Jongeren ontmoeten de wereldkerk

gepubliceerd: woensdag, 23 januari 2019

Ont­moe­ten pa­ro­chie

We ontbijten niet in onze gast­ge­zinnen, maar ge­za­men­lijk met alle Neder­lan­ders bij de pa­ro­chie. Dat betekent dat we alleen bij onze gast­ge­zinnen slapen en ver­der geen tijd met hen door­bren­gen.

Desondanks had­den we een lekker ontbijt van de Pio Pio, een soort KFC. We moesten er lange tijd op wachten wat we goed gebruikt hebben voor een deel­groep­mo­ment. We hebben onze erva­ringen en de evan­ge­lie­le­zing van de dag be­spro­ken.

De gast­ge­zinnen zijn in ma­te­ria­lis­tische zin armer dan het voor­gaande gast­ge­zin, maar dat betekent niet dat ze gees­te­lijk niet rijk zijn. Zoals we nu gewend zijn kregen we weer een aantal tra­di­tio­nele dansen te zien. Ondanks de vermoeid­heid die toeslaat hebben we ons best gedaan om er een feestje van te maken.

Nieuw metro­sta­tion

Speciaal voor ons is er een metro­sta­tion gebouwd. Als proefkonijnen ver­trok­ken we na het gedans met de nieuwe metro die reeds vijf dagen open is. Alles verliep goed alleen de overstap was wat omslach­tig. We moesten buitenlangs van het ene gebouw naar het andere gebouw.

Ont­moe­ten wereld­kerk

Om vijf uur was de ope­nings­mis met de bis­schop van Panama­stad. Voor het eerst waten we met de tien­dui­zen­den pelgrims vanuit de hele wereld bij elkaar. Bij­zon­der om zo massaal aanwe­zig te zijn. Tot onze verba­zing kwamen we in ons vak onze vrien­den uit Soná tegen (waar ons voor­pro­gramma was).

Bis­schop José Domingo preekte over hoe je in elke situatie heilig kan zijn ongeacht geslacht, leef­tijd of inkomen. Daarbij noemde hij als voor­beel­den de patroon­hei­ligen van de Wereld­jon­ge­ren­da­gen zoals o.a. Don Bosco, José Sanchez del Rio en Oscar Romero. Met name werd Maria als grote voor­beeld van de bereidwillig­heid genoemd. De Paus wil haar speciaal naar voren schuiven zoals ook terug­komt in het thema van de WJD: “Zie de dienst­maagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord”.

In de laatste woor­den van de Mis bena­drukt bis­schop José nog eens dat we als jon­ge­ren aan een nieuwe wereld en nieuwe kerk kunnen bouwen en dat die nieuwe wereld moge­lijk is.

Carolien Hoogen­boom