Pelgrimsreis naar Hildegard

gepubliceerd: woensdag, 18 september 2024
Pelgrimsreis naar Hildegard

Van 15 t/m 20 sep­tem­ber is een groep van 46 personen op reis met het bisdom­blad ‘SamenKerk’ naar de Heilige Hildegard van Bingen. De groep bestaat uit lezers en niet-lezers van dit magazine, uit mensen van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam als ook van andere bis­dom­men en van andere chris­te­lijke kerken, maar allemaal geïn­te­res­seerd en verbon­den met deze bij­zon­dere vrouw en abdis. Som­mi­gen al vele jaren lang.

Maria Laach

Van Alkmaar via Am­stel­veen en Den Bosch ver­trok­ken we op zon­dag 15 sep­tem­ber naar het abdij­com­plex Maria Laach in Duits­land. We waren ruim op tijd om de vespers mee te vieren met de paters Bene­dic­tijnen in hun in 1093 gestichte abdij­kerk. De link met Hildegard is dat zij deze abdij kende. In het naast­ge­le­gen Seeho­tel werd deze zon­dag­avond een heer­lijk viergangenmenu geser­veerd. Het werd avond en het werd ochtend, dat was de eerste dag...

Naar ‘de beentjes...’

Maan­dag ging de reis ver­der naar Sint Hildegard van Bingen. Daar waar de rivieren Nahe en Rijn bij elkaar komen, staken we met de veer­boot over van Bingen naar Rüdesheim am Rhein. We bezochten er het Sint-Hildegard­kloos­ter voor een rond­lei­ding. De zusters hebben ook een mooie abdij­win­kel. Na afloop van het bezoek aan de abdij­kerk kreeg ie­der­een een zogeheten Hildegard­koekje, wat op basis van de ge­zond­heidskennis en krui­denleer van Hildegard van speltmeel met nootmuskaat, kaneel, kruidnagel, aman­de­len is gemaakt. Een koekje met smaak dus. Een vriendin van de reis­orga­ni­sa­tie had het op verzoek en speciaal voor deze reis gebakken!

De meesten liepen de heuvel af naar de kerk in Eibingen, waar de reliek­schrijn met ‘de beentjes van Sint Hildegard’ wordt bewaard. Ook hier werd een goede inhou­de­lijke toelich­ting gegeven. Daarna was er gelegen­heid om in het stadje Rüdesheim am Rhein wat te lunchen.

Het mid­dag­pro­gramma was een bezoek aan Klooster Eberbach. Dit voor­ma­lige cisterciënzer­kloos­ter gaf ons een goed beeld hoe het door Hildegard nabij de Nahe en Rijn gestichte klooster eruit zag met refter, kerk en (gemeen­schap­pe­lijke) slaap­zaal. Leuk detail: in dit klooster­com­plex is de film ‘In de naam van de roos’ met Sean Connery opgeno­men.

Terug in Eibingen vier­den we bij de reliek­schrijn de eucha­ris­tie aan de voor­avond van het Hildegards­feest. Om 19.00 uur klonken alle kerk­klok­ken in de omge­ving. Het was dit jaar voor het eerst dat in het bisdom Limburg (waar Rüdesheim en Eibingen onder vallen) alle paro­chie­kerken met het lui­den van de kerk­klok­ken de vigilie lieten klinken voor de feest­dag van Sint Hildegard. Wat een bij­zon­der idee!

Feest­dag van Sint Hildegard

Maan­dag­avond om 19.00 uur beier­den (in Duits­land kan je er geen ander woord voor gebruiken) de kerk­klok­ken om het Hildegard­feest in te lui­den. En ook van­och­tend om 7.00 uur klonken de fees­te­lij­ke kerk­klok­ken, dat het hier in Eibingen écht feest is vandaag. Want 17 sep­tem­ber, haar sterf­dag, vieren we dus haar ‘geboorte bij God’ (Dies Natalis) van Sint Hildegard, tevens haar ker­ke­lijke feest­dag, 845 jaar na haar sterf­dag.

Om tien uur was een pontificale hoog­mis met mgr. Michael Gerber, bis­schop van Fulda (waar H. Boni­fa­tius begraven ligt). We wer­den als groep van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam heel harte­lijk begroet door de plaat­se­lijke pastoor als door de bis­schop. Een zan­geres bracht met haar hel­dere stem en begeleid door haar harp lie­de­ren van Hildegard ten gehore. Het was een bij­zon­dere openlucht vie­ring. Na afloop liet de pastoor weten dat er dit jaar dui­de­lijk meer belang­stel­ling was voor deze Hildegard­dag. De bis­schop preekte over het belang van Hildegard voor de Kerk en de wereld van toen en van nu. Hij droeg voor het eerst een prach­tig handgemaakt kazuifel met op de achterzijde een kos­mische afbeel­ding, gerela­teerd aan visioenen van Hildegard.

Aan­slui­tend was er gelegen­heid om de relieken van Sint Hildegard te vereren. Daartoe waren twee deurtjes van de schrijn geopend, waar achter een venster daad­wer­ke­lijk ‘de beentjes van Sint Hildegard’ te bezich­tigen waren. Bij­zon­dere momenten voor ie­der­een. In de tuin ston­den picknicktafels voor onze groep klaar voor een heer­lijk soep (met door Hildegard geprezen ingrediënten) en broodjes, ‘Kaffee und Kuchen’.

In de mid­dag was er een pro­ces­sie met de reliek­schrijn door Eibingen. De vrouwe­lijke dominee van het lokale zie­ken­huis en hospice hield een per­soon­lijke preek over inner­lijke kracht. Aan deze pro­ces­sie deden ook meer­dere zusters van het Hildegard­kloos­ter mee, waar­on­der de abdis die met staf liep. Dat komen we in Neder­land niet tegen. We liepen bijna allemaal mee met de pro­ces­sie door de met vlaggen versierde straten van Eibingen. Onze feest­dag sloten we af in het klooster met de door de zusters wer­ke­lijk prach­tig gezongen vespers met ook een Hildegard­lied.

Heel bij­zon­der bij de vie­rin­gen vandaag waren de twee gebarentolken voor een grote groep doven en slecht­ho­ren­den. Ook onze pelgrims keken naar hen om het ge­spro­ken Duits beter te begrijpen. De tolken ver­taal­den de woor­den van alle sprekers en zelfs de lie­de­ren wer­den op een bij­zon­dere wijze ver­beeld, waarbij vooral de zielstaal sprak.

Vandaag had­den we een jarige in ons mid­den: kape­laan Peter Piets (werk­zaam in Enkhuizen e.o.). We hebben voor hem gezongen bij het ontbijt. Er lag een stapel felici­ta­tie­kaarten voor hem klaar, die een pa­ro­chi­aan ij de mensen had ingezameld. Verder ont­ving hij van de pastoor van Eibingen een doek die de Hildegardreliek had aan­geraakt. Ook had­den we voor hem als groep nog twee boeken cadeau. Een fees­te­lij­ke ‘dies natalis’ was het voor hem op deze feest­dag van Hildegard.