Bisdom Haarlem-Amsterdam










Sint Hildegard en haar goddelijke muziek

gepubliceerd: vrijdag, 19 juli 2024

De laatste jaren is er veel aan­dacht voor Hildegard van Bingen (1098-1179), niet in de laatste plaats van­wege de film ‘De beentjes van Sint Hildegard’ (2020) of de pau­se­lijke erken­ning als Kerklerares in 2012. Deze mid­del­eeuwse abdis was een veelzij­dige vrouw.

Hildegard van Bingen. Haar naam klinkt niet alleen voor ons mensen van de eenen­twin­tigste eeuw bekend. In haar eigen tijd, de twaalfde eeuw, was zij in kringen rond de paus en in haar thuisland langs de Rijn ook een bekend­heid. Hildegard heeft in haar lange leven - zij is 81 jaar gewor­den - boeken ge­schre­ven over haar visioenen, maar ook over hoe je het beste met voe­ding kon omgaan en wat je wel en niet moet eten als je aan aandoe­ningen lijdt. Een vorm van geneeskunde zou­den wij nu zeggen.

Daar­naast was zij met een groep vrouwen uit het dubbel­kloos­ter (een mannen­deel en een deel voor vrouwen in slot) van de Disibo­den­berg ver­trok­ken om een eigen plek te stichten: waar de Nahe de Rijn in stroomt bij Bingen, stichtte zij een tweede klooster, aan de over­kant van de Rijn in Eibingen.

Brieven en preken

Alsof dat nog niet genoeg was, schreef zij einde­loze brieven aan mensen die haar om raad vroegen, maar ook poli­tieke en reli­gi­euze hoog­waar­dig­heidsbekle­ders kon­den gevraagd en onge­vraagd op haar mening rekenen.

Van paus Eugenius III had Hildegard toestem­ming gekregen om in het open­baar, dus buiten de muren van haar kloosters, te spreken over geloof en geloofs­zaken. Dat was iets ongekends voor een vrouw van haar tijd. Ook al was zij abdis van haar kloosters en had zij als volgeling van de Regel van Bene­dic­tus belooft zo veel moge­lijk op één plek te blijven, toch ging zij met enige regelmaat op pad om met anderen over God en reli­gi­euze zaken te praten. In de grotere ste­den rond haar, zoals Mainz, heeft zij zeer waar­schijn­lijk publieke­lijk aan ver­kon­di­ging gedaan.

Als muziek in de oren

Lezersreis naar Hildegard van Bingen

Lezers­reis naar Hildegard van Bingen

SamenKerk maakt een zes­daag­se reis van 15 t/m 20 sep­tem­ber naar ‘de beentjes van Sint Hildegard’. We bezoeken be­lang­rijke plekken uit haar leven. Op 17 sep­tem­ber vieren we het feest met de zusters in het door haar gestichte klooster. We maken ook een reisje langs de Rijn en bezoeken de Loreley en sluiten de reis af in Mariaoord Kevelaer. Half april is meer bekend over dit reisaanbod (pro­gram­ma en kosten). Heeft u in­te­res­se, download de flyer of mail SamenKerk zodat u de bro­chu­re direct krijgt toe­ge­stuurd

Schrijven, ver­kon­di­gen, kloosters stichten én runnen, reli­gi­euze als poli­tieke lei­ders haar ideeën mee­ge­ven, het was slechts een deel van waar Hildegard zich allemaal mee bezig hield. Door haar visioenen stroomde er niet alleen woor­den door Hildegards hoofd. Alles wat zij ‘schouwde’ (zo noemde Hildegard dat wat ze zag in de visioenen), zette ze ook om in creatieve vormen. Hildegard schreef een muziek­stuk, wat wij nu een opera zou­den noemen, een verhaal geheel ver­teld op muziek. Ze schreef ook poëzie, die zij even­eens op muziek zette. Met de woor­den en de klanken wilde ze anderen helpen om zich ook te verbin­den met het god­de­lijke, wat Hildegard in haar visoenen schouwde.

Wij noemen Hildegard een com­po­niste en zelfs een van de eerste vrouwe­lijke com­po­nisten ooit. Na­tuur­lijk waren er ook andere muzikale vrouwen vóór en na Hildegard, maar van hen zijn of geen muziek­stukken bewaard ge­ble­ven of zij zijn niet toege­schre­ven aan een vrouwe­lijke com­po­nist, waardoor hun werk of naam vergeten is geraakt. Hildegard is daar­mee ook hierin een uit­zon­de­ring. Haar werk in bewaard ge­ble­ven en is onder haar eigen naam bekend gewor­den en doorge­ge­ven. Eerst in haar eigen kloosters, later ook daar­bui­ten.

Groot muzikaal bereik

De teksten van Hildegard zitten vol beeld­spraak, zoals we die ook uit de visioenen kennen. In onze oren kan dat wat omslach­tig klinken, maar voor Hildegard was het be­lang­rijk om het god­de­lijk onnoem­ba­re toch te proberen te benoemen.

De muziek die Hildegard goed kende, was het Gre­go­ri­aans. Zo compo­neerde zij ook haar muziek, die zij bij­voor­beeld tij­dens het getij­den­ge­bed liet zingen. Dat zal niet altijd mak­ke­lijk geweest zijn voor de vrouwen in haar kloosters, want Hildegard had de muzikale gewoonte om een heel groot stembereik te gebruiken. Iemand die haar muziek wil zingen, moet - let­ter­lijk - veel noten op haar zang hebben. Veel ver­schil­lende toonlad­ders, van laag tot hoog. Dat vraagt scholing en vooral veel oefenen. Niet alle vrouwen zullen de toch wel veeleisende en soms moei­lijke muziek van Hildegard hebben kunnen zingen.

Tekst en melodie

De meeste Gre­go­ri­aanse gezangen had­den Bijbelse teksten in het Latijn als uitgangs­punt. Er wer­den niet zomaar nieuwe teksten op muziek gezet. Hildegard maakte daar­en­te­gen nieuwe teksten, met reli­gi­euze inhoud en zeker ook Bijbelse ver­wij­zingen. Het waren geen let­ter­lijke citaten, wat tot dan toe wel de stan­daard was.

Gre­go­ri­aans zingen heeft als kenmerk dat het een vaste, eenstemmige melodie heeft. Je zou kunnen zeggen dat die altijd op dezelfde vloeiende manier ‘beweegt’. Dat is geen wille­keur, de muziek staat in dienst van de woor­den, van de bete­ke­nis van de tekst. Het verloop van de melodie kan zo de bete­ke­nis van de tekst ver­ster­ken en woor­den oplichten, die be­lang­rijk wor­den geacht. De melodie lijkt zich steeds omhoog te bewegen, waar de klank een vol­heid bereikt die ver­wijst naar de god­de­lijke inhoud. De muziek ver­wijst naar en vereert God, zou­den we kunnen zeggen.

Muziek ter ere Gods

Dit principe han­teert Hildegard ook. Haar muziek ver­wijst naar en vereert God. De melodie moet helpen om in klank ook het god­de­lijke dich­ter­bij te brengen, of om het men­se­lijke te overstijgen. De hymnes en de lofzangen van Hildegard zijn gericht in woord en klank op God. Ze bena­drukt woor­den die zij be­lang­rijk vindt door lettergrepen van veel noten te voor­zien. Die noten bewegen in een vloeiende lijn.

Bij muziek ging het niet om het genieten (zoals wij muziek ervaren), neen, het was een lof­lied op God. In het dage­lijkse gebedsleven van de kloosters wordt veel gezongen, vooral psalmen. Door deze te zingen wor­den de woor­den kracht bij­ge­zet om zich zo te concentreren op de bete­ke­nis ervan.

Loven, eren en verbin­den, dat is wat de muziek in het koor­ge­bed moet doen en dat is wat Hildegard heeft ge­pro­beerd te bereiken met haar manier van klanken en woor­den samen­voe­gen.

Hildegard heeft ooit eens gezegd dat ook haar teksten en muziek niet van haar zelf kwamen, maar dat de bron het ‘Levende Licht’ was, dat engelen het haar aanreikten. Zij was slechts ‘de bazuin van het Levende Licht’.

Naar muziek van Hildegard luis­te­ren

Er zijn op Youtube vele muziekvertol­kingen te vin­den van muziek die Hildevard van Bingen heeft gecompo­neerd. Hier­on­der hebben we er een paar geselec­teerd.

De Spiritu Sancto

O ignis Spiritus paracliti

Caritas abundant in Omnia


Gerelateerde nieuwsberichten

vrijdag, 21 juni 2024Lezersreis naar Hildegard van Bingen
donderdag, 20 juni 2024Sint Hildegard
maandag, 27 mei 2024De erfenis van Hildegard Fotoreportage
dinsdag, 14 mei 2024Hildegard van Bingen Fotoreportage



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose