Jong katholiek presenteert internet-soap

18 november 2008

Jong katholiek heeft een opmerkelijk initiatief: de internetsoap Schitterend. De pilot heeft als doel te onderzoeken hoe de Kerk nieuwe media kan inzetten om jongeren op een eigentijdse manier te inspireren. Deze week bekeken ruim 400 jongeren de eerste aflevering. Thema’s van Schitterend zijn de ontwikkelingen op de redactie van een modeblad en de zoektocht naar de diepere zin van het leven. De serie is te bekijken op www.jongkatholiek.nl/schitterend.

Schitterend speelt op de redactie van modeblad ‘Beau Belle’. De 21-jarige Linda Brusche verzorgt de productie van de serie. Linda: ‘De naam Schitterend slaat op de schitter en schijn in het glamourwereldje van ‘Beau Belle’. Maar het verwijst ook naar de opdracht van het personage Pastoor Ben. Hij moet op zoek gaan naar čchte sterren. En dát is de boodschap van de serie. Wees Schitterend, wees een licht voor de mensen om je heen. En laat dat blijken in de dingen die je in het dagelijks leven doet.’

Enthousiast

Schitterend is te volgen op de eigen website maar ook via Hyves en Youtube. Uit de reacties van de kijkers spreekt veel enthousiasme over dit nieuwe initiatief. Zoals hoort bij een soap zijn de jongeren vooral benieuwd naar de volgende aflevering. Marian van Kampen, hoofdredactrice bij Jong Katholiek, is blij met de waardering van de jongeren. ‘De serie staat dichtbij de jongeren, we maken de productie met de jongeren en voor de jongeren. Het is mooi om te zien met hoeveel inzet en passie alle vrijwilligers aan dit project hebben gewerkt. Maar bij Schitterend hebben de kijkers uiteindelijk de grootste stem’.

Schitterend

Na de aftrap van de serie op de Katholieke Jongerendag komt ruim een maand elke vrijdag een nieuwe aflevering online. Na de eerste reeks afleveringen worden de mogelijkheden voor een vervolg onderzocht. Reacties van de jonge kijkers spelen daarbij een belangrijke rol.

Jong Katholiek is de Jongerenafdeling van het Secretariaat van de Nederlandse Kerkprovincie.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: