Nieuwe aanpak en preventie seksueel misbruik

Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag

gepubliceerd: dinsdag, 1 juli 2014

Per 1 juli 2014 treedt een nieuwe klachten­pro­ce­dure in wer­king binnen de Rooms Katho­lie­ke Kerk in Neder­land: het Regle­ment R.K. Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag. Voor de nieuwe rege­ling is aan­slui­ting gezocht bij klachten­pro­ce­dures die gang­baar zijn in andere sectoren van de samen­le­ving.

Schema Nieuwe aanpak en preventie seksueel misbruikDe klachten­pro­ce­dure uit 2011 wordt de ko­men­de periode afge­bouwd. Vanaf 1 juli 2014 kunnen geen klachten meer wor­den inge­diend onder deze rege­ling.

De nieuwe klachten­pro­ce­dure maakt onder­deel uit van een nieuw bouw­werk voor de aanpak en preventie van seksueel mis­bruik en grens­over­schrij­dend gedrag.

Oude rege­ling

Op basis van de aanbevelingen van de heer W. Deetman, ge­pu­bli­ceerd in de­cem­ber 2011, nam de Kerk reeds diverse maat­regelen. Zo richtten de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en de Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR) ge­za­men­lijk de ‘Stich­ting Beheer en Toezicht inzake seksueel mis­bruik in de Rooms-Katho­lie­ke Kerk in Neder­land’ op voor de be­han­de­ling van klachten van seksueel mis­bruik. Het bij­zon­dere van deze klachten­pro­ce­dure was dat de Kerk zich niet beriep op verja­ring en dat klachten van mis­bruik kon­den wor­den inge­diend tegen overle­den personen.

Ver­kla­ring Omtrent Gedrag

Daar­naast nam de Kerk verschil­lende maat­regelen ter preventie, zoals de invoe­ring van de eis van een Ver­kla­ring Omtrent Gedrag (VOG) voor de benoe­ming van pries­ters, diakens, pas­to­raal werk(st)ers, het aan­ne­men van kan­di­da­ten hier­voor en de aan­stel­ling van bepaalde cate­go­rieën vrij­wil­li­gers en functiona­rissen. Per 1 juli 2014 treedt ook de ‘Gedrags­co­de Pas­to­raat’ in wer­king. Hiermee sluit de Kerk aan bij gedrags­co­des die in andere sectoren van de samen­le­ving gang­baar zijn. Een ante­cedenten­onder­zoek was reeds sinds 2005 verplicht bij de benoe­ming van pries­ters, diakens, pas­to­raal werk(st)ers, wanneer zij overstapten naar een ander bisdom of een andere reli­gi­euze in­stel­ling.

Nieuwe richt­lij­nen pas­to­raat

Nieuwe richt­lij­nen voor de bis­dom­men inzake seksueel mis­bruik van min­der­jarigen sluiten aan bij wat de Con­gre­ga­tie voor de Ge­loofs­leer in Rome hier­voor vereist. Deze ‘Essential norms’ liggen momen­teel ter goed­keu­ring bij de Con­gre­ga­tie voor de Ge­loofs­leer en wor­den inge­voerd zo gauw de goed­keu­ring is verleend. Deze richt­lij­nen bepalen onder meer dat bij seksueel mis­bruik van min­der­ja­rigen altijd aangifte wordt gedaan bij het Open­baar Ministerie, zoals ook nu reeds praktijk is.

Klachten­pro­ce­du­re 2011 afge­bouwd

Het Meld­punt Mis­bruik RKK, dat valt onder de Klachten­pro­ce­dure van 2011, wordt de ko­men­de periode afge­bouwd. Klachten die voor 1 juli 2014 zijn inge­diend wor­den de ko­men­de tijd nog behandeld en afgerond. Na een gegrond­ver­kla­ring van een klacht door de bis­schop of hogere reli­gi­euze overste kunnen slacht­of­fers een verzoek tot genoeg­doe­ning indienen bij de Compen­sa­tie­com­mis­sie.

Slotacte

Authen­tieke klachten aan­gaande ondervon­den leed door seksueel mis­bruik, waar­van de Klachten­com­mis­sie van de Stich­ting Beheer en Toezicht niet kon adviseren deze gegrond te verklaren, vallen onder de ‘Slotactie’ van de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en de KNR en kunnen zo alsnog een afron­ding krijgen.

Platform Hulp­ver­le­ning

Het Platform Hulp­verle­ning dat werd opgezet binnen het kader van de Stich­ting Beheer en Toezicht wordt voort­ge­zet. Het Platform Hulp­verle­ning zorgt voor pro­fes­sio­nele doorver­wij­zing naar hulp­ver­le­ning op maat voor mensen die slacht­of­fer wer­den van seksueel mis­bruik door een vertegen­woor­diger van de Kerk. Het Platform on­der­houdt contacten met spe­cia­listen en gespeciali­seerde centra in het land met des­kun­dig­heid op het gebied van seksueel mis­bruik. Ook beschikt het Platform over ver­trouwens­personen die desgewenst ingeschakeld wor­den.

Do­cu­menten