Hildegardmiddag Amsterdam

Zaterdag 14 september - 14.30 uur - Hofkerk Amsterdam

gepubliceerd: zondag, 1 september 2024

Hildegard van BingenDe laatste jaren is er veel aan­dacht voor Hildegard van Bingen (1098-1179), niet in de laatste plaats van­wege de film ‘De beentjes van Sint Hildegard’ (2020) of de pau­se­lijke erken­ning als Kerklerares in 2012. Deze mid­del­eeuwse abdis was een veelzij­dige vrouw.

Hildegard­mid­dag met Kitty Bouwman

De ‘Hofkerk’ (Linnaeushof 94, Am­ster­dam | www.hof­kerk.amster­dam) or­ga­ni­seert op zater­dag 14 sep­tem­ber vanaf 14.30 uur een mid­dag over het leven, de visioenen en de muziek van H. Hildegard van Bingen. Kitty Bouwman geeft een inlei­ding over deze bij­zon­dere vrouw en abdis.

De vrouwenschola ‘Jubilemus Domino’ o.l.v. Catharina Bonsel zingt enkele lie­de­ren van Hildegard.

De mid­dag wordt af­ge­slo­ten met een een­vou­dige maal­tijd (ad € 7,50).

Info en aanmel­ding

• Vertrek naar huis

Lezers­reis

Naar de beentjes van Sint Hildegard

Hildegard werd geboren in een groot adellijk gezin. Op jonge leef­tijd trad zij toe tot een vrouwen­ge­meen­schap behorende onder de abt van een Bene­dic­tijner (mannen)klooster. In 1136 legde ze haar kloostergeloften af. Na haar verkie­zing tot overste nam ze het besluit, onder meer van­wege de grote toename van novicen, om nabij Bingen aan de Rijn een nieuw (vrouwen)klooster te stichten, onder haar verant­woor­de­lijk­heid als abdis.

Van 15-20 sep­tem­ber or­ga­ni­se­ren we een lezers­reis van het bisdom­blad ‘SamenKerk’ naar de beentjes van Sint Hildegard. Een mooie gelegen­heid om nader kennis met haar te maken.

We bezoeken plekken in de nabij­heid van Bingen, be­lang­rijk in het leven van Hildegard. Zo maken we nader kennis met deze bij­zon­dere vrouw. Op 17 sep­tem­ber vieren we met de zusters van haar klooster en de vele pelgrims de feest­dag van H. Hildegard.

Gaat u mee met een vijf­daag­se lezers­reis van zon­dag 15 t/m vrij­dag 20 sep­tem­ber naar ‘de beentjes van Sint Hildegard? We bezoeken op de heenreis Maria Laach en op de terugreis sluiten we af in Mariaoord Kevelaer (O.L.V. Troos­te­res van de Bedroef­den).

Er zijn nog enkele plaatsen vrij!

Geef u snel op. Klik hier voor meer in­for­ma­tie, de bro­chu­re en hoe u zich kunt opgeven.