Belgische serie “Godvergeten” op Nederlandse televisie

gepubliceerd: woensdag, 8 november 2023

De Belgische do­cu­mentairereeks “Godvergeten”, waarin mensen die als kind wer­den mis­bruikt door een katho­lie­ke pries­ter hun verhaal ver­tellen, is vanaf 12 no­vem­ber ook in Neder­land te bekijken via NPO Start. Op die dag besteedt het pro­gram­ma Kruis­punt van KRO-NCRV er aan­dacht aan in een uitzen­ding.

Wanneer u te maken heeft of heeft gehad met grens­over­schrij­dend gedrag binnen de Rooms-Katho­lie­ke Kerk en u wilt daar naar aan­lei­ding van de uitzen­ding met iemand over praten, neem dan contact op met het R.K. Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag.

De do­cu­mentaire reeks “Godvergeten” werd in sep­tem­ber uitgezon­den op de Belgische tele­vi­sie. In een reactie zei­den de Neder­landse bis­schop­pen en hogere oversten: “De uitzen­ding van de VRT over seksueel mis­bruik in de Katho­lie­ke Kerk in België heeft ook onder slacht­of­fers van seksueel mis­bruik door mede­wer­kers van de Katho­lie­ke Kerk in Neder­land hef­tige reacties opge­roe­pen. Wij vin­den dit heel be­grij­pe­lijk. Seksueel mis­bruik slaat immers diepe won­den en laat psy­chi­sche trauma’s na waar­mee mensen hun hele leven kunnen worstelen.”

De bis­schop­pen en hogere oversten be­na­druk­ken dat klachten van seksueel mis­bruik kunnen wor­den inge­diend bij het Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag. Overigens bestaat er ook een afspraak waardoor een klacht van seksueel mis­bruik tegen een over­le­de­ne of van ver­jaard seksueel mis­bruik in schrijnende gevallen nog steeds in be­han­de­ling kan wor­den geno­men. “Op deze wijze willen wij slacht­of­fers van seksueel mis­bruik erken­ning, genoegdoe­ning en hulp­ver­le­ning aanbie­den. Wij beseffen dat we het leed door het seksueel mis­bruik daardoor niet ongedaan kunnen maken. Wel hebben wij in de loop der jaren ondervon­den dat erken­ning van het mis­bruik voor slacht­of­fers het be­lang­rijk­ste is”, aldus de bis­schop­pen en hogere oversten.

Meer in­for­ma­tie