Do’s en don’ts voor uw parochie
Om aantrekkelijk te worden voor millennials
Millennials zijn jongeren geboren tussen 1980 en 2000, dus in de leeftijdscategorie van 19 tot en met 39 jaar. Een groep die merkt dat het aanbod van de katholieke kerk niet altijd toereikend is. Wij vonden een aantal praktische do’s en don’ts om hen beter onderdeel te laten zijn van de kerkgemeenschap.
Het is niet de totale oplossing maar een mooie stap om met de parochie te zetten om millennial-vriendelijker te worden.
Plan geen dagelijkse Missen alleen voor gepensioneerdenVaak zijn er alleen dagelijkse Missen na 8 uur ’s ochtends, waarmee de parochie uitstraalt: ‘Wij willen niet dat werkende mensen onze Mis bijwonen’. |
Plan een Heilige Mis zodanig dat ook werkende en studerende mensen aanwezig kunnen zijnWanneer een parochie bereid is om één of meerdere dagelijkse Mis(sen) of een middagmis voor deze millennials in te plannen, leeft het zijn eigen boodschap uit: “Wij willen ons aanpassen om aan een behoeften te voldoen of om een kans te creëren, in plaats van vast te houden dat zij offers moeten brengen voor de onze.” Bonustip van millennials: Plaats een schema van de Mistijden bovenaan je Facebookpagina, met name tijdens speciale tijden zoals de Goede Week. |
Laat de mogelijkheden om dienstbaar te zijn niet de koninkrijkjes van oudere generaties wordenMillennials willen zich ook inzetten voor de gemeenschap, maar vaak worden de plekken opgevuld door oudere mensen die zich niet kunnen inbeelden om dingen anders te doen dan voorheen. Jongeren willen geen parochieblaadje rondbrengen, want die lezen ze zelf ook niet. Of verkopen niet graag koekjes, want dat doen kinderen. Jongeren willen meedenken in de kern van de organisatie, koster zijn, of hun expertise en kennis inzetten voor de gemeenschap. |
Maak de kerk een plek waar millennials hun gemeenschap kunnen dienenEen van de grote voordelen van lidmaatschap van de kerk is dat het als een soort tegengif dient voor de egocentrische en isolerende sociale mediacultuur. Religie verbindt je niet alleen met God, maar verbindt je ook met je gemeenschap door anderen te dienen. “Als kerken millennials willen houden, moeten ze ‘de sleutels van de auto geven’ en hen toestaan om gelegenheden voor parochiediensten te creëren die passen bij hun mogelijkheden en beschikbaarheid.” |
Bied niet slechts één uur per week biechtgelegenheid aanMillennials ervaren het sacrament van de biecht als een sacrament speciaal voor hen gemaakt. Het stelt hen in staat om zich te concentreren op hun unieke persoonlijke levensverhaal en hoe dat raakt aan God en de wereld. Maar voor werkende mensen is het moeilijk om te biechten op een zaterdag, de dag waarop al hun boodschappen ook moeten gebeuren. Voor degenen met kinderen is dat nog moeilijker. |
Bied vaker en ‘s avonds biechtgelegenheid aanAls de kinderen op bed liggen, tijdens een vrije avond of nog even voor de vergadering van vanavond begint, is er ruimte bij millennials. Biedt het sacrament eventueel aan in combinatie met een Mis of een aanbiddingsmoment. Het liefst dagelijks of een aantal keer per week. En als u denkt: ‘maar die tijd hebben we niet?’. Dan is het misschien goed om na te denken welke dingen daadwerkelijk de levensvatbaarheid van uw parochie toekomst geven. |
Bied niet alleen groepjes aan voor oudere mensenIn veel parochies zijn er groepjes specifiek voor, ouderen, zoals knutsel- of kaartgroepen, oudere gebedsgroepen of koren. |
Sta toe dat jonge mensen hun stijl gemeenschap creërenBied een zondagavondmis aan met daarna een potluckdinner. Dat is iets waar jongeren op afkomen en tegelijkertijd ook interessant kan zijn voor het hele gezin, voor alle leeftijden. |
Probeer niet hip te zijnWanneer oudere mensen proberen contact te leggen met jongeren, is het gevaar dat ze snel invullen wat jongeren willen zonder dat ze dat eigenlijk goed weten. Als we beter nadenken over wat ons aantrok toen wij jong waren, zouden we nu ook beter kunnen begrijpen wat jongeren willen. Hoe keken wij toen tegen ouderen van toen aan en met welke houding inspireerde zij ons of juist niet. Hip proberen te zijn, met hippe activiteiten en bezigheden raakt de jongeren niet als het niet echt is wie we zijn als kerk. |
Wees authentiekMillenials willen authenticiteit en een kerk die uitstraalt wat die is. Steeds meer jongeren binnen de kerk houden van Eucharistische aanbidding, devotie en traditie die de kerk van vroeger uit meeneemt. (Maak deze dingen beschikbaar buiten werktijden!). |
SamenvattingProbeer niet te zijn wie je niet bent - wees wie je bent, en maak het beschikbaar voor iedereen. |
Bron
Bron van deze Do’s en Don’ts is een artikel van Tom Hoopes op Aleteia:
Op de website van het jongerenpastoraat staat de volledige vertaling van het artikel: