Boodschap voor Werelddag Migrant en Vluchteling

Zondag 29 september

gepubliceerd: maandag, 23 september 2024
Paus Franciscus bij het beeld van Timothy Schmalz op het Sint-Pietersplein: ‘Angels Unawares’

Op zon­dag 29 sep­tem­ber viert de Rooms-Katho­lie­ke Kerk de Wereld­dag van de Migrant en de Vluch­te­ling. Thema dit jaar is ‘God trekt mee met zijn volk’. Paus Fran­cis­cus schrijft hierover en ook de Neder­landse bis­schop­pen brengen bij gelegen­heid van deze dag een bood­schap naar buiten.

Zij onder­stre­pen een eer­dere oproep om ‘her­berg­zaam te zijn en om het hart te openen en royaal te zijn voor hen die door oorlog en ver­vol­ging op de vlucht zijn geslagen.’ De complete bood­schap luidt als volgt:

Nederlandse Bisschoppenconferentie

Woord van de Neder­landse bis­schop­pen bij de bood­schap van de paus
voor de Wereld­dag van de Migrant en de Vluch­te­ling 2024

Zondag 29 sep­tem­ber 2024

Sinds zijn verkie­zing in 2013 komt paus Fran­cis­cus on­ver­moei­baar op voor mensen in de marge. De diepste motivatie voor onze paus vormt de waar­dig­heid van iedere mens als schepsel van God. Die waar­dig­heid vormt een van de pijlers van het katho­liek sociaal denken.

De paus heeft een bij­zon­dere zorg voor mi­gran­ten en vluch­te­lingen. In zijn brief voor de Wereld­dag van de migrant en de vluch­te­ling 2024 (29 sep­tem­ber 2024) refereert de paus aan de uit­tocht van Israël onder lei­ding van Mozes uit de slavernij van Egypte. Evenals het volk Israël ten tijde van Mozes vluchten mensen vaak voor onder­druk­king, geweld en dis­cri­mi­na­tie. Veel vluch­te­lingen ervaren God tij­dens hun reis als gids en reis­ge­noot. Maar God is, naar Bijbels ge­tui­ge­nis, ook in de vluch­te­lingen te ont­dek­ken. Juist in mensen in de marge is het gelaat van Christus te zien. Jezus zegt in het evan­ge­lie: “Ik was vreem­de­ling en gij hebt Mij opgeno­men” (Mattheus 25,35).

In 2015 publi­ceer­den wij de brief Herberg­zaam Neder­land als een gelo­vi­ge motivatie om vluch­te­lingen te helpen. Wij vroegen mensen om hun hart te openen en royaal te zijn voor hen die door oorlog en ver­vol­ging op de vlucht zijn geslagen.

Vandaag willen wij die oproep opnieuw be­na­druk­ken. Naast oorlog en geweld kunnen ook klimaat­ver­an­de­ring en econo­mische omstan­dig­he­den ertoe lei­den dat mensen huis en haard verlaten om hun heil elders te zoeken. Wij weten dat rond migratie en de opvang van vluch­te­lingen in ons land ver­schil­lend wordt gedacht. Ook menig katho­liek heeft twee zielen in de borst. Er leeft angst en onzeker­heid over het aantal personen dat naar Neder­land komt en de draag­kracht van de Neder­landse samen­le­ving. Maar tege­lijk kennen wij de evan­ge­lische oproep om de naaste in de nood te helpen. In dit Woord spreken wij niet over arbeids- en studie­mi­gran­ten maar concentreren wij ons op vluch­te­lingen.

Als bis­schop­pen van Neder­land hebben wij de over­tui­ging dat ie­der­een die op Neder­landse bodem verblijft voldoende voedsel, een slaap­plaats en hygiëne nodig heeft. De bescher­ming van de waar­dig­heid van iedere mens is daarbij lei­dend.

Vluch­te­lingen hebben niet alleen rechten maar ook plichten. Van hen mag wor­den gevraagd mee te werken dat onze samen­le­ving niet ontwricht raakt maar een veilige plek voor allen blijft.

Van ons wordt een sterk moreel besef en krach­tige wil gevraagd om her­berg­zaam van hart te zijn. Onze creativi­teit wordt gevraagd om problemen van finan­ciële, tech­nische en or­ga­ni­sa­torische aard het hoofd te bie­den.

Wij geloven dat God zich in Christus onvoor­waar­de­lijk met ons verbon­den heeft. Deze god­de­lijke soli­da­ri­teit roept ons op om ook zelf solidair en her­berg­zaam te zijn, juist ook voor mensen op de vlucht.

De Rooms-Katho­lie­ke bis­schop­pen van Neder­land