Dierendag in de kathedraal
Parochies en kerken zijn erfgoed- en schatbewaarders. De gebouwen zijn in een bepaalde stijl opgetrokken. In iedere kerk zijn er kunstschatten: van een glas-in-loodraam tot een heiligenbeeld, van liturgische voorwerpen tot aan kunst met een grote K. SamenKerk opent voor u een klein kiertje van deze schatkamer.
Het scheppingsverhaal in Genesis vertelt hoe God op de vijfde dag de vissen in het water, de vogels in de lucht en de dieren op aarde schiep. Het is sinds de vroege Middeleeuwen door kunstenaars vaak gebruikt om een christelijke boodschap over te brengen.
In de Sint-Bavokathedraal in Haarlem zijn ook veel dieren aanwezig. In het nieuwste kunstwerk (een mozaïek boven het hoofdportaal van Gijs Frieling) draagt de Goede Herder een verloren schaap op zijn schouders.
In een ander werk van Frieling, de brandende braambos, zien we Mozes met zijn kudde, die uit schapen en geiten bestaat. Vrij nieuw zijn de glas-in-loodramen naar ontwerp van Jan Dibbets met de symbolen van de evangelisten Marcus, Lucas en Johannes (resp. een leeuw, een os en een adelaar). Niet goed zichtbaar maar wel te bewonderen voor wie naar boven klimt naar het orgelbalkon, een aantal fraai uit hout gesneden dierenkoppen op de balustrades, ontworpen door de architect van de kerk, Joseph Cuypers. We zien onder andere een olifant met een lange slurf, een uil, een ezel en een ram. Kortom, zoveel, dat we ons hier moeten beperken.
Bij het betreden van de kerk valt die aanwezigheid van dieren misschien niet meteen op. Daarom worden er hieronder een aantal heel bijzondere dieren uitgelicht.
Slak en slangen
Ingrid Henkemans is erfgoedspecialist van Museum Catharijneconvent en inventariseert en adviseert de kerken van het Bisdom Haarlem-Amsterdam.
Het monumentale koperen koorhek is in 1909-1911 ontworpen en uitgevoerd door beroemde edelsmid Jan Brom. Voor het ontwerp vroeg bisschop Augustinus Callier Brom een ontwerp te maken dat op symbolische wijze het gebed ‘dat als wierook voor de troon van God opstijgt’ (Psalm 141,2) verbeeldt. In het ontwerp heeft de edelsmid Exodus 30,34-36 als inspiratiebron gebruikt. We zien twee mirrebomen - waar wierook uit gewonnen wordt - met vertakkingen en fijne blaadjes aan de uiteinden. Daartussen zijn bloemen van de galbanum geplaatst, waarmee hars wordt gemaakt. De takken zijn met elkaar verbonden door kronkelende slangen, die het Kwaad verbeelden. Ze vluchten als het ware voor de wierook en dus de gebeden van de gelovigen. Tussen de takken en bladeren kruipt hier en daar een onyxslak omhoog. Deze slak verwijst naar de tekst in Exodus 30,34: God reikt Mozes een recept aan voor aangenaam geurend reukwerk.
Draken
In de Sacramentskapel zijn centraal in het koperen hek en in het deurtje van de communiebank twee met elkaar vervlochten draken verwerkt door Jan Brom. De draken verliezen hun kracht door het aanschouwen van het kruis en storten als het ware ter aarde. Draken komen ook voor in de grote kandelaars, die Brom ontwierp voor het hoogaltaar. De poten daarvan bestaan uit draakjes die niet tegen het licht kunnen en wegvluchten. Het licht van Christus overwint!
Ingrid Henkemans
Bestiaria
Vanaf de dertiende eeuw kwamen bestiaria steeds meer in zwang. In deze boeken werden veelvoorkomende en exotische dieren, maar ook fabeldieren, planten en stenen beschreven. Hun eigenschappen werden opgesomd, vaak gecombineerd met een moraliserende boodschap.
Zo werd in dergelijke boeken over de leeuw geschreven dat hij met zijn staart zijn sporen uitwist net zoals Christus zijn goddelijke natuur voor de joden verborg hield. En dat een leeuw een doodgeboren jong baart en het tot leven likt, dacht men, net als Christus, die de mens opwekt tot het eeuwig leven. En men dacht ook dat een leeuw met zijn ogen open sliep, net zoals Christus de kruisdood overwonnen heeft en zijn ogen weer opende.
In onze tijd worden aan dieren natuurlijk niet meer dit soort eigenschappen toegedicht. Wél worden ze nog altijd gebruikt om een symbolische betekenis of moraal over het voetlicht te brengen. Dat is ook het geval in de Sint-Bavokathedraal.