Woensdagcatechese 26 november 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV
Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)

Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 26 november 2025
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
IV. De Verrijzenis van Christus en de uitdagingen van de hedendaagse wereld
6. Hoop hebben in het leven om leven te verwekken
Beste broeders en zusters, goedemorgen en welkom!
Het Paasmysterie van Christus verlicht het mysterie van het leven en stelt ons in staat er met hoop naar te kijken. Dat is niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend. Veel levens, overal ter wereld, lijken zwaar, pijnlijk, vol problemen en hindernissen die overwonnen moeten worden. Toch ontvangen mensen het leven als een geschenk: ze vragen er niet om, ze kiezen het niet, ze ervaren het in zijn mysterie vanaf de eerste tot de laatste dag. Het leven heeft zijn eigen buitengewone eigenaardigheid: het wordt ons aangeboden, wij kunnen het onszelf niet geven, maar het moet voortdurend gevoed worden: het heeft zorg nodig om het in stand te houden, te vitaliseren, te beschermen en nieuw leven in te blazen.
Men zou kunnen zeggen dat de vraag naar het leven een van de diepste bekommernissen van het menselijk hart is. Wij zijn het leven binnengegaan zonder daar zelf iets voor gedaan te hebben of besloten te hebben. Uit dat feit wellen de vragen van alle tijden op als een overstromende rivier: Wie zijn wij? Waar komen wij vandaan? Waar gaan wij naartoe? Wat is de uiteindelijke zin van deze tocht?
Inderdaad, leven vraagt om zin, om richting, om hoop. En hoop is de diepgewortelde drijfveer die ons doet voortgaan in moeilijkheden, die ons behoedt voor opgeven in de vermoeidheid van de reis, die ons zeker maakt dat de pelgrimstocht van het bestaan ons uiteindelijk thuis zal brengen. Zonder hoop dreigt het leven te lijken op een kort intermezzo tussen twee eeuwige nachten, een korte pauze tussen het vóór en het ná van onze aardse reis. Hoop hebben in het leven betekent daarentegen de bestemming vooruitlopen, geloven dat wat wij nog niet kunnen zien of aanraken toch zeker is, vertrouwen en ons toevertrouwen aan de liefde van een Vader die ons gewild heeft uit liefde en die wil dat wij gelukkig zijn.
Beste vrienden, er heerst een wijdverbreide ziekte in de wereld: het gebrek aan vertrouwen in het leven. Het is alsof wij ons hebben neergelegd bij een negatief fatalisme, bij berusting. Het leven dreigt niet langer een geschenk te zijn, maar een onbekende, bijna een dreiging waartegen wij ons moeten beschermen om niet teleurgesteld te worden. Daarom is vandaag meer dan ooit de moed nodig om te leven en leven te verwekken, om te getuigen dat God de bij uitstek “liefhebber van het leven” is, zoals het Boek der Wijsheid zegt (11,26).
In het Evangelie bevestigt Jezus voortdurend zijn zorg om zieken te genezen, gewonde lichamen en geesten te herstellen en doden weer tot leven te brengen. Daarmee openbaart de mensgeworden Zoon de Vader: Hij geeft zondaars hun waardigheid terug, schenkt vergeving van zonden en neemt iedereen op, vooral de wanhopigen, de uitgestotenen, zij die ver verwijderd lijken van zijn belofte van heil.
Door de Vader verwekt, is Christus het leven en heeft Hij leven voortgebracht zonder terughoudendheid, tot het geven van zijn eigen leven toe, en Hij nodigt ook ons uit ons leven te geven. Verwekken betekent een ander tot leven brengen. Het heelal van de levenden is volgens deze wet uitgebreid, die in de symfonie van de schepselen een wonderbaarlijk crescendo kent dat uitmondt in het duet van man en vrouw: God schiep hen naar zijn beeld en vertrouwde hun de opdracht toe in zijn beeld te verwekken, dat wil zeggen uit liefde en in liefde.
Vanaf het begin openbaart de Heilige Schrift ons dat het leven, juist in zijn hoogste vorm, de menselijke vorm, de gave van de vrijheid ontvangt en een tragedie wordt. Daardoor worden ook de menselijke relaties getekend door tegenstrijdigheid, tot broedermoord toe. Kaïn ziet zijn broer Abel als een rivaal, een bedreiging, en in zijn frustratie voelt hij zich niet in staat hem lief te hebben en te respecteren. Hier zien we jaloezie, afgunst en bloedvergieten (Gen. 4,1-16). Gods logica is daarentegen totaal anders. God blijft altijd trouw aan zijn plan van liefde en leven; Hij wordt niet moe de mensheid te steunen, ook niet wanneer die, in de voetsporen van Kaïn, gehoorzaamt aan het blinde instinct van geweld in oorlog, discriminatie, racisme en de vele vormen van slavernij.
Verwekken betekent dus vertrouwen hebben in de God van het leven en de menselijkheid bevorderen in al haar uitingen: allereerst in het wonderbare avontuur van moederschap en vaderschap, ook in sociale contexten waarin gezinnen moeite hebben het dagelijks leven te dragen en vaak belemmerd worden in hun plannen en dromen. Volgens dezelfde logica betekent verwekken je inzetten voor een economie die op solidariteit berust, streven naar een gemeenschappelijk goed dat door allen gelijkelijk genoten wordt, respect en zorg dragen voor de schepping, troost bieden door te luisteren, aanwezig te zijn en concrete, belangeloze hulp te geven.
Broeders en zusters, de Verrijzenis van Jezus Christus is de kracht die ons in deze uitdaging draagt, ook wanneer de duisternis van het kwaad hart en verstand verduistert. Wanneer het leven lijkt gedoofd, geblokkeerd, gaat de Verrezen Heer toch nog steeds voorbij, tot het einde der tijden, en loopt Hij met ons en voor ons mee. Hij is onze hoop.








