen gegevens wordt binnenkort digitaal mogelijk
Kortom een rijke gevulde eerste dag van vier. De 26 aangemelde deelnemers waren allen aanwezig. Met 17 al op de wachtlijst voor de volgende serie gaan we binnen een paar jaar wel 72 extra goed toegeruste bestuursleden opleiden. Als zij elkaar en andere bestuursleden blijven inspireren dan vechten ze niet tegen windmolens, maar blijven als nuchtere Hollanders creatief om ‘bij de stijging van de zeespiegel droge voeten’ te houden.
Martin Frederiks
Stafmedewerker Kerkopbouw