Lezersreis naar Hildegard van Bingen

Zondag 15 t/m vrijdag 20 september

gepubliceerd: vrijdag, 21 juni 2024

De laatste jaren is er veel aan­dacht voor Hildegard von Bingen, niet in de laatste plaats van­wege de film ‘De beentjes van Sint Hildegard’ uit 2020 of de pau­se­lijke erken­ning als Kerklerares in 2012.

Deze mid­del­eeuwse abdis (1098-1179) geldt als eerste ver­te­gen­woor­digster van de Duitse mid­del­eeuwse mys­tiek. Ze hield zich bezig met filo­so­fie, theo­lo­gie, kosmo­lo­gie, poëzie, plantkunde, taalkunde. Daar­naast compo­neerde zij muziek, die vaak te be­luis­te­ren is op de radio en in concertzalen. Een veelzij­dige vrouw met invloed tot op vandaag.

Hildegard werd geboren in een groot adellijk gezin. Op jonge leef­tijd trad zij toe tot een vrouwen­ge­meen­schap behorende onder de abt van een Bene­dic­tijner (mannen-) klooster. In 1136 legde ze haar kloostergeloften af. Na haar verkie­zing tot overste nam ze het besluit, onder meer van­wege de grote toename van novicen, om nabij Bingen aan de Rijn een nieuw (vrouwen)klooster te stichten, onder haar verant­woor­de­lijk­heid als abdis.

De reis

Pro­gram­ma

Zondag 15 sep­tem­ber 2024

• Vertrek vanaf de opstap­plaatsen
  • Over­nach­ting bij Abdij Maria Laach

Maan­dag 16 sep­tem­ber 2024

• Bezoek klooster St. Hildegard
  • Bezoek ‘beentjes van St. Hildegard’
  • Bezoek klooster Eberbach

Dins­dag 17 sep­tem­ber 2024

(sterf­dag H. Hildegard)

• Hildegard­feest vieren met de zusters van het klooster St. Hildegard

Woens­dag 18 sep­tem­ber 2024

• Bezoek aan Disibo­den­berg
  • Bezoek aan Bermersheim

Donder­dag 19 sep­tem­ber 2024

• Bezoek aan Mainz

Vrij­dag 20 sep­tem­ber 2024

• Eucha­ris­tie­vie­ring in Kevelaer
  • Vertrek naar huis

Van 15-20 sep­tem­ber or­ga­ni­se­ren we een lezers­reis van het bisdom­blad ‘SamenKerk’ naar de beentjes van Sint Hildegard. Een mooie gelegen­heid om nader kennis met haar te maken.

We bezoeken plekken in de nabij­heid van Bingen, be­lang­rijk in het leven van Hildegard. Zo maken we nader kennis met deze bij­zon­dere vrouw. Op 17 sep­tem­ber vieren we met de zusters van haar klooster en de vele pelgrims de feest­dag van H. Hildegard.

Gaat u mee met een vijf­daag­se lezers­reis van zon­dag 15 t/m vrij­dag 20 sep­tem­ber naar ‘de beentjes van Sint Hildegard? We bezoeken op de heenreis Maria Laach en op de terugreis sluiten we af in Maria-oord Kevelaer (O.L.V. Troos­te­res van de Bedroef­den).

De tou­ringcar vertrekt zon­dag 15 sep­tem­ber vanaf twee (of drie) opstap­plaatsen in Noord-Holland en één nabij ’s-Hertogen­bosch. Deze locaties wor­den nog gekozen.

Geef u snel op - Er is plek voor 60 personen.
Aanmel­den kan tot 20 au­gus­tus.

Meer in­for­ma­tie

foto: Moguntiner