Sint Hildegard
Een aardse vrouw verbonden met het hemelse licht
De laatste jaren is er veel aandacht voor Hildegard van Bingen (1098-1179), niet in de laatste plaats vanwege de film ‘De beentjes van Sint Hildegard’ (2020) of de pauselijke erkenning als Kerklerares in 2012. Deze middeleeuwse abdis was een veelzijdige vrouw.
Hildegard van Bingen is een van de meest tot de verbeelding sprekende heiligen. Zij wordt in veel verschillende kringen bewonderd. Voor sommige is zij een mystica, die grootste Bijbelse en theologische visioenen had, die nu nog steeds spreken over God, de Schepping en mensen. Voor anderen is zij een dichteres en componiste, die met haar meerstemmige composities de relatie tussen hemel en aarde bezingt alsof het engelenkoren zijn. Voor weer anderen is zij een grootheid op het gebied van gezondheidszorg en voeding door haar geschriften over het gebruik van planten, en soms ook dieren, voor een gezonde balans tussen lichaam en geest en hoe je kwalen kunt oplossen.
Naast haar geschriften over haar visioenen, haar muziek en haar ‘voedingsleer’ had Hildegard de leiding over twee kloosters. Ze was een vrouw met een indrukwekkend internationaal netwerk van de ridder om de hoek tot de keizer en de paus. Hildegard werd gevraagd om te komen spreken in kathedralen en zij was niet bang om haar gezag te gebruiken in confrontaties, ook als haar positie er niet beter van werd. Sint Hildegard was een veelzijdige, intrigerende vrouw, die leefde in de twaalfde eeuw in het gebied waar de Rijn en de Nahe samenkomen.
Adellijk gezin
Van Hildegard is geen exacte geboortedatum bekend. Haar geboortejaar is zeer waarschijnlijk 1098. Ze werd als tiende kind in een groot gezin geboren. Haar vader was van adel, al zijn ook hier de geschiedschrijvers het niet precies eens over de ‘rang’. Op jonge leeftijd - sommigen zeggen dat ze 8 jaar oud was, anderen 10 jaar - ging Hildegard met Jutta von Sponheim mee naar het Benedictijnerklooster op de Disibodenberg. Daar leefden een grote mannengemeenschap en een kleine vrouwengemeenschap (in een slotklooster) naar de Regel van de Heilige Benedictus. Jutta von Sponheim was de abdis van dit vrouwenklooster. Als jong meisje leerde Hildegard er Latijn, het interpreteren van de psalmen en andere Bijbelteksten en de Regel van Benedictus, het zingen van de getijden, enzovoort. Na de dood van Jutta von Sponheim werd Hildegard in 1136 de nieuwe abdis van dit een zelfvoorzienend slotklooster.
Visioenen
Hildegard had van jongs af aan visioenen. Haar kijk op de wereld was daardoor anders dan die van andere mensen. Zij wist en zag dingen, die anderen niet zagen. Het leerde haar ook kennis voor zich te houden om geen gedoe te veroorzaken. Nadat zij abdis was geworden, zo beschrijft Hildegard het zelf, leek het alsof de visioenen niet meer in het verborgene wilde blijven, alsof ze nu naar buiten gebracht moesten worden. Vanaf dat moment, Hildegard was ongeveer 42 jaar oud, dicteerde zij alles was zij zag en ervaarde aan haar secretaris, die het opschreef. Een deel van haar visioenen stuurde zij aan een theologische grootheid uit haar tijd, Bernardus van Clairvaux, die ze aan paus Eugenius III voorlegde om goedkeuring te krijgen. Beide mannen waren onder de indruk en gaven groenlicht aan Hildegard om te blijven schrijven en te blijven uitdragen wat zij zag.
Voor Hildegard waren haar visioenen een alles omvattende ervaring. Zij omschrijft ze als een zien van de werkelijkheid, maar dan met een andere manier van zien dan met haar gewone ogen. Zien en weten gingen daarbij voor haar hand in hand. Zelf heeft ze haar visioenen nooit als extases beschreven, meer als een innerlijk diep weten. Dat diepe weten kwam, aldus Hildegard, door wat zij noemt het ‘Levende Licht’. Dat is de kern van alles, daar komt alles wat geschapen en ongeschapen is samen, daar vindt en ervaart zij God.
Vanuit die ervaring van het Levende Licht, deed Hildegard de dingen die zij deed. Zij verwijst er heel vaak naar als bron, als levenskracht, als inspiratie. Haar muziek is een uiting van haar verbondenheid met het Levende Licht. Zij probeerde in klank en poëzie te vangen en te vertolken wat zij ervaren had, zodat ook anderen zich met dat Levende Licht zouden kunnen verbinden.
Een sterke vrouw
Deze veelzijdige vrouw stierf op 17 september 1179. In moderne woorden kunnen wij haar een manager noemen, een vrouw met een goede neus voor netwerken en pr. Zij was een vrouw die niet naar deelonderwerpen keek, maar naar de samenhang van de schepping, waar zij onderdeel van was. Muziek was net zo nodig als goede voeding. Het gebed en de stilte waren net zo nodig als het fysieke werken en de dialoog met mensen om haar heen. Ze was niet bang om de grote der aarde aan te spreken op waar zij de mist in gingen tegenover de richtlijnen van God en tegelijkertijd had ze aandacht voor wie er bij haar aan de poort kwam voor een bord eten.
Dit artikel is overgenomen uit bisdomblad SamenKerk van juni 2024
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
zaterdag, 21 september 2024 | Pelgrimsreis naar Hildegard - Deel II | |
donderdag, 19 september 2024 | Gebedsviering | |
woensdag, 18 september 2024 | Pelgrimsreis naar Hildegard | |
maandag, 2 september 2024 | Hildegard van Bingen als bazuin van het levende licht | |
zaterdag, 17 augustus 2024 | Laatste kans om mee te reizen naar Hildegard | |
vrijdag, 19 juli 2024 | Sint Hildegard en haar goddelijke muziek | |
vrijdag, 21 juni 2024 | Lezersreis naar Hildegard van Bingen | |
maandag, 27 mei 2024 | De erfenis van Hildegard | |
dinsdag, 14 mei 2024 | Hildegard van Bingen |