Dossier Laudato Si’

Dossier van nieuws­berichten over de en­cy­cliek Laudato Si’, de en­cy­cliek van paus Fran­cis­cus over milieu en een humane eco­lo­gie.
Hulp voor kerkvergroeners
Zaterdag 20 april - 10.30 uur - Sint-Janscentrum Den Bosch
nieuws - maandag, 4 maart 2024
De Laudato Si’ Alliantie Neder­land or­ga­ni­seert een onder­steu­nings­dag voor vrij­wil­li­gers die klimaat­ver­an­de­ring bespreek­baar willen maken in hun kerk­ge­meen­schap. Op deze dag leren zij hoe samen met anderen de Schep­pings­pe­rio­de te or­ga­ni­se­ren.
Apostolische exhortatie Laudate Deum gepubliceerd
nieuws - woensdag, 4 oktober 2023
Op woens­dag 4 ok­to­ber, de feest­dag van de heilige Fran­cis­cus van Assisi, is Laudate Deum (Prijs God) ge­pu­bli­ceerd. Deze apos­to­lische exhor­ta­tie (pau­se­lijke brief) van paus Fran­cis­cus is een ver­volg op zijn eer­dere en­cy­cliek Laudato si’ (Geprezen zijt Gij), uit 2015. In de inlei­ding van Laudate Deum schrijft de paus dat allerlei gebeur­te­nissen in de wereld tij­dens de afgelopen acht jaar rondom klimaat en sociale ge­rech­tig­heid, vragen om verhel­dering en aan­vul­ling van Laudato si’.
Klimaatbrief van de paus in begrijpelijke taal
nieuws - zaterdag, 30 september 2023
Sinds de VN-klimaattop in 2015 inspireert de klimaat­brief van paus Fran­cis­cus vele mensen we­reld­wijd. Vanaf 28 sep­tem­ber is er ook een beknopte versie van Laudato Si’ be­schik­baar. Matty van Leijenhorst van de Laudato Si’ Alliantie Neder­land ver­een­vou­digde de tekst voor een groter publiek.
Inspiratiegids voor de Scheppingsperiode
Van 1 september t/m 4 oktober
nieuws - zaterdag, 22 juli 2023
Voor kerken is er nieuw aanbod be­schik­baar om de Schep­pings­pe­rio­de te vieren. Dit jaar ligt de focus op ‘alles wat ademt en leeft’. Daarvoor heeft de Laudato Si’ Alliantie Neder­land samen met Ecokerk allerlei be­zin­nende en verbin­dende ideeën verzameld in een in­spi­ra­tiegids.
Bezinningsmateriaal - Periode van de schepping
Van woensdag 1 september t/m maandag 4 oktober
nieuws - dinsdag, 6 juli 2021
Ieder jaar wordt tussen 1 sep­tem­ber en 4 ok­to­ber de Periode van de Schep­ping gehou­den. In deze periode wordt in de kerken extra aan­dacht gevraagd voor de zorg voor de Schep­ping. In samen­wer­king met het Belgische Ecokerk, brengt de Laudato si’ werk­groep Neder­land ook dit jaar weer ma­te­ri­aal hier­voor uit.
Plant een boom
Periode van de Schepping - 1 september t/m 4 oktober
nieuws - woensdag, 26 augustus 2020
Ieder jaar wordt tussen 1 sep­tem­ber en 4 ok­to­ber de Periode van de Schep­ping gehou­den. In deze periode wordt in de kerken extra aan­dacht gevraagd voor de zorg voor de Schep­ping. In samen­wer­king met het Belgische Ecokerk, vraagt de Laudato si’ werk­groep Neder­land ook in 2020 aan­dacht hier­voor.
Kardinaal Turkson spreekt in Amsterdam
Over Waddenzee, klimaatverandering en watermanagement
nieuws - vrijdag, 1 november 2019
Kar­di­naal Peter Turkson zal namens de R.-K. Kerk spreken op twee podia in Am­ster­dam. Dins­dag­avond 5 no­vem­ber 2019 or­ga­ni­seert de Wadden­ver­eni­ging in De Balie te Am­ster­dam de con­fe­ren­tie ‘Zeespiegel­stress’ over klimaat­ver­an­de­ring en de Wad­den­zee. Daags daarop - woens­dag 6 no­vem­ber - start op de Vrije Uni­ver­si­teit van Am­ster­dam het twee­daag­se inter­na­tio­nale symposium ‘Water in times of Climate Change’.
Verslag Laudato si’ -avonden Fotoreportage
nieuws - woensdag, 15 mei 2019
De eerste twee avon­den uit de reeks Laudato Si’ avon­den hebben plaats­ge­von­den. De avon­den zijn een groot succes van­wege de verbin­ding tussen inhoud en praktijk. Daar­naast is de moge­lijk­heid om de sprekers te onder­vra­gen en door te vragen over het thema en han­de­len iets waar de jon­ge­ren veel gebruik van maken.
Jongerenavonden encycliek Laudato Si’
Verdieping voor jongeren van 18-35 jaar
nieuws - dinsdag, 26 maart 2019
Dit voor­jaar kunnen jon­ge­ren naar een reeks ver­die­pings­avon­den over de en­cy­cliek Laudato Si’ gaan. Paus Fran­cis­cus schreef in 2015 deze en­cy­cliek over de zorg voor onze aarde en het milieu. Na vier jaar is het thema van dit pau­se­lijke docu­ment nog altijd actueel.
Wereldgebedsdag voor de schepping
Boodschap paus en patriarch
nieuws - vrijdag, 1 september 2017
Vrij­dag 1 sep­tem­ber 2017 is de Wereld­ge­beds­dag voor de Zorg voor de Schep­ping. Paus Fran­cis­cus nodigt elk jaar gelo­vi­gen we­reld­wijd uit om op 1 sep­tem­ber te bid­den voor de schep­ping. De Heilige Vader roept daartoe dit keer op in een ge­za­men­lijke bood­schap met de patriarch van Con­stan­ti­no­pel namens de Orthodoxe kerken.
Verslag informatieavond - Laudato Si’
Dinsdag 15 september 2015 - Hoofddorp
nieuws - maandag, 5 oktober 2015
Dins­dag­avond 15 sep­tem­ber 2015 werd in Hoofd­dorp een in­for­ma­tie­avond gehou­den over de ‘groene en­cy­cliek’ Laudato Si’. Ernst Meyknecht schreef onder­staand ver­slag.
Nederlandse vertaling Laudato Si
Geautoriseerde vertaling nu te bestellen
nieuws - dinsdag, 25 augustus 2015
Bij het Se­cre­ta­riaat van het Rooms-Katho­liek Kerk­genoot­schap in Neder­land kan vanaf vandaag vast de en­cy­cliek Laudato Si van paus Fran­cis­cus wor­den besteld. Het betreft de door de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­rentie geauto­ri­seerde vertaling met als extra een aantal han­dige bijlagen, die binnen­kort in druk verschijnt.
De paus en het milieu
wobi - vrijdag, 10 juli 2015
Op 18 juni stapte paus Fran­cis­cus in een profe­tische rol. Hij presen­teerde zijn nieuwe milieu­en­cy­cliek. Niet zomaar een en­cy­cliek, die poli­tiek correct oproept tot min­der ver­vuiling, maar een spiri­tueel do­cu­ment dat onze hele visie op de natuur, op de mens en zijn toe­komst kri­tisch ontleedt in het licht van het evan­ge­lie.