Jaarverslag 2015 Meldpunt Seksueel Misbruik RKK

gepubliceerd: maandag, 4 april 2016
Jaarverslag 2015 Meldpunt Seksueel Misbruik RKK
De onaf­han­ke­lijke stich­ting Beheer & Toezicht inzake seksueel mis­bruik in de R.-K. Kerk in Neder­land geeft in zijn jaar­ver­slag over 2015 inzicht in wat er gedaan is voor de 3056 slacht­of­fers die zich sinds 2010 gemeld hebben.

Het bestuur van de stich­ting doet ver­slag van de ac­ti­vi­teiten van het Platform Hulp­ver­le­ning, de Klachten­com­mis­sie, de Compen­sa­tie­com­mis­sie en het Bureau Meld­punt. De bestuurssamen­stel­ling wordt vermeld en de kosten die zijn gemaakt in 2015.

Het jaar­ver­slag bevat drie bijlages. In bijlage 1 wordt gerappor­teerd over de mel­dingen, klachten en uit­spra­ken per 31 de­cem­ber 2015. Bijlage 2 geeft een over­zicht van schik­kingen tot en met 31 de­cem­ber 2015. Bijlage 3 bevat in­for­ma­tie over compen­sa­ties die door ordes/con­gre­ga­ties en bis­dom­men zijn betaald.

Geheim­hou­ding en steunbe­wijs

Bij het over­zicht van schik­kingen tot en met 31 de­cem­ber 2015 (bijlage 2) zegt het Jaar­ver­slag: “Bij schik­kingen (meestal in de vorm van vast­stel­lings­over­een­komsten) wordt stan­daard (ook in het belang van slacht­of­fers) geheim­hou­ding af­ge­spro­ken. Uit schik­kingen die via bemid­de­ling van de Klachten­com­mis­sie of via mediation door Slacht­of­fer in Beeld, SiB, zijn bereikt, wordt in­for­ma­tie over de daders aan het Meld­punt ter beschik­king gesteld voor steunbe­wijs in andere zaken. Dat leidt ook tot door het Meld­punt zelf gestarte her­zie­ningen in zaken waar eerst on­vol­doen­de steunbe­wijs was.

Schik­kingen die buiten het Meld­punt om tot stand zijn geko­men, kunnen ook van belang zijn voor steunbe­wijs. Het Meld­punt heeft gere­geld ker­ke­lijke instanties ver­zocht om afschriften van die schik­kingen en deze gekregen. Ook onge­vraagd hebben ker­ke­lijke instanties deze in­for­ma­tie verstrekt. Aangezien met name de organi­sa­tie van slacht­of­fers KLOKK met veruit de meeste slacht­of­fers contact heeft, houdt ook deze lot­ge­no­ten­orga­ni­sa­tie het Meld­punt op de hoogte van schik­kingen en eventueel steunbe­wijs. Op grond daar­van beschikt het Meld­punt over een bij bena­dering volle­dig beeld.”

Meer in­for­ma­tie