Bisdom Haarlem-Amsterdam










Woensdagcatechese 2 april 2025

Algemene audiëntie paus Franciscus

gepubliceerd: woensdag, 2 april 2025
foto: Vatican Media
Paus Franciscus houdt audiëntie in de publiekszaal
Paus Franciscus houdt audiëntie in de publiekszaal

Op woens­dag 18 de­cem­ber 2024 is paus Fran­cis­cus be­gon­nen aan een cyclus van woens­dag­ca­te­che­ses over het Jubel­jaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen be­schik­baar op de web­si­te van het Vati­caan maar hier­on­der plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Neder­lands. (deze AI vertaling kan onregel­ma­tig­he­den bevatten)

Wapen paus Franciscus

Paus Fran­cis­cus

Algemene Au­diën­tie

Woens­dag 2 april 2025

Omdat paus Fran­cis­cus in het zie­ken­huis ligt met een longontste­king is deze door de paus voor­be­reide tekst niet uit­ge­spro­ken maar moet wel als zodanig wor­den beschouwd.

Catechese­cy­clus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
II. Het leven van Jezus
De ont­moe­tingen 3.
Zacheüs
“Vandaag moet ik in jouw huis ver­blij­ven!” (Luc 19:5)

Beste broe­ders en zusters

Vandaag staan we stil bij de ont­moe­tingen van Jezus met figuren uit het Evan­ge­lie. Deze keer wil ik mij richten op Zacheüs: een episode die mij bij­zon­der dier­baar is, omdat ze een speciale plaats inneemt in mijn spi­ri­tu­ele reis.

Het Evan­ge­lie van Lucas stelt Zacheüs voor als iemand die reddeloos verloren lijkt. Mis­schien voelen wij ons soms ook zo: zon­der hoop. Maar Zacheüs zal ont­dek­ken dat de Heer al naar hem op zoek was.

Jezus kwam naar Jericho, een stad onder zee­ni­veau, gezien als een beeld van de onder­we­reld, waar Hij hen zoekt die zich verloren voelen. En in wer­ke­lijk­heid daalt de Verrezen Heer nog steeds af naar de onder­we­rel­den van vandaag: in oorlogs­ge­bie­den, in het lij­den van on­schul­digen, in het hart van moe­ders die hun kin­de­ren zien sterven, in de hon­ger van de armen.

Zacheüs is op een bepaalde manier verloren; mis­schien heeft hij ver­keerde keuzes gemaakt of heeft het leven hem in situaties gebracht waaruit hij moei­lijk kan ontsnappen. Lucas bena­drukt zijn kenmerken: hij is niet alleen een tolle­naar, iemand die belas­tingen int voor de Romeinse bezetters, maar zelfs hoofd van de tollenaren, alsof zijn zonde ver­dub­beld is.

Lucas voegt toe dat Zacheüs rijk is, wat sug­gereert dat hij rijk werd ten koste van anderen, door mis­bruik van zijn positie. Dit heeft gevolgen: Zacheüs voelt zich waar­schijn­lijk uit­ge­slo­ten, veracht door ieder­een.

Als hij hoort dat Jezus door de stad komt, wil Zacheüs Hem zien. Hij durft niet te dromen van een ont­moe­ting; kijken van een afstand zou genoeg zijn. Maar onze verlangens stuiten op obstakels: Zacheüs is klein van gestalte! Dat is onze reali­teit: we hebben beper­kingen waar­mee we moeten omgaan. En dan zijn er anderen die ons soms niet helpen: de menigte blok­keert Zacheüs’ zicht op Jezus. Mis­schien is het een soort wraak van hun kant.

Maar met een sterk verlangen geef je niet op. Je vindt een oplos­sing. Dat vraagt moed en schaam­teloos­heid; een beetje kin­der­lijke eenvoud en geen zorg om je imago. Zacheüs klimt als een kind in een boom. Het lijkt een goed uitkijk­punt, vooral om te kijken zon­der gezien te wor­den, ver­scho­len achter de takken.

Maar bij de Heer gebeurt altijd het on­ver­wachte. Jezus kijkt op als Hij dich­ter­bij komt. Zacheüs voelt zich ontdekt en verwacht mis­schien een publieke beris­ping. De mensen hoopten daar mis­schien op, maar wor­den teleur­ge­steld: Jezus vraagt Zacheüs on­mid­del­lijk naar bene­den te komen, bijna verrast hem in de boom te zien, en zegt: “Vandaag moet Ik in jouw huis ver­blij­ven!” (Lc 19:5). God gaat niet voorbij zon­der te zoeken naar wie verloren is.

Lucas bena­drukt de vreugde in Zacheüs’ hart. Het is de vreugde van iemand die zich gezien, erkend en vooral ver­ge­ven voelt. Jezus’ blik is er een van barm­har­tig­heid, niet van verwijt. Die barm­har­tig­heid ac­cep­teren we soms moei­lijk, vooral als God vergeeft wie wij het niet waard vin­den. We mopperen omdat we grenzen willen stellen aan Gods liefde.

In de scène thuis staat Zacheüs op na Jezus’ woor­den van ver­ge­ving, alsof hij opstaat uit een staat van dood. Hij belooft vier­vou­dig terug te geven wat hij gestolen heeft. Het is geen prijs voor ver­ge­ving - die is gratis - maar een verlangen om Degene na te volgen door wie hij zich geliefd voelde. Zacheüs verbindt zich niet uit dwang, maar omdat hij begrijpt dat dit zijn manier van lief­heb­ben is, gebaseerd op Romeinse wetten over diefstal en rabbijnse regels over boete. Hij is niet alleen een man van verlangen, maar ook van prak­tische stappen. Zijn doel is concreet, gewor­teld in zijn eigen ge­schie­de­nis: hij keek naar zijn leven en vond het start­punt voor zijn ver­an­de­ring.

Beste broe­ders en zusters, laten we van Zacheüs leren om de hoop niet te verliezen, zelfs als we ons buiten­ge­slo­ten of onveran­der­lijk voelen. Laten we ons verlangen om Jezus te zien voe­den en ons vooral laten vin­den door Gods barm­har­tig­heid, die ons altijd zoekt, in welke verloren situatie we ook zijn.


Gerelateerde nieuwsberichten

woensdag, 28 mei 2025Woensdagcatechese 28 mei 2025
woensdag, 21 mei 2025Woensdagcatechese 21 mei 2025
woensdag, 16 april 2025Woensdagcatechese 16 april 2025
woensdag, 9 april 2025Woensdagcatechese 9 april 2025
vrijdag, 28 maart 2025Woensdagcatechese 26 maart 2025
woensdag, 19 maart 2025Woensdagcatechese 19 maart 2025
woensdag, 5 maart 2025Woensdagcatechese 5 maart 2025
woensdag, 26 februari 2025Woensdagcatechese 26 februari 2025
woensdag, 19 februari 2025Woensdagcatechese 19 februari 2025
woensdag, 12 februari 2025Woensdagcatechese 12 februari 2025
woensdag, 5 februari 2025Woensdagcatechese 5 februari 2025
woensdag, 29 januari 2025Woensdagcatechese 29 januari 2025
woensdag, 22 januari 2025Woensdagcatechese 22 januari 2025
woensdag, 18 december 2024Woensdagcatechese 18 december 2024



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose